Gemeente Hengelo
Actueel
Parkeernota aangepast na inspraak
Hengelo, 27 mei 2008
Parkeernota aangepast na inspraak
Burgemeester en wethouders hebben de Inspraaknotitie Nota Autoparkeren
Hengelo 2007 - 2011 vastgesteld. De concept-nota is eind vorig jaar
voor inspraak vrijgegeven.
De ruim 1000 inspraakreacties hebben geleid tot een aantal
aanpassingen in de beleidsuitgangspunten, de uitvoering en de
bewonerstarieven. Na vaststelling door de gemeenteraad van de
wijzigingen wordt het parkeerbeleid vastgelegd in de definitieve
Parkeernota 2008-2012.
De Nota Autoparkeren geeft kaders voor het beleid dat de gemeente de
komende jaren gaat voeren op het gebied van parkeren. Zo wil de
gemeente de beschikbare parkeerruimte optimaal benutten en de
mobiliteit, ook in de toekomst, beter waarborgen. Vooral voor bewoners
wordt gestreefd naar een betaalbare en eerlijke verdeling van schaarse
beschikbare parkeerruimte.
Draagvlak en samenhang
Op de concept-nota kwamen in totaal 1.087 inspraakreacties binnen,
waarvan 854 handtekeningen. Deze reacties zijn verwerkt in een
inspraaknotitie, die aan ongeveer 720 insprekers wordt toegezonden. De
reacties hebben geleid tot een aantal aanpassingen in de
beleidsuitgangspunten, de uitvoering en de bewonerstarieven. De
gemeente Hengelo heeft de reacties dus zeer serieus genomen en streeft
naar zoveel mogelijk draagvlak. Maar er waren grote verschillen in de
inspraakreacties en een eis aan het nieuwe parkeerbeleid was uiteraard
wel dat het een samenhangende visie moest zijn die een oplossing biedt
voor de geschetste problemen.
Proef naar het effect van de maatregelen
Een belangrijke conclusie uit de inspraakreacties is, dat bewoners uit
de nog niet door betaald parkeren reguleerde schilwijken, moeite
hebben met het vooraf betalen voor deze dienst, terwijl de gunstige
effecten van deze parkeerregulering nog moeten blijken. Deze effecten
zijn onder andere: meer (parkeer-)ruimte, afnemen wijkvreemd verkeer,
toename leefbaarheid/rust en betere bereikbaarheid voor (bezoekers
van) bewoners, bedrijven en winkels. Daarom wordt een proef
voorgesteld in alle gebieden (blauwe zones en schil). De gemeente
neemt de investeringskosten van deze proef voor haar rekening. Het
doel van de proef is om bewoners (en ondernemers/winkeliers) ervan te
overtuigen dat regulering door middel van betaald parkeren zinvol is.
Omdat gemeente overtuigd is van de gunstige effecten, wordt
voorgesteld dat de gemeente voor maximaal één jaar de
bewonersvergunning betaalt. Bezoekers parkeren niet gratis in deze
proef, om dit niet ten koste te laten gaan van eerder genoemde
gunstige effecten (laag tarief blijft gehandhaafd).
Belangrijkste wijzigingen op een rij
De belangrijkste aanpassingen op de concept-Nota Autoparkeren 2007
2011 naar aanleiding van de inspraakreacties zijn:
* De budgettair neutrale parkeerbegroting wordt op onderdelen
losgelaten, wel streeft de gemeente naar een bepaalde mate van
kostendekkendheid;
* De kosten van bewonersvergunningen worden verlaagd en naar een
evenwichtige 50/50 lastenverdeling burger/gemeente gebracht.
* De kosten voor de tweede bewonersvergunning worden verhoogd (dus
tweede autobezit wordt zwaarder belast) en naar een kostendekkend
niveau gebracht. De kosten vanaf een derde bewonersvergunning (dus
derde autobezit) worden naar hetzelfde kostendekkende niveau
gebracht als voor de tweede vergunning, waardoor de tariefstelling
vereenvoudigd wordt.
* De gemeente stelt een lagere volgrens aan de maximale gemiddelde
parkeerdruk in de schilwijken. Met deze lagere volgrens wordt
extra rekening gehouden met de uitgifte van het aantal
parkeervergunningen aan werknemers in betreffende schilwijk;
* De gemeente doet een gefaseerde proef naar het effect van het
beleid in alle blauwe zones en de schilwijken. De gemeente neemt
de investeringskosten van deze proef voor haar rekening. Het doel
is door deze proef de bewoners (en ondernemers/winkeliers) te
overtuigen van de gunstige effecten van de regulering betaald
parkeren. Om deze proef mogelijk te maken betaalt de gemeente voor
maximaal één jaar de bewonersvergunning; Als uit de proef blijkt
dat bewoners (en ondernemers/winkeliers) geen behoefte meer hebben
aan voortzetting van de regulering betaald parkeren, wordt de
proef op kosten van de gemeente beëindigd. De proef wordt binnen
één jaar geëvalueerd;
* Blijkt uit evaluatie dat bewoners in de blauwe zones geen behoefte
meer hebben aan voortzetting van de proef betaald parkeren, dan
worden deze voormalige blauwe zones weer vrij parkeren.
* In de nog niet gereguleerde schilwijken gaat de gemeente per
schilwijk een peiling houden naar de behoefte aan
parkeerregulering betaald parkeren. Bestaat die behoefte en is er
draagvlak, dan volgt de periode van de proef voor maximaal één
jaar, waarvan de gemeente de kosten voor haar rekening neemt.
Blijkt uit de evaluatie dat bewoners geen behoefte meer hebben aan
de regulering betaald parkeren, dan wordt de schilwijk weer
ongereguleerd, dus vrij parkeren en volgt er een peiling in de
volgende niet gereguleerde schilwijk, enz.
* Canadees parkeren, waarbij men half op de rijbaan en half op het
trottoir mag parkeren, wordt onder voorwaarden geformaliseerd. Dit
wordt met bebording en/of markering aangegeven.
De belangrijkste wijzigingen met betrekking tot de bewonerstarieven:
* Eerste jaar gratis eerste bewonersvergunning in plaats van
bewonersvergunning a 75 per jaar;
* Verlagen bewonersvergunning schilgebieden van 75,- naar 65,- voor
het eerste voertuig (na slagen proef);
* Kosten tweede bewonersvergunning (aanvraag wordt getoetst)
kostendekkend maken dus verhogen van 75,- naar 130,- per jaar);
* Kosten vanaf de derde bewonersvergunning (aanvraag wordt getoetst)
kostendekkend te maken (dus derde auto) verlagen van 150,- naar
ook 130,- per jaar.
Vervolgproces
Het voorstel wordt nu aan de gemeenteraad ter vaststelling aangeboden.
Daarna wordt de complete parkeernota aangepast en verschijnt als
Parkeernota Hengelo 2008-2012.