Gemeente Amsterdam



Amsterdamse aanpak goed alternatief voor Work First

28 mei 2008
-
Pauline Koerselman

Een proef onder ongeveer 250 Amsterdamse uitkeringsgerechtigden laat zien dat gerichte trajecten voor klanten die niet willen meewerken aan hun re-integratie effectief zijn. Een kwart van klanten die te boek staan als `niet-willers' start niet aan het traject. Van de klanten die wel starten wordt in 27% van de gevallen de uitkering voor het einde van het traject beëindigd. Voor ruim 70% blijkt het een goede basis voor terugkeer op de arbeidsmarkt. Hiermee biedt Amsterdam een waardevol alternatief op de bekritiseerde Work First-trajecten. De succesvolle proef is inmiddels opgenomen in de vaste werkwijze.

Methode `Aanpakken en Doorpakken'

In maart 2007 is de Dienst Werk en Inkomen (DWI) gestart met speciale trajecten voor klanten die niet, of onvoldoende, willen meewerken aan hun re-integratie: de methode `Aanpakken en Doorpakken'. Dit was een proef met disciplinering- en motiveringstrajecten die vijftig dagen duren. Op deze trajecten verrichten klanten werkzaamheden in de groenvoorziening en de openbare ruimte en helpen zij bij de recycling en afvalinzameling. Tijdens de trajecten gelden duidelijke huisregels en gedragsregels. Bij verzuim, te laat komen of onvoldoende motivatie is terugkoppeling naar DWI. De Klantmanager onderneemt actie door direct de klant aan te spreken. Als dat nodig is volgt een korting op de uitkering of wordt de uitkering stopgezet.

De trajecten

`Aanpakken en Doorpakken' wordt ingezet voor klanten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt die niet of onvoldoende willen meewerken aan hun re-integratie. Dit zijn klanten die niet op afspraken verschijnen, niet gemotiveerd deelnemen aan re-integratietrajecten of al verschillende keren op een traject zijn uitgevallen. Ook klanten bij wie het vermoeden is dat zij `zwart' werken, of hoogopgeleide klanten met een onrealistische baanwens horen tot de doelgroep. Klanten met psychische problemen of met een arbeidshandicap worden nadrukkelijk niet voor deze trajecten aangemeld.

Goed alternatief voor Work First

De methode `Aanpakken en Doorpakken' wijkt af van de Work First-aanpak van de meeste gemeenten. Hierbij worden klanten direct bij de start van de uitkering op een werktraject gezet. DWI kijkt eerst naar de persoonlijke situatie en mogelijkheden van Amsterdammers die zijn aangewezen op een bijstandsuitkering. Alle klanten krijgen een gesprek met hun Klantmanager. Als dat nodig is volgt er een diagnose om een passend traject uit te kiezen. Als blijkt dat klanten niet willen meewerken aan hun re-integratie, dan biedt `Aanpakken en Doorpakken' een gerichte en effectieve benadering.

Resultaten `Aanpakken en Doorpakken'

Van de 241 klanten die zijn aangemeld voor `Aanpakken en Doorpakken' zijn 62 klanten niet verschenen. Bij ongeveer de helft van deze groep klanten had DWI de uitkering al beëindigd nog voor het traject begonnen was. De andere helft heeft zelf de uitkering voor de start van dit traject opgezegd. Van de klanten die wel aan het traject startten is in 27% van de gevallen de uitkering voortijdig beëindigd. In de helft van de gevallen is de uitkering beëindigd door de klant zelf. In totaal komt het aantal beëindigde uitkeringen hiermee zelfs uit op ongeveer 40% van het aantal klanten dat uitgenodigd is voor een gesprek.

`Aanpakken en Doorpakken' structurele verbetering voor klanten

Voor ruim 70% van de klanten die gestart zijn op een traject bleek de methode een waardevolle opstap naar andere re-integratietrajecten waarbij ook beroepsvaardigheden worden aangeleerd. Hier kunnen klanten werken aan hun beroepsvaardigheden en kansen naar werk.

Pb-079