Zwolle Marketing: meer rendement en minder kwetsbaarheid door
krachtenbundeling en focus
Datum uitgave persbericht: 05/28/2008
Op dinsdag 27 mei 2008 wordt de nieuwe organisatie Zwolle Marketing
gepresenteerd. Hiermee is een einde gekomen aan de versnipperde wijze
van vermarkten van Zwolle. Zwolle Marketing maakt deel uit van RBT
Vechtdal - IJsseldelta en is daarbinnen een zelfstandige
marketingeenheid. De stichting Zwolle Stadsmarketing (ZSM) en de
stichting evenementensupport Zwolle (SESZ) gaan op in de nieuwe
organisatie Zwolle Marketing. De werving van een directeur Zwolle
Marketing wordt ingang gezet.
In 2007 is, in opdracht van de gemeente Zwolle, door Gaston Sporre een
verkenning gedaan naar het behalen van maximale synergie tussen de
drie organisaties die zich bezighouden met stadsmarketing (VVV, SESZ
en ZSM). De uitkomst van deze verkenning is aanleiding geweest tot het
formuleren van een projectopdracht voor een nieuw te vormen
organisatie voor de marketing van Zwolle. Een projectgroep, met
deelnemers van alle organisaties en de gemeente Zwolle, hebben een
businessplan en inrichtingsplan gemaakt voor de nieuwe organisatie.
Dit businessplan is inmiddels door alle betrokkenen omarmd en wordt
vanaf juni 2008 geïmplementeerd.
Doelstellingen en doelgroepen Zwolle Marketing
Zwolle Marketing is de organisatie die door alle belanghebbenden
erkend en herkend wordt als promotie- en marketingorganisatie van
Zwolle in de breedste zin van het woord. De doelstelling is om middels
al haar ten dienste staande middelen het imago en de naamsbekendheid
van het werkgebied te verbeteren c.q. te vergroten om Zwolle
aantrekkelijker te maken voor bewoners, profit en non-profit
organisaties en bezoekers met recreatieve en zakelijke doelstellingen.
Binnen Zwolle Marketing worden vier doelgroepen onderscheiden:
bewoners, bedrijven, benutters en bezoekers. Al deze doelgroepen
worden binnen Zwolle Marketing bediend in zogenaamde domeinen.
Organisatie
Binnen Zwolle Marketing zijn de verschillende werkzaamheden op een
efficiënte wijze geclusterd. De werkzaamheden worden centraal door de,
binnenkort te werven, directeur Zwolle Marketing aangestuurd samen met
zeker vier medewerkers. Deze directeur is het gezicht van Zwolle
Marketing en de schakel tussen alle betrokken domeinen. Daarnaast is
er een Raad van Advies (afgevaardigden van de vier domeinen en de
gemeente Zwolle) die tot taak heeft om wensen van de vier domeinen
samen te brengen tot een integraal uitgebalanceerd wensenpakket dat
door de directeur Zwolle Marketing in concrete plannen wordt omgezet,
in afstemming met meer strategische wensen van de partnergroep en de
klankbordgroep (een groep Zwolse topmensen onder leiding van de
Burgemeester).
Smaak
Voor het succes van stadsmarketing is het verder ontwikkelen van het
merk Zwolle een belangrijke succesfactor. De meest recente onderzoeken
op het gebied van identiteit en imago (Altlas van Gemeenten 2008 en
LAGroup december 2006) geven duidelijk aan dat Zwolle onderscheidend
is op culinair terrein en zich hier sterker mee kan profileren.
SMAAK wordt de rode draad waarbinnen alle domeinen (nog) beter in de
markt worden gezet. Smaak heeft een duidelijke associatie met
kwaliteit en schoonheid. Smaak kan verbonden worden aan het
architectonische aanbod, zowel de moderne bouwkunst als historische
stad. Smaak staat voor de Zwolse bedrijvigheid, de twee grote
smaakmakers in het MBO onderwijs en het smaakvolle Zwolse culturele
aanbod.
Inmiddels is aan een werving- en selectiebureau de opdracht gegeven op
zoek te gaan naar een directeur Zwolle Marketing die er voor kan
zorgen dat de stad Zwolle de komende jaren zowel in de perceptie van
onze inwoners en (ver) daarbuiten een groeiend imago heeft.
Bron: afdeling Communicatie, Zwolle Marketing
Gemeente Zwolle