Grote tevredenheid over Wmo-voorzieningen
Negen van de tien cliënten zijn (zeer) tevreden over het aanbod en de
kwaliteit van de individuele Wmo-voorzieningen. Een grote meerderheid
vindt dat door de voorzieningen de zelfstandigheid is vergroot en dat
het makkelijker is geworden een goed huishouden te voeren.
Dit blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek van de Gemeente Breda.
Eind vorig jaar konden gebruikers/aanvragers hun mening geven over de
woon- en vervoersvoorzieningen, de huishoudelijke verzorging en de
dienstverlening van de afdeling Wet maatschappelijke ondersteuning
(Wmo).
Wmo-voorzieningen
Volgens een grote meerderheid van de cliënten biedt de gemeente
voldoende verschillende voorzieningen aan en is de kwaliteit ervan
goed. De tevredenheid over de hulp bij het huishouden is groot (86%).
Vooral de mensen die hulp leveren, krijgen complimenten. Ze zijn
vriendelijk en goed in het werk, vinden veel ondervraagden. De
gebruikers zijn kritischer over het tijdig starten van de zorg en de
vervanging van de hulp bij ziekte of afwezigheid. 17% van de
ondervraagden geeft aan dat de zorg niet tijdig is gestart en een
derde van de cliënten vindt dat de vervanging niet goed geregeld is.
De gemeente gaat hier meer op toezien. Uit het onderzoek blijkt verder
dat 45% van de mensen die in aanmerking komen voor een
persoonsgebonden budget, hier niet van op de hoogte is. Ook weten veel
mensen niet dat ze een keuze kunnen maken uit verschillende producten
en leveranciers. De gemeente gaat hier extra bekendheid aan geven.
Resultaten
De voorzieningen zijn bedoeld om cliënten te helpen bij de problemen
die zij in het dagelijks leven ervaren. Een ander doel van de
voorzieningen is het vergroten van de zelfstandigheid van mensen met
een beperking of het beter in staat stellen een goed huishouden te
voeren. Uit het onderzoek blijkt dat de individuele Wmo-voorzieningen
inderdaad aan deze doelen bijdragen. Een grote meerderheid (80%) vindt
dat door de voorziening de zelfstandigheid is vergroot en dat het
makkelijker is geworden om een goed huishouden te voeren.
Afdeling Wmo
De meeste cliënten (90%) zijn tevreden over de behandeling van de
aanvraag. Een aantal cliënten vindt dat de aanvraag lang duurt en dat
de aanvraagprocedure ingewikkeld is. Het merendeel van de cliënten is
positief over het contact met de gemeente. Het gaat dan om de
contactpersoon of het loket Wegwijs. Ook zijn ze tevreden over de
informatievoorziening. Opvallend is dat een behoorlijk deel van de
ondervraagden niet bekend is met de mogelijkheid om een klacht of een
bezwaarschrift in te dienen. Ook dit krijgt de aandacht van de
gemeente.
Invoering Wmo
De Wet maatschappelijke ondersteuning is op 1 januari 2007 in werking
getreden. De Wmo geeft gemeenten de verantwoordelijkheid om iedereen
zo veel mogelijk te laten meedoen aan de samenleving. Vooral mensen
die dat niet op eigen kracht kunnen. Met de Wmo is de huishoudelijke
verzorging naar de gemeente overgegaan. Volgens de wet moeten
gemeenten verantwoording voor het Wmo-beleid afleggen aan hun burgers
en lokale partijen die betrokken zijn bij de Wmo. In dit kader zijn
gemeenten verplicht jaarlijks onderzoek naar de klanttevredenheid te
doen.
Breda, 28 mei 2008
Gemeente Breda