Ingezonden persbericht



Eerste stap naar vrijwillige regulering
van meer vrouwen in topfuncties

45 toonaangevende werkgevers ondertekenen
Charter Talent naar de Top

Amsterdam, 28 mei 2008 - 45 vooraanstaande
werkgeverss uit het bedrijfsleven en de overheid ondertekenden vandaag het Charter Talent naar de Top van TopBrainstorm. Deze organisaties committeren zich hiermee aan een vrijwillig, maar niet vrijblijvend beleid om meer vrouwen te laten doorstromen naar de top van hun organisatie. De ondertekening vond plaats tijdens de bijeenkomst Talent naar de Top, georganiseerd door TopBrainstorm en het Ambassadeursnetwerk, in aanwezigheid van onder anderen Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Màxima der Nederlanden en leden van het kabinet.

De volgende organisaties ondertekenden
het Charter Talent naar de Top: Accenture, Achmea, Aegon, Allen & Overy, Bain & Company, Baker & McKenzie, Capgemini, Cisco, Clifford Chance, De Nederlansche Bank, Delta Lloyd, DHV, Egon Zehnder International, Ernst & Young, Essent, FNV Vakcentrale, Fortis Bank Nederland, Fortis Verzekeringen Nederland, Gemeente Almere, Gemeente Den Haag, GGz Eindhoven, IBM, ING, Kadaster, Koninklijke BAM Groep, Koninklijke Haskoning groep, KPMG, KPN, Loyens & Loeff, McKinsey & Company, Mondriaan Stichting, Nauta Dutilh, Nederlandse Spoorwegen, Océ, OVG Projectontwikkeling, PCM Uitgevers, Politie, PriceWaterhouseCoopers, Randstad, Rijksoverheid, Stibbe, TNO, TomTom, Van Doorne, VNO-NCW.

In totaal vertegenwoordigen zij rond de
400.000 werknemers, ofwel 5,5% van het totale aantal werknemers in Nederland.

Het Charter is ontwikkeld door stichting
TopBrainstorm, een initiatief van directeur Marieke Bax, in opdracht van de Taskforce Vrouwen naar de Top, dat wordt voorgezeten door Sybilla Dekker.

Vrijwillig, niet vrijblijvend

Met de ondertekening van het Charter leggen
de werkgevers zich vast op meetbare doelstellingen voor het aantal vrouwen in hun raden van bestuur en de managementlagen daaronder (t/m het derde echelon). Werkgevers committeren zich bij ondertekening vrijwillig aan deze doelstellingen. De achtergrond daarvan is dat de verandering bij de bedrijven van binnenuit moet komen. Werkgevers moeten de noodzaak van meer vrouwen aan de top zélf inzien en hiervoor eigen beleid maken.

Concreet zeggen de ondertekenaars toe de
komende jaren gerichte maatregelen te nemen - of die binnen hun huidiige diversiteitsbeleid te continueren - om meer vrouwellijk talent aan boord te krijgen, te behouden en te benoemen. Zij formuleren concrete doelstellingen die passen binnen hun strategie en rekening houden met de huidige situatie. De organisaties zullen rekenschap moeten afleggen en dienen jaarlijks te rapporteren over het bereiken van hun doelstellingen. Die rapportage wordt gemaakt door een Monitoring Commissie, die binnenkort wordt opgericht. Zij maken de resultaten openbaar via naming & praising.

'Als bedrijf is het onverstandig
als je geen vrouwen in de top hebt. Bedrijven met vrouwen scoren beter', vertelt Alexandra van Huffelen, directeur Customer Relations van energiebedrijf Essent dat het Charter ook ondertekent. 'Vrouwelijke managers worden hoger gewaardeerd, omdat ze niet alleen bezig zijn met prestaties en cijfers. Ze nemen vaak meer de tijd voor het menselijke aspect, zonder dat het ten koste gaat van de resultaten'.

Ook KPMG ondertekent het Charter. Ben van
der Veer, voorzitter van de Raad van Bestuur: 'Het Charter is voor KPMG een belangrijk middel omdat we daarmee zowel intern als extern laten zien dat we serieus met het onderwerp aan de slag zijn. Overigens is het onze doelstelling om niet alleen meer ruimte te scheppen voor vrouwelijk talent, maar voor alle talentvolle medewerkers. Het gaat ons in de eerste plaats om een cultuur waarin het verschil wordt herkend, gewaardeerd en benut. Ook onze klanten zijn erbij gebaat dat wij onze mensen vanuit hun kracht en talent inzetten en dat zij in hoge mate betrokken zijn bij KPMG.'

Ineke stam, voormalig hoofdcommissaris
en voorzitter van het samenwerkingsverband Politietop Divers: 'De politie streeft naar meer diversiteit in haar top. Hoe paradoxaal het ook lijkt, juist aandacht voor de carrière van mannen én vrouwen maakt dit mogelijk.'

Marieke Bax, directeur van TopBrainstorm,
is blij met de ondertekening van het Charter: 'Dat er te weinig vrouwen aan de top van het bedrijfsleven waren, werd al genoeg besproken. Het was tijd voor actie. Ik ben er dan ook trots op dat TopBrainstorm in zo'n korte periode zo veel heeft bereikt. Het is uniek dat zo veel organisaties uit zowel het bedrijfsleven als de overheid hun medewerking hebben toegezegd aan het Charter. En dat is nog maar het begin, want TopBrainstorm wil nog veel meer werkgevers enthousiasmeren.'

