Partij van de Arbeid


Den Haag, 28 mei 2008

Bijdrage lid Depla (PvdA) aan AO Omzetten leegstaande kantoren in woningen

Gesproken woord geldt!

Voor
huurwoningen zijn lange wachtlijsten en koopwoningen zijn onbetaalbaar.

Tegelijkertijd
is er sprake van enorme leegstand van kantoren. Zelfs in deze hoogconjunctuur staat 6 miljoen vierkante meter leeg. Tegelijkertijd worden er nieuwe kantoorlocaties ontwikkeld. Dat terwijl op de langere termijn onze beroepsbevolking krimpt en we met minder m2 kantoor per arbeidsplaats toekunnen.

De PvdA steunt dan ook de brief
van de Minister en de wens
van Groen Links om het
transformeren van kantoren te bevorderen. We kunnen die ruimte beter gebruiken: voor meer woonruimte, minder verlies aan groene ruimte, het tegengaan van verloedering in steden. En het biedt ideale mogelijkheden om binnen steden bijzondere woon, woon/werk of werkprojecten te realiseren.

Echter:
het is niet de bedoeling dat de overheid de rekening betaalt voor ontwikkelaars en of vastgoedhandelaren en we gaan niet met de kraan open dweilen.

Dit
impliceert het volgende:


1.
De kraan moet dicht bij Gemeenten.
Provincies en het Rijk moeten
de groei van nieuwe kantoorlocaties stoppen zolang er in een regio nog leegstand is.


2.
 Geen nieuwe kantorenlocaties in
het groen, in navolging van Marc Calon , gedeputeerde in Groningen, die aan de hand van een publicatie met overzicht van leegstaande kantoren gaat gebruiken om uitbreiding van nieuwe kantoorlocaties aan banden te leggen. Gemeenten dienen de eigen vastgoedbelangen ondergeschikt te maken (zie voorbeeld Papendorp in Utrecht).


3.
De markt moet zijn werk doen. Ontwikkelingsmaatschappijen en vastgoedhandelaren zijn verantwoordelijk voor het exploiteren van hun vastgoed. Het kan niet de bedoeling zijn dat de overheid dit risico overneemt als er geen huurders meer zijn. Daarmee zou de hoeveelheid nieuwbouw  immers alleen maar blijven toenemen. En als het niet meer te verhuren valt, draaien we met zijn allen op voor de kosten. Dus: transformatie stimuleren met regels, niet met geld.

Stimuleren
met regels:
Bouwregels werpen belemmeringen op. Daarom dient een experimenteel artikel te worden gebruikt:

·

Voor het transformeren van een
gebouw is vooraf geen bouwvergunning nodig. Het getransformeerde object mag echter  pas in gebruik worden genomen als dit aan de voorschriften van de nieuwe bestemming voldoet.
Dat scheelt een boel tijd. Verantwoordelijkheden moeten worden gelegd  waar die hoort waarmee ambtenaren worden vrijgemaakt. Daarbij zijn wel wethouders nodig die de gebouwen dicht durven te houden tot de zaak aan de gebruiksvoorschriften voldoet. Dit zou een mooi experiment zijn en gaat wat verder dan het advies van de commissie
Dekker. Al experiment zou begonnen kunnen worden met de transformatie van kantoren.

·

Bij het transformatie van een kantoor
of fabriek zou niet aan alle bouwbesluiten voldaan behoeven te worden mits op andere onderdelen meer kwaliteit geboden wordt. (Voorbeeld: daglicht Antwerpen, buitenruimte.)

·

Gemeenten krijgen vrijheid om
dergelijke afwegingen te maken bij transformatie, waarbij  brand- en constructieveiligheid vanzelfsprekend niet ter discussie staan.

Volgens
de brief van de Minister
zijn er geen beperkingen in de regelgeving. Ik hoor echter heel andere verhalen. Voorbeeld Antwerpen. Als de Minister gelijk heeft is het mooi, maar dat geloof ik niet. Volgende stap is het onderzoek verder uitwerken en een experiment met deze manier van werken met bouwregels.

Stimuleren
door financiële prikkel.
Er dient onderzoek te worden gedaan naar leegstandsbelasting. Interessant als het in België werkt. We wachten dit onderzoek even af. Hetzelfde geldt voor onderzoek naar mogelijkheden om leegstand tegen te gaan (bijvoorbeeld vorderen van kantoorpanden). Dat is effectiever dan een kraakverbod. Het is een schande als in een bedrijfspand grote schade is aangericht nadat het voor één nacht gekraakt is voor een groot feest. Dit dient te worden aangepakt. Kraken is in de meeste gevallen al verboden en er is geen nieuwe wet nodig om op te kunnen treden. Hetzelfde geldt voor  krakers die vernielingen aanrichten.

Kraken helemaal verbieden zou een einde maken aan een praktijk die zeer positief is, namelijk dat eigenaren, vastgoedhandelaren en speculanten gebouwen niet meer lang leeg laten staan maar er tijdelijke huurders inzetten. Dit geldt naast woonruimte ook voor bedrijfsruimte. Zoals bijvoorbeeld het Elsevier-gebouw in Bos en Lommer, waar door middel van tijdelijk gebruik van het gebouw nieuwe activiteiten en
werk de wijk in
komen. Speculanten dienen hier niet opnieuw vrij spel te krijgen.

Herbestemming
en rol Domeinen

Volhouden
om een herbestemming van rijksgebouw te doen via particulier opdrachtgeverschap.

Het
gaat om 10.000-en woningen. Niet alleen in kantoren maar ook door wonen-boven-winkels. Er zijn veel goede projecten. Het maakt de binnenstad weer leefbaar en veiliger en het zorgt voor extra woonruimte.
Een revolvingfund voor wonen-boven-winkels is goed. In de brief van de Minister staat dat provincies dit fund gaan vullen. Hoeveel toezeggingen heeft u al? En waar wordt het ondergebracht, bij SVn?

Slotwoord