Gemeente Hengelo

Actueel

Parkeernota aangepast na inspraak

Hengelo, 27 mei 2008

Parkeernota aangepast na inspraak

Burgemeester en wethouders hebben de Inspraaknotitie Nota Autoparkeren Hengelo 2007 - 2011 vastgesteld. De concept-nota is eind vorig jaar voor inspraak vrijgegeven.
De ruim 1000 inspraakreacties hebben geleid tot een aantal aanpassingen in de beleidsuitgangspunten, de uitvoering en de bewonerstarieven. Na vaststelling door de gemeenteraad van de wijzigingen wordt het parkeerbeleid vastgelegd in de definitieve Parkeernota 2008-2012.
De Nota Autoparkeren geeft kaders voor het beleid dat de gemeente de komende jaren gaat voeren op het gebied van parkeren. Zo wil de gemeente de beschikbare parkeerruimte optimaal benutten en de mobiliteit, ook in de toekomst, beter waarborgen. Vooral voor bewoners wordt gestreefd naar een betaalbare en eerlijke verdeling van schaarse beschikbare parkeerruimte.

Draagvlak en samenhang

Op de concept-nota kwamen in totaal 1.087 inspraakreacties binnen, waarvan 854 handtekeningen. Deze reacties zijn verwerkt in een inspraaknotitie, die aan ongeveer 720 insprekers wordt toegezonden. De reacties hebben geleid tot een aantal aanpassingen in de beleidsuitgangspunten, de uitvoering en de bewonerstarieven. De gemeente Hengelo heeft de reacties dus zeer serieus genomen en streeft naar zoveel mogelijk draagvlak. Maar er waren grote verschillen in de inspraakreacties en een eis aan het nieuwe parkeerbeleid was uiteraard wel dat het een samenhangende visie moest zijn die een oplossing biedt voor de geschetste problemen.

Proef naar het effect van de maatregelen

Een belangrijke conclusie uit de inspraakreacties is, dat bewoners uit de nog niet door betaald parkeren reguleerde schilwijken, moeite hebben met het vooraf betalen voor deze dienst, terwijl de gunstige effecten van deze parkeerregulering nog moeten blijken. Deze effecten zijn onder andere: meer (parkeer-)ruimte, afnemen wijkvreemd verkeer, toename leefbaarheid/rust en betere bereikbaarheid voor (bezoekers van) bewoners, bedrijven en winkels. Daarom wordt een proef voorgesteld in alle gebieden (blauwe zones en schil). De gemeente neemt de investeringskosten van deze proef voor haar rekening. Het doel van de proef is om bewoners (en ondernemers/winkeliers) ervan te overtuigen dat regulering door middel van betaald parkeren zinvol is. Omdat gemeente overtuigd is van de gunstige effecten, wordt voorgesteld dat de gemeente voor maximaal één jaar de bewonersvergunning betaalt. Bezoekers parkeren niet gratis in deze proef, om dit niet ten koste te laten gaan van eerder genoemde gunstige effecten (laag tarief blijft gehandhaafd).

Belangrijkste wijzigingen op een rij

De belangrijkste aanpassingen op de concept-Nota Autoparkeren 2007 2011 naar aanleiding van de inspraakreacties zijn:
* De budgettair neutrale parkeerbegroting wordt op onderdelen losgelaten, wel streeft de gemeente naar een bepaalde mate van kostendekkendheid;

* De kosten van bewonersvergunningen worden verlaagd en naar een evenwichtige 50/50 lastenverdeling burger/gemeente gebracht.
* De kosten voor de tweede bewonersvergunning worden verhoogd (dus tweede autobezit wordt zwaarder belast) en naar een kostendekkend niveau gebracht. De kosten vanaf een derde bewonersvergunning (dus derde autobezit) worden naar hetzelfde kostendekkende niveau gebracht als voor de tweede vergunning, waardoor de tariefstelling vereenvoudigd wordt.

* De gemeente stelt een lagere volgrens aan de maximale gemiddelde parkeerdruk in de schilwijken. Met deze lagere volgrens wordt extra rekening gehouden met de uitgifte van het aantal parkeervergunningen aan werknemers in betreffende schilwijk;
* De gemeente doet een gefaseerde proef naar het effect van het beleid in alle blauwe zones en de schilwijken. De gemeente neemt de investeringskosten van deze proef voor haar rekening. Het doel is door deze proef de bewoners (en ondernemers/winkeliers) te overtuigen van de gunstige effecten van de regulering betaald parkeren. Om deze proef mogelijk te maken betaalt de gemeente voor maximaal één jaar de bewonersvergunning; Als uit de proef blijkt dat bewoners (en ondernemers/winkeliers) geen behoefte meer hebben aan voortzetting van de regulering betaald parkeren, wordt de proef op kosten van de gemeente beëindigd. De proef wordt binnen één jaar geëvalueerd;

* Blijkt uit evaluatie dat bewoners in de blauwe zones geen behoefte meer hebben aan voortzetting van de proef betaald parkeren, dan worden deze voormalige blauwe zones weer vrij parkeren.
* In de nog niet gereguleerde schilwijken gaat de gemeente per schilwijk een peiling houden naar de behoefte aan parkeerregulering betaald parkeren. Bestaat die behoefte en is er draagvlak, dan volgt de periode van de proef voor maximaal één jaar, waarvan de gemeente de kosten voor haar rekening neemt. Blijkt uit de evaluatie dat bewoners geen behoefte meer hebben aan de regulering betaald parkeren, dan wordt de schilwijk weer ongereguleerd, dus vrij parkeren en volgt er een peiling in de volgende niet gereguleerde schilwijk, enz.

* Canadees parkeren, waarbij men half op de rijbaan en half op het trottoir mag parkeren, wordt onder voorwaarden geformaliseerd. Dit wordt met bebording en/of markering aangegeven.

De belangrijkste wijzigingen met betrekking tot de bewonerstarieven:
* Eerste jaar gratis eerste bewonersvergunning in plaats van bewonersvergunning a 75 per jaar;

* Verlagen bewonersvergunning schilgebieden van 75,- naar 65,- voor het eerste voertuig (na slagen proef);

* Kosten tweede bewonersvergunning (aanvraag wordt getoetst) kostendekkend maken dus verhogen van 75,- naar 130,- per jaar);
* Kosten vanaf de derde bewonersvergunning (aanvraag wordt getoetst) kostendekkend te maken (dus derde auto) verlagen van 150,- naar ook 130,- per jaar.

Vervolgproces

Het voorstel wordt nu aan de gemeenteraad ter vaststelling aangeboden. Daarna wordt de complete parkeernota aangepast en verschijnt als Parkeernota Hengelo 2008-2012.