Gemeente De Ronde Venen
Digitale dienstverlening in de kleine kernen
Op diverse plekken in Nederland zijn er initiatieven om (via
breedband) digitale diensten te leveren aan inwoners die in een
buitengebied wonen. Ook voor de gemeente De Ronde Venen is dit een
interessante optie, aangezien de gemeente wordt gekenmerkt door drie
kleine kernen: Amstelhoek, De Hoef en Waverveen. In de vergadering van
dinsdag 27 mei heeft het college van B en W besloten om met de
Samenwerkende Utrecht West gemeenten (SUW), Rabobank, en Zuwe Zorg
digitale contactpunten (loketten) in te richten in onze kleine kernen.
Door het inrichten van digitale contactpunten in de dorpshuizen van de
betreffende kernen, komt er een mogelijkheid bij voor de inwoners om
in contact te komen met de deelnemende organisaties. De
dienstverlening wijzigt dus inhoudelijk niet, maar het contact vindt
digitaal en op afstand plaats. Door de technische toepassingen kunnen
inwoners via beeldschermen contact opnemen, de zogeheten
screen-to-screenverbinding. De diensten van de gemeente, de Rabobank
en Zuwe Zorg zijn daardoor ook binnen handbereik van de inwoners in
kleine kernen en worden beter bereikbaar voor onder andere inwoners
die mobiel beperkt zijn. Een extra bijkomstigheid is dat door deze
digitale loketten de ontmoetingen in dorpshuizen ook weer een impuls
krijgen en meer inwoners aantrekken. Op termijn kan de dienstverlening
worden uitgebreid met die van de bibliotheek, woningcorporaties en
andere (commerciële) dienstverleners.
De Ronde Venen heeft al servicepunten wonen, welzijn en zorg
ontwikkeld waar inwoners terecht kunnen met vragen over verschillende
organisaties. Dit project is aanvullend op de servicepunten door de
mogelijkheid van interactief, real-time, contact met dienstverleners.
De digitale loketten bieden toegang tot een platform en kunnen meer
dan alleen informatie en advies bieden.
De planning van het project loopt van mei 2008 (intentieverklaring
door partners) tot aan mei 2009, de realisatie.