Den Haag, 28 mei 2008
Bijdrage lid Depla (PvdA) aan AO Omzetten leegstaande
kantoren in woningen
Gesproken woord geldt!
Voor
huurwoningen zijn lange wachtlijsten en koopwoningen zijn onbetaalbaar.
Tegelijkertijd
is er sprake van enorme leegstand van kantoren. Zelfs in deze hoogconjunctuur
staat 6 miljoen vierkante meter leeg. Tegelijkertijd worden er nieuwe
kantoorlocaties ontwikkeld. Dat terwijl op de langere termijn onze
beroepsbevolking krimpt en we met minder m2 kantoor per arbeidsplaats
toekunnen.
De PvdA steunt dan ook de brief
van de Minister en de wens
van Groen Links om het
transformeren van kantoren te bevorderen. We kunnen die ruimte beter gebruiken:
voor meer woonruimte, minder verlies aan groene ruimte, het tegengaan van verloedering
in steden. En het biedt ideale mogelijkheden om binnen steden bijzondere woon, woon/werk
of werkprojecten te realiseren.
Echter:
het is niet de bedoeling dat de overheid de rekening betaalt voor ontwikkelaars
en of vastgoedhandelaren en we gaan niet met de kraan open dweilen.
Dit
impliceert het volgende:
1.
De kraan moet dicht bij Gemeenten.
Provincies en het Rijk moeten
de groei van nieuwe kantoorlocaties stoppen zolang
er in een regio nog leegstand is.
2.
Geen nieuwe kantorenlocaties in
het groen, in navolging van Marc Calon , gedeputeerde in Groningen, die aan de
hand van een publicatie met overzicht van leegstaande kantoren gaat gebruiken
om uitbreiding van nieuwe kantoorlocaties aan banden te leggen.
Gemeenten dienen de eigen vastgoedbelangen ondergeschikt te maken (zie
voorbeeld Papendorp in Utrecht).
3.
De markt moet zijn werk doen. Ontwikkelingsmaatschappijen
en vastgoedhandelaren zijn verantwoordelijk voor het exploiteren van hun
vastgoed. Het kan niet de bedoeling zijn dat de overheid dit risico overneemt
als er geen huurders meer zijn. Daarmee zou de hoeveelheid nieuwbouw immers alleen
maar blijven toenemen. En als het niet meer te verhuren valt, draaien we met
zijn allen op voor de kosten. Dus: transformatie stimuleren met regels, niet
met geld.
Stimuleren
met regels:
Bouwregels werpen belemmeringen op. Daarom dient een experimenteel artikel te
worden gebruikt:
·
Voor het transformeren van een
gebouw is vooraf geen bouwvergunning nodig. Het getransformeerde object mag echter
pas in gebruik worden genomen als dit aan de voorschriften
van de nieuwe bestemming voldoet.
Dat scheelt een boel tijd. Verantwoordelijkheden moeten worden gelegd waar die
hoort waarmee ambtenaren worden vrijgemaakt. Daarbij zijn wel wethouders nodig
die de gebouwen dicht durven te houden tot de zaak aan de gebruiksvoorschriften
voldoet. Dit zou een mooi experiment zijn en gaat wat verder dan het advies
van de commissie
Dekker. Al experiment zou begonnen kunnen worden met de transformatie van
kantoren.
·
Bij het transformatie van een kantoor
of fabriek zou niet aan alle bouwbesluiten voldaan behoeven te worden mits op
andere onderdelen meer kwaliteit geboden wordt. (Voorbeeld: daglicht Antwerpen,
buitenruimte.)
·
Gemeenten krijgen vrijheid om
dergelijke afwegingen te maken bij transformatie, waarbij brand- en
constructieveiligheid vanzelfsprekend niet ter discussie staan.
Volgens
de brief van de Minister
zijn er geen beperkingen in de regelgeving. Ik hoor echter heel andere
verhalen. Voorbeeld Antwerpen. Als de Minister gelijk heeft is het mooi, maar
dat geloof ik niet. Volgende stap is het onderzoek verder uitwerken en een experiment
met deze manier van werken met bouwregels.
Stimuleren
door financiële prikkel.
Er dient onderzoek te worden gedaan naar leegstandsbelasting. Interessant als
het in België werkt. We wachten dit onderzoek even af. Hetzelfde geldt voor onderzoek
naar mogelijkheden om leegstand tegen te gaan (bijvoorbeeld vorderen van
kantoorpanden). Dat is effectiever dan een kraakverbod.
Het is een schande als in een bedrijfspand grote schade is
aangericht nadat het voor één nacht gekraakt is voor een groot feest. Dit dient
te worden aangepakt. Kraken is in de meeste gevallen al verboden en er is geen
nieuwe wet nodig om op te kunnen treden. Hetzelfde geldt voor krakers die vernielingen
aanrichten.
Kraken helemaal verbieden zou een einde maken aan een praktijk die zeer positief
is, namelijk dat eigenaren, vastgoedhandelaren en speculanten gebouwen niet
meer lang leeg laten staan maar er tijdelijke huurders inzetten. Dit geldt
naast woonruimte ook voor bedrijfsruimte. Zoals bijvoorbeeld het Elsevier-gebouw
in Bos en Lommer, waar door middel van tijdelijk gebruik van het gebouw nieuwe
activiteiten en
werk de wijk in
komen. Speculanten dienen hier niet opnieuw vrij spel te krijgen.
Herbestemming
en rol Domeinen
Volhouden
om een herbestemming van rijksgebouw te doen via particulier
opdrachtgeverschap.
Het
gaat om 10.000-en woningen. Niet alleen in kantoren maar ook door wonen-boven-winkels.
Er zijn veel goede projecten. Het maakt de binnenstad weer leefbaar en veiliger
en het zorgt voor extra woonruimte.
Een revolvingfund voor wonen-boven-winkels is goed. In de brief van de Minister
staat dat provincies dit fund gaan vullen. Hoeveel toezeggingen heeft u al? En
waar wordt het ondergebracht, bij SVn?
Slotwoord
Partij van de Arbeid