Catalogus als hulpmiddel bij beleidsontwikkeling

'We realiseren ons dat het gemakkelijker
is een handtekening te zetten dan een nieuw diversiteitsbeleid te ontwikkelen', aldus Marieke Bax. 'Om werkgevers een handje te helpen, voegen we daarom een catalogus toe aan het Charter. Daarin staan de benodigde instrumenten en de kritische succesfactoren voor de doorstroming van vrouwen naar de top.'

De catalogus met bewezen nationale en internationale best practices is een hulpmiddel bij het ontwikkelen en toetsen van het beleid om meer en vooral vrouwelijk talent aan de top te krijgen en te houden. De catalogus geeft antwoorden op vragen als: Wat kunnen bedrijven die het Charter ondertekenen concreet doen? Wat zijn succesfactoren? Wat zijn de belangrijkste instrumenten? Hoe implementeer je een cultuuromslag? Welke rol spelen bedrijf, werknemers en werkneemsters? En: hoe stel je monitoringsinstrumenten in?

Kracht van het Charter

Een belangrijk voordeel van het Charter
is dat het kan rekenen op draagvlak van werkgevers. Zij tekenen immers uit vrije beweging. Daarnaast leidt het Charter tot actie op korte termijn. Direct na ondertekening formuleren werkgevers hun doelstellingen en gaan aan de slag met hun diversiteitsbeleid. Monitoring door de commissie stimuleert de voortgang. Belangrijk is ook dat werkgevers hun eigen doelstellingen formuleren, die passen bij hun huidige situatie en branche. Dat voorkomt bijvoorbeeld dat organisaties in branches die niet populair zijn bij vrouwen onrealistisch hoge doelstellingen hebben. Ook weten vrouwen door het vrijwillige Charter dat ze worden aangenomen om hun talenten en niet omdat hun werkgever daartoe gedwongen werd.

Staatssecretaris Heemskerk ondersteunt
het Charter: 'Al het talent in Nederland moet maximaal worden benut. Omdat er tekorten komen op de arbeidsmarkt en Nederland internationaal de slag moet blijven winnen voor een goed vestigingsklimaat. Het Charter is een vrijwillig instrument waar de top van het bedrijfsleven zich niet-vrijblijvend op vastlegt.'

360º-aanpak

Naast de inzet van werkgevers meent TopBrainstorm
dat ook op andere gebieden zaken moeten worden aangepakt om succesvolle doorstroming van vrouwen naar de top te realiseren. Daarom doen zij op verschillende vlakken voorstellen:

Maatregelen voor combinatie werk en
zorg

Uit onderzoek van TopBrainstorm blijkt
dat de huidige mogelijkheden voor het uitbesteden van huishoudelijke taken en vooral van kinderopvang niet de gewenste flexibiliteit bieden die nodig is voor vrouwen op weg naar de top. Uit aanvullend onderzoek zal moeten blijken wat exact de wensen van de doelgroep zijn. Belangrijk is dat er meer bekendheid gegeven wordt aan de bestaande regelingen. Bovendien moeten ze op korte termijn worden verbeterd. Aanbevelingen op middellange termijn zijn ten eerste om de fiscale aftrekbaarheid van loonkosten te realiseren. Zo kan de zogenaamde 'zwarte' markt van persoonlijke dienstverlening concurreren met de 'witte' markt. Dit creëert werkgelegenheid, opdrachtnemers die zekerheids- en pensioenrechten opbouwen en het komt de kwaliteit van het aanbod ten goede. Ten tweede is TopBrainstorm voorstander van een invoering van loonsomheffing voor de particulier die hulp voor kinderopvang en/of andere persoonlijke dienstverlening in dienst neemt.

Multimediale campagne ter verbetering
van de beeldvorming

In de maatschappij, en bij vrouwen zelf,
heersen negatieve beelden over werkende vrouwen en moeders. Omdat er sprake is van taaie en ingesleten vooroordelen en vanzelfsprekendheden ontwikkelde TopBrainstorm een concept voor een grootschalige beeldvormingscampagne om deze tegen te gaan. De campagne krijgt de boodschap: CEO wordt SHEO. De plannen voor de campagne bestaan onder andere uit guerilla-acties, advertenties en tv-commercials. En uit een dramaserie van drie vrouwen die samen een bedrijf opstarten. Hun wel en wee zou te volgen zijn via verschillende on- en offline-media.

Informatieplatform

TopBrainstorm heeft de website www.talentnaardetop.nl ontwikkeld. Hier kunnen ondertekenaars van het Charter en (aankomende) topvrouwen nieuws en informatie vinden. Het is een:


- bron van nieuws en informatie over het
Charter en de catalogus met best practices


- communicatiekanaal voor monitoring van
de ondertekenaars van het Charter


- bron van nieuwsvoorziening rond het thema
'vrouwelijk talent naar de top'.


- overzicht relevante studies en websites
rond het thema 'vrouwelijk talent naar de top'

Over TopBrainstorm

TopBrainstorm is in mei 2007 opgericht
om als aanjager de overheid, het bedrijfsleven en vrouwen zelf te stimuleren op structurele basis meer vrouwelijk talent aan de top te krijgen. TopBrainstorm werkte daartoe aan de ontwikkeling en implementatie van het Charter en de aanvullende voorstellen. Doelstelling is om door middel van een compleet plan van aanpak en samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en vrouwen zelf op korte termijn een sterke impuls te geven voor effectiever gebruik van alle beschikbare talent. TopBrainstorm bestaat uit de stichting TopBrainstorm en de Taskforce 'Vrouwen naar de Top'. De Taskforce is bedoeld om draagvlak te creëren voor de implementatie van het Charter.


---