Ingezonden persbericht
Persbericht
Oranje Index stijgt naar 411, maar van echte Oranjekoorts
nog steeds geen sprake
Amstelveen, 28 mei Ondanks de 3-0 overwinning van het Nederlands elftal op Oekraïne
afgelopen zaterdag lijkt er van een hevige Oranjekoorts onder de Nederlandse bevolking
nog steeds geen sprake. De Oranje Index stijgt weliswaar fors van 217 naar 411, maar dit
is vooral het resultaat van de grote publiciteit en de toename in commerciële activiteiten
rondom Oranje en het EK. De interesse in het EK is in de afgelopen week zelfs gedaald en
slechts 2% van de Nederlandse bevolking praat dagelijks met familie en/of vrienden over
de prestaties en wetenswaardigheden rondom Oranje.
Dit blijkt uit het Oranje Index onderzoek (www.oranje-index.nl), een initiatief van TBWA\Brand
Experience Company in samenwerking met Trendbox, dat de komende periode de
Oranjebeleving rondom het EK 2008 in kaart brengt. Het indexcijfer wordt berekend op basis van
vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het
gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het EK, de publicitaire
aandacht voor Oranje en het EK en de opinie van een panel van vooraanstaande voetbalkenners
en marketingexperts.
Consumenten
De consumentenindicator is licht gedaald en haalt nu een waarde van 110 (t.o.v een waarde van
113 in de vorige meting en een waarde van 132 in dezelfde periode in 2006). Enkele
opmerkelijke resultaten uit het laatste Trendbox onderzoek onder de Nederlandse bevolking:
· De interesse in het EK is met 8% gedaald: van 52% in de voorgaande meting naar 44%
nu. In 2006 was dat op dit moment nog 59% en in 2004 45%.
· Ook de intensiteit waarmee men de berichtgeving rondom Oranje volgt is lichtelijk
gedaald van 46% naar 43% in meting 3. Televisie, de krant en het internet zijn
achtereenvolgend de meest populaire media om de berichtgeving rondom Oranje te
volgen.
· Dat het Oranjegevoel nog niet echt leeft bij de Nederlander wordt bevestigd door het feit
dat slechts 2% dagelijks praat met familie/vrienden/kennissen over de prestaties en
wetenswaardigheden rondom Oranje. Dit was bij de voorgaande meting nog 4%.
Publiciteit
De publicitaire aandacht voor Oranje en het toernooi is afgelopen week geëxplodeerd. De
publicitaire indicator stijgt van 253 naar 636 en is ruim hoger dan in dezelfde periode in 2006
(546) en in 2004 (263). Er is grote mediabelangstelling voor de ontwikkelingen rondom Oranje en
het naderende EK. Ook speelt Oranje relatief veel oefenwedstrijden in een korte tijd, waardoor
Oranje veel in het nieuws verschijnt.
Commercieel
De commerciële indicator stijgt fors van 431 naar 824. Deze commerciële waarde ligt net iets
onder die van 2006 (956). Deze stijging is te danken aan de enorme toename van advertenties in
kranten afgelopen week en is hoger dan in dezelfde periode 2 jaar geleden. Opvallend in
vergelijking met 2006 is dat het aantal EK gerelateerde tv-commercials voorlopig achterblijft. De
Oranje/EK-koorts is nu over de gehele commerciële linie ruimschoots groter dan rondom het EK
in 2004.
Experts
Vooral het marketingpanel signaleert een hogere Oranjebeleving in Nederland dan gedurende de
tweede meting, de expert index stijgt van 100 naar 115, maar blijft duidelijk lager dan in 2006. Dit
komt vooral omdat het vertouwen in van Basten maar moeilijk op gang komt. Opvallend is dat het
expertindexcijfer na meting 3 de waarde uit 2004 overtreft, toen stond het indexcijfer voor het EK
in 2004 nog op 108. Het marketingpanel geeft aan dat het bedrijfsleven zich nu meer bewust is
van de commerciële kansen rondom Oranje dan tijdens het EK in 2004.
Internet
Uit cijfers van Yahoo Nederland blijkt dat er een forse stijging van het aantal zoekopdrachten
naar het woord `EK-pool' waarneembaar is. Ten opzichte van de eerste week van Mei wordt deze
term nu 3 keer zo vaak gezocht. De internetgebruiker is dus nadrukkelijk op zoek naar
voetbalpools om aan deel te nemen.
Achtergrond bij de Oranje Index
In de aanloop naar en tijdens het EK Voetbal 2008 zal de Oranje Index (www.oranje-index.nl) een
graadmeter zijn voor de Oranjebeleving in Nederland. De Oranje Index zal inzichten verschaffen
over hoe Nederland het EK Voetbal beleeft. Wanneer zijn de eerste symptomen van de
Oranjekoorts waar te nemen? Hoe verspreidt het Oranjevirus zich, en welke rol spelen media en
commerciële partijen hierbij? De Oranje Index brengt in kaart hoe intens de Oranjebeleving is en
hoe die zich ontwikkelt.
Initiatiefnemer en partners
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau
gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking
met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren
daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.
Het voetbal expertpanel bestaat uit: Alex Tielbeke (directeur Eredivisie), Humberto Tan
(Sportjournalist), Chris Woerts (commercieel directeur Feijenoord), Lex Muller (hoofd sport SBS),
Cees van Cuilenborg (editorial director Voetbal International), Jaap Hofman (adjunct directeur
televisie RTL Nederland), Michael van Praag (League of Experience), Christiaan Ruesink (chef
sport AD Sportwereld).
Het marketing expertpanel bestaat uit: Frank Leenders (managing director T.E.A.M), Vincent
Pijpers (manager communicatiespecialismen Rabobank Nederland), Mark de Klerk (sports
marketing Nike), Jan de Jong (media directeur NOS), Tanja Manders (senior sponsor manager
Heineken Nederland), Simon Neefjes (CEO TBWA\ Nederland), Jeroen Oerlemans (algemeen
directeur Sport1).