Renault Laguna Coupé: puur rijplezier
(5/28/2008)
In Cannes en Monaco onthulde Renault afgelopen weekend de Laguna
Coupé. Deze auto is met zijn vloeiende, zuivere en elegante vormen
een toonbeeld van tijdloze schoonheid en puur rijplezier. Achter het
stuur van de Coupé auto ervaart de bestuurder ongekend stuurplezier
vanwege de prestaties die onder de motorkap schuilen.
Naast het Active Drive chassis met vier gestuurde wielen - massaal
geprezen in de Europese autopers bij de GT-versie van de Laguna -
worden er nu ook twee nieuwe V6 motoren aangeboden in de Coupé. Het
ongetwijfeld toekomstige toonbeeld voor prestaties en rijplezier is de
gloednieuwe V6 dCi met een vermogen van 235 pk (173 kW) (de
3.5 V6 benzine levert 240 pk (175 kW). De Coupé is een combinatie
geworden van emotie, dynamiek en gevoel ⦠voor het publiek van
dichtbij te bekijken op de volgende autosalon in Parijs aanstaande
oktober.
Tijdens het 61^e Internationale filmfestival van Cannes, afgelopen
zaterdag 24 mei, nam Carlos Ghosn, algemeen directeur van Renault,
plaats achter het stuur van de Laguna Coupé. Voor het eerst werd de
auto in zijn definitieve vorm officieel onthuld ter gelegenheid van de
25^e verjaardag van de exclusieve samenwerking tussen Renault en het
Festival van Cannes. Tijdens dit weekend liet de Renault Laguna Coupé
zijn dynamische en sportieve kwaliteiten zien op het circuit van de
66e Grand Prix van Monaco. Hij werd toevertrouwd aan twee testrijders
van het ING-Renault F1 Team, Lucas di Grassi en Romain Grosjean, die
met twee Laguna Coupés een aantal keren het legendarische circuit van
Monaco reden en daarmee duizenden aanwezigen aangenaam verrasten.
De uiteindelijke versie van de Laguna Coupé is trouw gebleven aan het
dynamische en strakke concept dat in 2007 op de beurs van Frankfurt
werd onthuld en past daarmee geheel in de traditie van de bijzondere
coupés van Renault. Achter de bijzondere voorkant schuilen de beste
motoren van de Alliantie die iedere bestuurder het summum van
rijplezier zullen doen ervaren. Het is dan ook logisch dat de Coupé
in minder dan 7 seconden de 100 km per uur bereikt. Deze topprestaties
worden uiteraard ondersteund door het Active Drive chassis met vier
gestuurde wielen dat garant staat voor intens plezier en efficiënt
rijden.
Puur design
De Renault Laguna Coupé is met zijn vloeiende, zuivere en elegante
vormen een toonbeeld van tijdloze schoonheid en puur rijplezier. Hij
lijkt sterk op de concept car die voor het eerst in september 2007 op
de beurs van Frankfurt werd onthult en past ook duidelijk in het gamma
van de nieuwe Laguna. De lengte van 4,64 meter en breedte van
1,83 meter getuigen van het nodige evenwicht in de proporties van de
auto. Het moest een toonbeeld van aerodynamica worden en dat is gelukt
met de karakteristieke lijn die onder de grille begint en op de
zijkanten meteen versterkt wordt. Die golvende lijn benadrukt op
fraaie wijze de voorschermen en loopt door naar achteren naar een stel
gespierde schouders. Het glasoppervlak wordt onderstreept door een
strakke, zuivere boog. De Coupé rust op lichtmetalen velgen van 17 of
18 inch en versterkt zijn dynamische en krachtige voorkomen met een
wielbasis van 2,69 meter en een hoogte van 1,40 meter. Let ook op de
lange motorkap met een nerf in het midden en de nieuwe koplampen die
het gevoel van snelheid en strakheid stijlvol versterken. De
achterkant wordt gekenmerkt door een heel korte achteroverbouw en twee
brede achterlichten. Deze bijzondere designelementen geven de Coupé
een geraffineerd uiterlijk, met name âs nachts als de
richtingaanwijzers de contouren van de fijngelijnde, rode ledlampjes
uitdekken.
