Voedingcentrum
Minister Rouvoet en Europese Unie ten strijde tegen marketing gericht op
kinderen
Stop met snoepreclames gericht op kinderen jonger dan twaalf. Deze
oproep deed minister Rouvoet gisteren aan leidinggevenden in de
voedingsindustrie. Vandaag is bekend geworden dat de Europese Unie ook
wil dat er wetgeving komt om dit soort reclames in te perken. Het
Voedingscentrum is blij met deze ontwikkelingen.
Minister Rouvoet van Jeugd en Gezin deed zijn oproep in een toespraak
die hij hield op de conventie'Voeding en gezondheid, Investeren in
een gezonde jeugd.' Deze conventie is bedoeld voor leidinggevenden in
de levensmiddelenindustrie. Rouvoet benadrukte dat een ongezonde
leefstijl één van de belangrijkste problemen van de Nederlandse
jeugd is. Een half miljoen Nederlandse jongeren is te dik. In de hele
Europese Unie zijn er zelfs 22 miljoen jongeren met overgewicht. Het
Europarlement en Rouvoet willen dat de samenleving, in het bijzonder
de industrie en scholen, haar verantwoordelijkheid neemt. Volgens het
Europarlement moet het aanbod op scholen gezonder moet worden. De
parlementsleden pleiten bovendien voor gekleurde stickers op
verpakkingen die aangeven hoe gezond de inhoud ervan is. Ook willen ze
reclamecampagnes voor kinderen voor ongezond voedsel beperken.
Kinderen een handje helpen
Rouvoet pleit niet alleen voor inperking, maar voor een stop op
snoepreclame gericht op kinderen onder de 12. Anders dan de
Europarlementariërs, ziet Rouvoet dit echter als een zaak van de
industrie en niet van de overheid. Op dit moment is in het kader van
het Convenant Overgewicht afgesproken dat er geen reclames gericht
worden op kinderen onder de 7. Het Voedingscentrum is verheugd dat
Rouvoet en de EU zich op deze manier uitgesproken hebben. Marketing
gericht op kinderen kan het beste flink ingeperkt worden. Volgens het
Voedingscentrum is het slim om zelfregulering door de industrie te
stimuleren. Als dit in de nabije toekomst niet genoeg oplevert, is
wetgeving noodzakelijk.
Het geïsoleerde kind?
Een belangrijk argumenten tegen inperking van marketing gericht op
kinderen is dat zij toch wel in aanraking komen met verleiding en er
beter gewoon mee kunnen leren omgaan. Het Voedingscentrum vindt
weerbaarheid ook belangrijk, maar het is ervan overtuigd dat deze les
ook zonder de reclames geleerd kan worden. De verleiding van snoep,
snacks en drankjes met suiker zal sowieso groot blijven. Veel
belangrijker is het om kinderen van jongs af aan te leren dat de
gezonde keuze de norm is. Dit zorgt ervoor dat gezond eten met de
paplepel is ingegoten en het op basis daarvan vaker een gezonde
afweging zal maken. Onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat de leefstijl
van ouders zeer grote invloed heeft op het eetpatroon van kinderen.
Marketing gericht op kinderen en ouders is overal
Hoewel het Voedingscentrum gelooft in een geïntegreerde aanpak van
het probleem van overgewicht bij kinderen. Het is actief om de
overheid, industrie, scholen en ouders te prikkelen om kinderen
gezonder te laten eten. Als het gaat om marketing gericht op kinderen
is er veel werk aan de winkel. Want: dit soort afspraken zijn op veel
verschillende manieren interpreteren. Een kind van 11 kan bijvoorbeeld
graag naar videoclipjes kijken op een muziekzender gericht op
jongeren. Ook zet de industrie soms ook samenwerking met scholen in
voor marketingdoeleinden. Scholen hebben in het Convenant Sponsoring
Onderwijs afspraken gemaakt over sponsoring en reclame. Dit convenant
wordt binnenkort openbaar gemaakt.
Zie ook:
* Campagne gezond eten en bewegen met kinderen
* Nieuwsbericht: geen frisdrankreclame meer voor kinderen