Tram keert terug in eigentijdse gedaante
28 mei 2008
Tram keert terug in eigentijdse gedaante Na 65 jaar keert de tram
terug in de regio Groningen - Assen, in een eigentijdse gedaante. Al
in 2014 in de stad Groningen, en daarna ook in het gebied tussen de
hoofdsteden van de provincies Groningen en Drenthe. De eerste tram
gaat rijden tussen het Groninger Hoofdstation en Zernike, het centrum
voor hoger onderwijs aan de noordkant van de stad. De grote vraag is
waarlangs: over de Grote Markt, over de diepenring langs het
stadshart, of meer langs de westrand van de Groninger binnenstad?
Daarover vindt de komende weken en maanden een uitvoerige discussie
plaats in de stad Groningen en in de regio Groningen - Assen. De
plannen zijn gemaakt door het Project RegioTram. Dat werkt in opdracht
van de gemeente Groningen, de provincie Groningen en de Regio
Groningen - Assen, waarin twaalf Drentse en Groningse gemeenten en de
beide provincies zijn verenigd. Het plan voor de RegioTram is vandaag
gepresenteerd door bestuurders van de provincie en de gemeente
Groningen.
Eerste lijn van Hoofdstation naar Zernike
Voor de eerste tramlijn door de stad Groningen heeft het project
RegioTram drie mogelijke tracés ontwikkeld. Voor sommige tracés is er
nog een aantal keuzemogelijkheden, zodat in totaal zo'n vijftien
mogelijke varianten in kaart zijn gebracht. Uit al die mogelijkheden
zal dit najaar één voorkeurstracé worden gekozen.
Het project RegioTram zal zich daarbij mede baseren op de uitkomsten
van het maatschappelijke en politieke debat dat het de komende tijd
wil voeren. Met het oog daarop vindt in de Groningse Martinikerk op 5,
6 en 7 juni een grote manifestatie plaats. Alle huishoudens in de hele
regio Groningen - Assen krijgen woensdag 28 mei de Tramkrant in de
brievenbus, een uitgave van het Project RegioTram. In de stad
Groningen worden in de maand juni op verschillende plaatsen
informatie- en discussiebijeenkomsten georganiseerd. Op
www.regiotram.nl is alle informatie over het project te vinden.
Deel geld al beschikbaar
Aanleg van de eerste lijn kost 150 tot 200 miljoen euro. De stad en de
provincie Groningen en de regio Groningen - Assen moeten dat geld
opbrengen. Een deel daarvan is al toegezegd. Ook voor een tweede lijn
is al geld gereserveerd. Dat komt voor een deel uit de gelden die het
kabinet aan het noorden heeft toegezegd als compensatie voor het
afblazen van de Zuiderzeelijn. Extra aandacht krijgen exploitatie en
beheer van de tram. Daar wordt nog nader onderzoek naar gedaan. Ander
punt van onderzoek is de consequentie van de introductie van de tram
voor de exploitatie van buslijnen. Door de komst van de tram zullen er
buslijnen verdwijnen, maar welke is nu nog niet te zeggen.
Meer treinen en nieuwe stations
De plannen voor de terugkeer van de tram maken deel uit van een veel
groter pakket aan maatregelen ter verbetering van de railverbindingen
tussen de stad Groningen en de omringende gemeenten. Ze reiken tot
ongeveer 2025. In dat jaar moeten er van en naar de stad Groningen
veel meer treinen rijden dan nu. Ook zullen treinen die nu nog
Groningen als eindstation hebben doorrijden de regio in. Van
Leeuwarden via Groningen naar Assen bijvoorbeeld, en vice versa. Met
het oog hierop zullen nieuwe stations worden aangelegd, onder meer in
Assen. Ook een spoorverbinding Groningen - Heerenveen maakt deel uit
van dit toekomstperspectief. Realisatie van deze plannen betekenen een
krachtige impuls aan het railverkeer. Voor het eerst in lange tijd
worden in het noorden weer nieuwe stations en spoorverbindingen
aangelegd. Voor een deel langs aloude routes, maar ook langs geheel
nieuwe.
28 mei 2008
Provincie Groningen