Amsterdamse aanpak goed alternatief voor Work First
28 mei 2008
-
Pauline Koerselman
Een proef onder ongeveer 250 Amsterdamse uitkeringsgerechtigden laat
zien dat gerichte trajecten voor klanten die niet willen meewerken aan
hun re-integratie effectief zijn. Een kwart van klanten die te boek
staan als `niet-willers' start niet aan het traject. Van de klanten
die wel starten wordt in 27% van de gevallen de uitkering voor het
einde van het traject beëindigd. Voor ruim 70% blijkt het een goede
basis voor terugkeer op de arbeidsmarkt. Hiermee biedt Amsterdam een
waardevol alternatief op de bekritiseerde Work First-trajecten. De
succesvolle proef is inmiddels opgenomen in de vaste werkwijze.
Methode `Aanpakken en Doorpakken'
In maart 2007 is de Dienst Werk en Inkomen (DWI) gestart met speciale
trajecten voor klanten die niet, of onvoldoende, willen meewerken aan
hun re-integratie: de methode `Aanpakken en Doorpakken'. Dit was een
proef met disciplinering- en motiveringstrajecten die vijftig dagen
duren. Op deze trajecten verrichten klanten werkzaamheden in de
groenvoorziening en de openbare ruimte en helpen zij bij de recycling
en afvalinzameling. Tijdens de trajecten gelden duidelijke huisregels
en gedragsregels. Bij verzuim, te laat komen of onvoldoende motivatie
is terugkoppeling naar DWI. De Klantmanager onderneemt actie door
direct de klant aan te spreken. Als dat nodig is volgt een korting op
de uitkering of wordt de uitkering stopgezet.
De trajecten
`Aanpakken en Doorpakken' wordt ingezet voor klanten met een grote
afstand tot de arbeidsmarkt die niet of onvoldoende willen meewerken
aan hun re-integratie. Dit zijn klanten die niet op afspraken
verschijnen, niet gemotiveerd deelnemen aan re-integratietrajecten of
al verschillende keren op een traject zijn uitgevallen. Ook klanten
bij wie het vermoeden is dat zij `zwart' werken, of hoogopgeleide
klanten met een onrealistische baanwens horen tot de doelgroep.
Klanten met psychische problemen of met een arbeidshandicap worden
nadrukkelijk niet voor deze trajecten aangemeld.
Goed alternatief voor Work First
De methode `Aanpakken en Doorpakken' wijkt af van de Work First-aanpak
van de meeste gemeenten. Hierbij worden klanten direct bij de start
van de uitkering op een werktraject gezet. DWI kijkt eerst naar de
persoonlijke situatie en mogelijkheden van Amsterdammers die zijn
aangewezen op een bijstandsuitkering. Alle klanten krijgen een gesprek
met hun Klantmanager. Als dat nodig is volgt er een diagnose om een
passend traject uit te kiezen. Als blijkt dat klanten niet willen
meewerken aan hun re-integratie, dan biedt `Aanpakken en Doorpakken'
een gerichte en effectieve benadering.
Resultaten `Aanpakken en Doorpakken'
Van de 241 klanten die zijn aangemeld voor `Aanpakken en Doorpakken'
zijn 62 klanten niet verschenen. Bij ongeveer de helft van deze groep
klanten had DWI de uitkering al beëindigd nog voor het traject
begonnen was. De andere helft heeft zelf de uitkering voor de start
van dit traject opgezegd. Van de klanten die wel aan het traject
startten is in 27% van de gevallen de uitkering voortijdig beëindigd.
In de helft van de gevallen is de uitkering beëindigd door de klant
zelf. In totaal komt het aantal beëindigde uitkeringen hiermee zelfs
uit op ongeveer 40% van het aantal klanten dat uitgenodigd is voor een
gesprek.
`Aanpakken en Doorpakken' structurele verbetering voor klanten
Voor ruim 70% van de klanten die gestart zijn op een traject bleek de
methode een waardevolle opstap naar andere re-integratietrajecten
waarbij ook beroepsvaardigheden worden aangeleerd. Hier kunnen klanten
werken aan hun beroepsvaardigheden en kansen naar werk.
Pb-079
Gemeente Amsterdam