Ingezonden persbericht
Eerste stap naar vrijwillige regulering
van meer vrouwen in topfuncties
45 toonaangevende werkgevers ondertekenen
Charter Talent naar de Top
Amsterdam, 28 mei 2008 - 45 vooraanstaande
werkgeverss uit het bedrijfsleven en de overheid ondertekenden vandaag het
Charter Talent naar de Top van TopBrainstorm. Deze organisaties committeren
zich hiermee aan een vrijwillig, maar niet vrijblijvend beleid om meer
vrouwen te laten doorstromen naar de top van hun organisatie. De ondertekening
vond plaats tijdens de bijeenkomst Talent naar de Top, georganiseerd door
TopBrainstorm en het Ambassadeursnetwerk, in aanwezigheid van onder anderen
Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Màxima der Nederlanden en leden van het
kabinet.
De volgende organisaties ondertekenden
het Charter Talent naar de Top: Accenture, Achmea, Aegon, Allen & Overy,
Bain & Company, Baker & McKenzie, Capgemini, Cisco, Clifford Chance,
De Nederlansche Bank, Delta Lloyd, DHV, Egon Zehnder International, Ernst
& Young, Essent, FNV Vakcentrale, Fortis Bank Nederland, Fortis
Verzekeringen Nederland, Gemeente Almere, Gemeente Den Haag, GGz Eindhoven,
IBM, ING, Kadaster, Koninklijke BAM Groep, Koninklijke Haskoning groep,
KPMG, KPN, Loyens & Loeff, McKinsey & Company, Mondriaan Stichting,
Nauta Dutilh, Nederlandse Spoorwegen, Océ, OVG Projectontwikkeling, PCM
Uitgevers, Politie, PriceWaterhouseCoopers, Randstad, Rijksoverheid, Stibbe,
TNO, TomTom, Van Doorne, VNO-NCW.
In totaal vertegenwoordigen zij rond de
400.000 werknemers, ofwel 5,5% van het totale aantal werknemers in Nederland.
Het Charter is ontwikkeld door stichting
TopBrainstorm, een initiatief van directeur Marieke Bax, in opdracht van
de Taskforce Vrouwen naar de Top, dat wordt voorgezeten door Sybilla Dekker.
Vrijwillig, niet vrijblijvend
Met de ondertekening van het Charter leggen
de werkgevers zich vast op meetbare doelstellingen voor het aantal vrouwen
in hun raden van bestuur en de managementlagen daaronder (t/m het derde
echelon). Werkgevers committeren zich bij ondertekening vrijwillig aan
deze doelstellingen. De achtergrond daarvan is dat de verandering bij de
bedrijven van binnenuit moet komen. Werkgevers moeten de noodzaak van meer
vrouwen aan de top zélf inzien en hiervoor eigen beleid maken.
Concreet zeggen de ondertekenaars toe de
komende jaren gerichte maatregelen te nemen - of die binnen hun huidiige
diversiteitsbeleid te continueren - om meer vrouwellijk talent aan boord
te krijgen, te behouden en te benoemen. Zij formuleren concrete doelstellingen
die passen binnen hun strategie en rekening houden met de huidige situatie.
De organisaties zullen rekenschap moeten afleggen en dienen jaarlijks te
rapporteren over het bereiken van hun doelstellingen. Die rapportage wordt
gemaakt door een Monitoring Commissie, die binnenkort wordt opgericht.
Zij maken de resultaten openbaar via naming & praising.
'Als bedrijf is het onverstandig
als je geen vrouwen in de top hebt. Bedrijven met vrouwen scoren beter',
vertelt Alexandra van Huffelen, directeur Customer Relations van energiebedrijf
Essent dat het Charter ook ondertekent. 'Vrouwelijke managers worden hoger
gewaardeerd, omdat ze niet alleen bezig zijn met prestaties en cijfers.
Ze nemen vaak meer de tijd voor het menselijke aspect, zonder dat het ten
koste gaat van de resultaten'.
Ook KPMG ondertekent het Charter. Ben van
der Veer, voorzitter van de Raad van Bestuur: 'Het Charter is voor KPMG
een belangrijk middel omdat we daarmee zowel intern als extern laten zien
dat we serieus met het onderwerp aan de slag zijn. Overigens is het onze
doelstelling om niet alleen meer ruimte te scheppen voor vrouwelijk talent,
maar voor alle talentvolle medewerkers. Het gaat ons in de eerste plaats
om een cultuur waarin het verschil wordt herkend, gewaardeerd en benut.
Ook onze klanten zijn erbij gebaat dat wij onze mensen vanuit hun kracht
en talent inzetten en dat zij in hoge mate betrokken zijn bij KPMG.'
Ineke stam, voormalig hoofdcommissaris
en voorzitter van het samenwerkingsverband Politietop Divers: 'De politie
streeft naar meer diversiteit in haar top. Hoe paradoxaal het ook lijkt,
juist aandacht voor de carrière van mannen én vrouwen maakt dit mogelijk.'
Marieke Bax, directeur van TopBrainstorm,
is blij met de ondertekening van het Charter: 'Dat er te weinig vrouwen
aan de top van het bedrijfsleven waren, werd al genoeg besproken. Het was
tijd voor actie. Ik ben er dan ook trots op dat TopBrainstorm in zo'n
korte periode zo veel heeft bereikt. Het is uniek dat zo veel organisaties
uit zowel het bedrijfsleven als de overheid hun medewerking hebben toegezegd
aan het Charter. En dat is nog maar het begin, want TopBrainstorm wil nog
veel meer werkgevers enthousiasmeren.'
