Gemeente Hoorn
Nieuw beeldmerk voor stadsbrede promotie van Hoorn
27 mei 2008 - Hoorn heeft een nieuw logo en slogan voor stadsbrede
promotie. Het beeldmerk is een eigentijdse afbeelding van de eenhoorn,
gecombineerd met de slogan Hoorn moet je voelen in de stadskleuren
rood en wit. Het nieuwe beeldmerk is dinsdag 27 mei officieel
gepresenteerd.
Het logo is voor organisaties, instellingen en Hoornse bedrijven vanaf
nu te downloaden vanaf www.hoorn.nl. Wethouder Jan de Boer van
Toerisme en Evenementen nam op 27 mei de eerste uitingen met het
nieuwe logo in ontvangst: vlaggen, banieren, t-shirts en een serie
kopjes.
Het logo is ontworpen door
Communications 2020 uit Hoorn. Het valt op door zijn strakke lijnen en
een eigenzinnige golf die de unieke ligging van Hoorn aan het water
symboliseert. Het rode beeldmerk op een witte ondergrond refereert aan
de kleuren van de officiële Hoornse vlag en straalt kracht uit. De
slogan was al eerder bedacht, namelijk bij de viering van 650 jaar
Hoorn. Hoorn moet je voelen is in het feestjaar 2007 zon begrip
geworden dat de gemeenteraad eind 2007 uitsprak dat dit in combinatie
met de eenhoorn het nieuwe overkoepelende beeldmerk voor de stad zou
moeten worden. De feestelijke presentatie van het nieuwe logo voor
stadsbrede promotie vond dan ook plaats in het bijzijn van de bedenker
van de slogan, Patrick van Soelen, de organisaties die waren betrokken
bij de keuze van het logo en de gemeenteraad.
Stadspromotie
Het nieuwe beeldmerk voor stadsbrede promotie is de eerste stap in de
uitvoering van het onlangs gereed gekomen strategisch marketingplan.
Op basis van dit plan wordt Hoorn gestructureerd en blijvend gepromoot
op het gebied van wonen, werken, toerisme en recreatie. Wethouder Jan
de Boer van onder andere Economische Zaken, Toerisme en Evenementen
sprak bij de presentatie van het logo de hoop uit dat veel
organisaties en bedrijven het beeldmerk gaan gebruiken. Een veelvuldig
en consequent gebruik van het logo op alle fronten draagt bij aan
eenduidige communicatie over de stad Hoorn, gaf hij aan.
Simpel downloaden
Om het verenigingen en bedrijven gemakkelijk te maken is een toolkit
ontwikkeld. Daarmee kunnen organisaties via internet simpel het
beeldmerk downloaden voor allerlei uitingen: drukwerk, vlaggen,
websites, relatiegeschenken etc. De eerste voorbeelden daarvan waren
op 27 mei te bewonderen. Daar droegen kaasdragers in t-shirts met het
logo vlaggen en banieren de raadszaal binnen. Op datzelfde moment
werden deze vlaggen en banieren voor en achter het stadhuis gehesen.
Ook het eerste bedrijf dat met het logo aan de slag gaat presenteerde
zich. Jan Schuitemaker van koffie- en theespeciaalzaak de Melangerie
liet onder andere een serie kopjes met het nieuwe beeldmerk ontwerpen.
Wethouder Jan de Boer nam het eerste exemplaar in ontvangst.