Vier gestuurde wielen: innovatie ten dienste van de uitzondering
Dit gezamenlijk door de ingenieurs van Renault en de specialisten van
Renault Sport Technologies ontwikkelde hightech chassis garandeert
ultiem rijplezier en een dynamisch en sportief rijgedrag. Het
combineert wendbaarheid en stabiliteit en stelt een nieuwe norm voor
veiligheid en stuurprecisie waardoor de auto op rails lijkt te rijden
doordat de auto opmerkelijk nauwkeurig stuurt. Dit systeem werd
afgelopen voorjaar op de Laguna GT geïntroduceerd en wordt nu voor de
tweede keer gebruikt op de Coupé in een toepassing die speciaal is
afgesteld op de 2 liter en de V6 motor. Bij lage snelheden zorgt het
Active Drive chassis met vier gestuurde wielen voor meer wendbaarheid
en aangenaam en direct rijgedrag. De auto manoeuvreert en stuurt
gemakkelijk en nauwkeurig, zowel in de stad als op de bochtige wegen
van Monaco. Rijden in de Laguna Coupé is fantastisch doordat de auto
optimaal koers houdt en haast intuïtief rijdt. De rolneiging van de
carrosserie is onder controle door speciale afstellingen en dit zorgt
ervoor dat de inzittenden de indruk krijgen dat de auto op rails
rijdt. De volstrekte afwezigheid van slingerneiging in de bochten en
de stuurprecisie zorgen voor veel plezier achter het stuur. Op het
gebied van actieve veiligheid blinkt het Active Drive chassis met vier
gestuurde wielen niet alleen uit onder moeilijke remomstandigheden
(asymmetrische grip, interventie van ESP), maar met name tijdens
uitwijkmanoeuvres (eland- of slalomtest). Ten slotte zorgt het nodige
comfort in de auto ook voor de nodige rust bij de inzittenden. Deze
voelen zich onder alle omstandigheden veilig vanwege het ongekend hoge
actieve veiligheidsniveau.
Topmechanica
De V6 dCi wordt de volgende referentie op het gebied van prestaties en
rijplezier en levert in de Laguna Coupé een vermogen van 235 pk
(173 kW) en een maximum koppel van 450 Nm. De 3.5 V6 benzinemotor met
240 pk (175 kW) levert een koppel van 330 Nm en wordt voor het eerst
gekoppeld aan een 6-traps automaat (AJ0) die ook wordt gebruikt voor
de dieselmotor. Het is dan ook logisch dat de Coupé in minder dan
7 seconden de 100 km per uur bereikt. Uiteraard worden voor de Laguna
Coupé de beste motoren uit het Laguna gamma aangeboden en dan met
name de krachtigste uitvoeringen van de 2 liter benzine en diesel.
Ervaring met Deep Zoom van Microsoft (TM)
Sinds vrijdag 23 mei is er een speciale internetsite online over de
Renault Laguna Coupé. Een dergelijke site bleek succesvol bij de
lancering van de Laguna in 2007 (inside new laguna) en wordt daarom
ook opnieuw ingezet voor alle klanten die de Laguna Coupé op een
bijzondere manier willen ontdekken. Voor deze mensen werd
www.laguna-coupe.com exclusief voor Europa ontwikkeld in samenwerking
met Microsoft (TM). De site zal voortdurend worden vernieuwd zodat
klanten zich als het ware kunnen onderdompelen in deze bijzondere
coupé via de bijzondere techniek van Deep Zoom.
De Laguna Coupé wordt gedetailleerder gepresenteerd op de volgende
Mondial de Paris 2008 en meteen daarna kan de internationale pers
proefritten gaan maken in deze auto. De Coupé vormt de speerpunt van
het Laguna gamma en zal met zijn pure rijplezier bijdragen aan een
grotere aanwezigheid van Renault op de markt van topklasse autoâs.
De Laguna Coupé vormt opnieuw een bevestiging van de knowhow van
Renault op het gebied van rijplezier en kwaliteit met een afwerking
die getuigt van een hoge norm. De Coupé, voorzien van topklasse
uitrustingen, verschijnt naar verwachting begin november in de
showrooms van Renault.
AutoRai