Catalogus als hulpmiddel bij beleidsontwikkeling
'We realiseren ons dat het gemakkelijker
is een handtekening te zetten dan een nieuw diversiteitsbeleid te ontwikkelen',
aldus Marieke Bax. 'Om werkgevers een handje te helpen, voegen we daarom
een catalogus toe aan het Charter. Daarin staan de benodigde instrumenten
en de kritische succesfactoren voor de doorstroming van vrouwen naar de
top.'
De catalogus met bewezen nationale en internationale
best practices is een hulpmiddel bij het ontwikkelen en toetsen van het
beleid om meer en vooral vrouwelijk talent aan de top te krijgen en te
houden. De catalogus geeft antwoorden op vragen als: Wat kunnen bedrijven
die het Charter ondertekenen concreet doen? Wat zijn succesfactoren? Wat
zijn de belangrijkste instrumenten? Hoe implementeer je een cultuuromslag?
Welke rol spelen bedrijf, werknemers en werkneemsters? En: hoe stel je
monitoringsinstrumenten in?
Kracht van het Charter
Een belangrijk voordeel van het Charter
is dat het kan rekenen op draagvlak van werkgevers. Zij tekenen immers
uit vrije beweging. Daarnaast leidt het Charter tot actie op korte termijn.
Direct na ondertekening formuleren werkgevers hun doelstellingen en gaan
aan de slag met hun diversiteitsbeleid. Monitoring door de commissie stimuleert
de voortgang. Belangrijk is ook dat werkgevers hun eigen doelstellingen
formuleren, die passen bij hun huidige situatie en branche. Dat voorkomt
bijvoorbeeld dat organisaties in branches die niet populair zijn bij vrouwen
onrealistisch hoge doelstellingen hebben. Ook weten vrouwen door het vrijwillige
Charter dat ze worden aangenomen om hun talenten en niet omdat hun werkgever
daartoe gedwongen werd.
Staatssecretaris Heemskerk ondersteunt
het Charter: 'Al het talent in Nederland moet maximaal worden benut. Omdat
er tekorten komen op de arbeidsmarkt en Nederland internationaal de slag
moet blijven winnen voor een goed vestigingsklimaat. Het Charter is een
vrijwillig instrument waar de top van het bedrijfsleven zich niet-vrijblijvend
op vastlegt.'
360º-aanpak
Naast de inzet van werkgevers meent TopBrainstorm
dat ook op andere gebieden zaken moeten worden aangepakt om succesvolle
doorstroming van vrouwen naar de top te realiseren. Daarom doen zij op
verschillende vlakken voorstellen:
Maatregelen voor combinatie werk en
zorg
Uit onderzoek van TopBrainstorm blijkt
dat de huidige mogelijkheden voor het uitbesteden van huishoudelijke taken
en vooral van kinderopvang niet de gewenste flexibiliteit bieden die nodig
is voor vrouwen op weg naar de top. Uit aanvullend onderzoek zal moeten
blijken wat exact de wensen van de doelgroep zijn. Belangrijk is dat er
meer bekendheid gegeven wordt aan de bestaande regelingen. Bovendien moeten
ze op korte termijn worden verbeterd. Aanbevelingen op middellange termijn
zijn ten eerste om de fiscale aftrekbaarheid van loonkosten te realiseren.
Zo kan de zogenaamde 'zwarte' markt van persoonlijke dienstverlening
concurreren met de 'witte' markt. Dit creëert werkgelegenheid, opdrachtnemers
die zekerheids- en pensioenrechten opbouwen en het komt de kwaliteit van
het aanbod ten goede. Ten tweede is TopBrainstorm voorstander van een invoering
van loonsomheffing voor de particulier die hulp voor kinderopvang en/of
andere persoonlijke dienstverlening in dienst neemt.
Multimediale campagne ter verbetering
van de beeldvorming
In de maatschappij, en bij vrouwen zelf,
heersen negatieve beelden over werkende vrouwen en moeders. Omdat er sprake
is van taaie en ingesleten vooroordelen en vanzelfsprekendheden ontwikkelde
TopBrainstorm een concept voor een grootschalige beeldvormingscampagne
om deze tegen te gaan. De campagne krijgt de boodschap: CEO wordt SHEO.
De plannen voor de campagne bestaan onder andere uit guerilla-acties, advertenties
en tv-commercials. En uit een dramaserie van drie vrouwen die samen een
bedrijf opstarten. Hun wel en wee zou te volgen zijn via verschillende
on- en offline-media.
Informatieplatform
TopBrainstorm heeft de website www.talentnaardetop.nl
ontwikkeld. Hier kunnen ondertekenaars van het Charter en (aankomende)
topvrouwen nieuws en informatie vinden. Het is een:
- bron van nieuws en informatie over het
Charter en de catalogus met best practices
- communicatiekanaal voor monitoring van
de ondertekenaars van het Charter
- bron van nieuwsvoorziening rond het thema
'vrouwelijk talent naar de top'.
- overzicht relevante studies en websites
rond het thema 'vrouwelijk talent naar de top'
Over TopBrainstorm
TopBrainstorm is in mei 2007 opgericht
om als aanjager de overheid, het bedrijfsleven en vrouwen zelf te stimuleren
op structurele basis meer vrouwelijk talent aan de top te krijgen. TopBrainstorm
werkte daartoe aan de ontwikkeling en implementatie van het Charter en
de aanvullende voorstellen. Doelstelling is om door middel van een compleet
plan van aanpak en samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en vrouwen
zelf op korte termijn een sterke impuls te geven voor effectiever gebruik
van alle beschikbare talent. TopBrainstorm bestaat uit de stichting
TopBrainstorm en de Taskforce 'Vrouwen naar de Top'. De Taskforce is
bedoeld om draagvlak te creëren voor de implementatie van het Charter.
---