Sterkere positie cliënten in zorg
28-05-2008 10:23
Op voorstel van minister Klink en staatssecretaris Jet Bussemaker
heeft het kabinet ingestemd met het voorstel om de rechten van
cliënten in de zorg, fors uit te breiden. PvdA Tweede-Kamerlid Eelke
van der Veen is blij met de plannen: In de gezondheidszorg draait het
immers om de cliënt.
Alle cliënten in de zorg krijgen het recht om informatie over
bijvoorbeeld wachttijden en ervaringen van cliënten, af te dwingen bij
zorgaanbieders. Door dit recht van de cliënt worden zorgaanbieders
verplicht op tijd te zorgen voor begrijpelijke, betrouwbare en te
vergelijken informatie voor de cliënt in de zorg. Dit maakt de keuze
voor cliënten in de zorg makkelijker en dwingt zorgaanbieders zich
meer te richten op kwaliteit.
De cliënt moet er op kunnen vertrouwen dat kwaliteit en veiligheid als
hoogste prioriteit worden beschouwd. Daarom heeft het kabinet zeven
rechten geformuleerd:
1. het recht op beschikbare en bereikbare zorg
2. het recht op keuze en keuze-informatie
3. het recht op kwaliteit en veiligheid
4. het recht op informatie, toestemming, dossiervorming en
privacy
5. het recht op afstemming tussen zorgverleners
6. het recht op een effectieve, laagdrempelige klacht- en
geschillenbehandeling
7. het recht op medezeggenschap en goed bestuur.
Deze rechten houden onder meer in dat het voor cliënten duidelijker
wordt wat de minimale eisen zijn waaraan veilige zorg moet voldoen, in
de vorm van minimumnormen voor de veiligheid. Ook wordt binnen de
zorginstelling de klachtprocedure eenvoudiger. Cliënten kunnen met hun
signaal of klacht minimaal terecht bij een klachtfunctionaris. Ook
komt er een laagdrempelige en onpartijdige commissie buiten de
zorginstelling, die uitspraak kan doen over de toepassing van
cliëntenrechten, en wordt de positie van cliëntenraden versterkt.
Van der Veen: De PvdA heeft al in het najaar van 2006 middels een nota
aangegeven dat de consument in de zorg sterk dient te staan tegenover
zorgverzekeraars en zorgaanbieders en dat de consument beter in staat
zou moeten worden gesteld om zijn weg te vinden in de gezondheidszorg.
Bestaande wetgeving is niet altijd even toegankelijk en het is voor
veel cliënten lastig om na te gaan waar men in concrete situaties
recht op heeft. Door het versterken van de rechten van cliënten in de
gezondheidszorg, wordt dit nu meer bewerkstelligd.
Het kabinet vraagt eind dit jaar advies aan de Raad van State over een
wetsvoorstel waarin de rechten in onderlinge samenhang worden
vastgelegd.
Partij van de Arbeid