DELHAIZE VOERT NIEUWE REEKS PRIJSVERLAGINGEN DOOR
In het kader van de dalende koopkracht, verlaagt Delhaize België
vanaf 29 mei 2008 opnieuw een hele reeks producten blijvend in prijs.
Deze komen bovenop de prijsverlagingen die begin januari werden
doorgevoerd voor meer dan 600 producten en nog steeds worden
toegepast. Het gaat opnieuw om veel verkochte basisproducten in alle
afdelingen.
De prijs, kwaliteit inbegrepen
Iedereen kan goedkoop zijn boodschappen doen bij Delhaize. Delhaize
bevestigt dit nogmaals door opnieuw de prijzen te verlagen van
producten die veel verkocht worden. Deze producten worden in de
winkel aangeduid met een affiche zodat de klant ze gemakkelijk kan
terugvinden.
Delhaize biedt niet alleen een ruim gamma van nationale merken aan,
maar ook vele huismerkproducten. Alle nationale merken die bij Lidl
verkocht worden, worden bij Delhaize aan dezelfde prijs aangeboden.
Het Delhaize-merk telt meer dan 6.000 producten die tot 15% goedkoper
zijn dan de nationale merken voor een kwaliteit die minstens
evenwaardig is. Het merk 365 telt vandaag 500 basisproducten voor
elke dag en aan dezelfde prijs en van minstens gelijkwaardige
kwaliteit als deze van Aldi. De verse producten, die elke dag
geleverd worden, worden aangeboden aan de scherpste marktprijzen.
Bovendien garandeert Delhaize dezelfde prijzen in al haar
supermarkten in België.
Elke week kan de klant dankzij meer dan 200 sterke promotionele
aanbiedingen goede zaakjes doen in de winkel. Ze staan in de
dagbladen op donderdag, in de brochures "Niet te missen deze week" en
zijn beschikbaar in de winkel.
Bovendien krijgen alle klanten die hun plus-kaart gebruiken steeds
een bijkomende korting van 0,5%. Ze kunnen ook tal van bijkomende
plus-punten verzamelen door bepaalde producten te kopen. De korting
wordt toegekend in de vorm van bonnen van 5 euro.
Deze engagementen worden ook samengevat in het prijscharter dat in
alle Delhaize-winkels ophangt:
- Honderden producten van bekende merken blijvend in prijs verlaagd.
- Het Delhaize huismerk tot 15% goedkoper dan andere merken.
- Het 365 merk: producten voor elke dag tegen discountprijzen.
- Dagverse producten tegen de scherpste marktprijzen.
- Elke week bij Delhaize, honderden producten in aanbieding.
- Ontvang bij elke aankoop plus-punten ter waarde van 0,50% korting.
De nieuwe reeks prijsverlagingen worden in een grootse mediacampagne
aangekondigd, waarbij zowel dagbladen, radio als de
communicatiemiddelen op de winkelvloer worden ingeschakeld.
Tal van inspanningen om koopkracht te bevorderen
Delhaize doet tal van inspanningen om de koopkracht van de Belgische
consument te bevorderen door op elk moment competitieve prijzen aan
te bieden. Deze inspanningen blijken duidelijk uit de interne index
van Delhaize, die de evolutie van het globale prijsniveau bij
Delhaize weergeeft. Deze index ligt al sinds begin 2007 onder het
niveau van de nationale voedingsindex. Dit betekent dat de prijzen
bij Delhaize minder snel stijgen dan de gemiddelde voedingsprijzen in
België.
Bovendien leveren we ook grote inspanningen om het assortiment van
onze huismerkproducten (het Delhaize-merk en het merk 365) verder uit
te breiden, zodat we onze klanten een goedkoper, kwalitatief
alternatief kunnen aanbieden.
Leef zoals je wil
Door opnieuw tal van prijzen blijvend te verlagen, versterkt Delhaize
verder zijn prijspositionering. De consument heeft bij Delhaize
volledige keuzevrijheid: hij kan kiezen tussen verschillende types
producten, steeds aan een concurrentiële prijs. Dit illustreert het
dagdagelijks engagement ten opzichte van de klant: "Leef zoals je
wil". Delhaize biedt immers een assortiment aan dat kan vertaald
worden in een aanbod voor elk budget.
Delhaize stelt alles in het werk opdat haar klanten niet alleen
tevreden zijn over de prijs die ze betalen, maar ook over de
kwaliteit tijdens de volledige winkelervaring. De klanten moeten
tevreden zijn over de winkel, het aanbod, de kwaliteit en versheid
van de producten, de prijzen, de medewerkers en de dienstverlening.
Bepalen van de prijzen: een wetenschappelijke, strikte en
gecertificeerde methode
Om de prijzen van de producten van nationale merken te bepalen,
beschikt Delhaize over een bijzonder strikte
prijsvergelijkingsmethodologie. Elke week worden de prijzen van meer
dan 140 winkels van de concurrentie genoteerd. Wekelijks worden meer
dan 300.000 prijzen vergeleken, wat jaarlijks neerkomt op meer dan 15
miljoen prijsvergelijkingen. Een computersysteem vergelijkt deze
prijzen met de prijzen bij Delhaize.
Het eerste criterium dat wordt toegepast, is dat enkel producten van
een identiek of vergelijkbaar kwaliteitsniveau worden vergeleken. Het
tweede criterium is dat de prijzen vergeleken worden met deze van de
belangrijkste concurrenten. Indien nodig wordt de prijs van het
product naar beneden aangepast zodat de klant elke dag een
competitieve prijs betaalt. De prijsvergelijkingsmethodologie is
wetenschappelijk en statistisch correct. In onze vergelijkingen
worden enkel vergelijkbare producten en vergelijkbare volumes
vergeleken. Deze methodologie is gecertificeerd door het
onafhankelijk organisme OIVO (Onderzoeks- en Informatiecentrum van de
Verbruikersorganisaties).
Over Delhaize België
Eind maart 2008 bestond het netwerk van Delhazie België uit 748
winkels, waarvan 709 in België, 34 in het Groothertogdom Luxemburg, 4
in Nordrhein-Westfalen (Duitsland) en 1 in Frankrijk. Met zijn
verschillende winkelformaten (supermarkten Delhaize, AD Delhaize,
City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde
Delhaize België in 2007 inkomsten van 4,4 miljard euro. In 2007 had
Delhaize België een marktaandeel in België van 25,7%*. De onderneming
heeft 18.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize
Groep, dat actief is in acht landen op drie continenten. Eind maart
2008 telde het netwerk van Delhaize Group meer dan 2.561 winkels. De
Groep stelt 138.000 mensen te werk.