het begin van de campagne `Schoon schip, schoon water'
Toespraak | 25-04-2008 | Havenmuseum Rotterdam | Staatssecretaris
Tineke Huizinga
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Het is u bekend: dit kabinet maakt zich sterk voor een duurzame
ontwikkeling van ons land. Het wil op alle fronten een verbetering te
zien geven en daarbij een goede balans bewaren tussen mens, milieu én
economie.
Dat geldt ook voor het water. Niet alleen willen we ons land
beschermen tegen hoogwater vanaf de zee en vanuit het achterland, we
willen ook een goede waterkwaliteit die aansluit bij de behoeften van
recreanten, drinkwaterbedrijven en de industrie, en die een goede
basis biedt voor ecologie en natuur. Deze ambities op watergebied
staan beschreven in de Watervisie die ik vorig jaar heb
gepresenteerd.
Watergebruikers kunnen zelf een bijdrage leveren aan de verbetering
van de waterkwaliteit. Bijvoorbeeld door mee te helpen de
recreatievaart schoner te maken. Nederland telt ongeveer een kwart
miljoen recreatievaartuigen, die een behoorlijke belasting vormen voor
het milieu. Dan heb ik het bijvoorbeeld over het gebruik van giftige
verf, over olie en brandstof die door smering en lekkage in het water
terechtkomen, over uitstoot van scheepsmotoren en over het lozen van
afval- en toiletwater.
De overheid probeert deze problemen al jaren aan te pakken. Zo hebben
de watersportsector en de ministeries van VROM en VenW in 2005 een
convenant ondertekend met als doel standaard een vuilwatertank aan te
brengen in alle nieuw te bouwen schepen. Dat convenant liep vooruit op
een andere, wéttelijke maatregel, namelijk het verbod om toiletwater
op het oppervlaktewater te lozen. Dat lozingsverbod gaat op 1 januari
in. Tegelijk met het convenant werd overeengekomen dat er tot die
datum voorlichting zou worden gegeven, zodat bij bootbezitters
draagvlak zou ontstaan voor het lozingsverbod.
Een andere maatregel die we hebben genomen, is de instelling van een
subsidieregeling om een netwerk van voorzieningen op te zetten waar
watersporters hun huishoudelijke afval kwijt kunnen. Dankzij een
wettelijk besluit komen er nog meer van dat soort voorzieningen, want
die worden per 1 januari 2009 verplicht voor jachthavens met meer dan
50 ligplaatsen voor kajuitboten. Ze zijn al verplicht voor jachthavens
met meer dan 100 ligplaatsen.
Toch is het allemaal nog niet genoeg. Nu is het al te gemakkelijk om
dan maar meteen met een beschuldigend vingertje naar de watersporters
en havenexploitanten te wijzen. Die weten inderdaad vaak best welke
milieuproblemen ze veroorzaken. Maar waar het aan ontbreekt, is dat ze
vaak de oplossingen niet kennen of nog te weinig weten van de voor- en
nadelen van producten om de problemen aan te pakken. Iets aan de
problemen doen, betekent daarom vooral dat we ze op een positieve
manier moeten vertellen wat ze kunnen doen en hóe ze dat kunnen doen.
Dat beroep op eigen verantwoordelijkheid past perfect in de
Watervisie. Het kabinet roept anderen, onder wie burgers, nadrukkelijk
op die visie te helpen uitvoeren.
De Watervisie doet eveneens een beroep op andere overheden en op
maatschappelijke organisaties. Daarom ben ik blij met het initiatief
van de stichtingen Reinwater, De Noordzee, Fair Nature en de
Waddenvereniging. Uw campagne `Schoon schip, schoon water' richt zich
met folders, media-aandacht en een groot aantal vrijwilligers
rechtstreeks tot watersportexploitanten en -recreanten. Vanwege die
directe benadering van de doelgroep verwacht ik veel van die aanpak.
Vooral de tour waarvoor we straks het startsein geven, is sterk op de
dialoog met de doelgroep gericht. De opvarenden van de Berezina -
veelal vrijwilligers - gaan op watersportevenementen en in jachthavens
contact leggen met exploitanten en waterrecreanten. Ze vergroten het
milieubewustzijn van de doelgroep door in te gaan op de consequenties
van álle mogelijke milieubelastende activiteiten, dus niet alleen
vuilwaterlozingen. Ze komen met technische oplossingen, kaarten
mogelijkheden aan, vertellen over eigen ervaringen, beantwoorden
vragen en verzamelen ideeën. Naar verwachting zullen bootbezitters en
jachthavenexploitanten daardoor overschakelen op schone
technologieën.
De campagne `Schoon schip, schoon water' is een welkome aanvulling op
bestaande initiatieven. Hij sluit bovendien uitstekend aan bij
Europese wetgeving om de Europese wateren schoner en natuurlijker te
maken en de biodiversiteit te waarborgen dan wel te verbeteren. Ik
denk daarbij bijvoorbeeld aan de kaderrichtlijn water en de drink- en
zwemwaterrichtlijn.
Dames en heren,
De campagne `Schoon schip, schoon water' is goed voor mens en milieu.
Mens en dier worden er beter van. Drinkwaterbedrijven,
waterverwerkende industrieën en niet te vergeten de recreanten zelf
zullen van het schonere water profiteren. Bovendien worden wonen en
werken aan het water er weer wat aantrekkelijker door. Een bijkomend
voordeel, tot slot, is dat milieubewuster handelen schade en kosten
als gevolg van waterverontreiniging helpt voorkomen.
Deze campagne heeft dus alleen maar voordelen. Zo zie ik het graag. Ik
bedank alle partijen die eraan hebben bijgedragen voor hun inzet en
hoop dat de campagne een groot succes wordt.
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Waterkwaliteit
Ministerie van Verkeer en Waterstaat