ChristenUnie
Algemeen overleg Waddenveren
Algemeen overleg Waddenveren
dinsdag 27 mei 2008 00:00
De heer Cramer (ChristenUnie) vindt een goede, betaalbare en
betrouwbare verbinding naar de Waddeneilanden van groot belang. Met de
brief van 26 mei lijkt een oplossing in zicht voor de eilanden. Hij is
blij dat de staatssecretaris bereid is over te gaan naar een
concessiesystematiek en dat het "roll on roll off" goederenvervoer via
een apart openbare-dienstcontract zal worden gegarandeerd. Er is ook
een inspanningsverplichting dat de eerste concessie zal worden gegund
aan de zittende rederijen. Waar hangt dit nog van af? Bedoelt de
staatssecretaris dat dit wellicht niet toegestaan is?
Een regeling van de concessies via de Wp2000 bijzonder,
mede omdat er geen sprake is van een subsidierelatie met het Rijk.
Deze wet biedt wel een oplossing voor concurrentie voor de
concessieverplichting. Maar stel dat de veren als schakels in de
wegverbinding met een brugfunctie zouden worden gezien, als varende
bruggen in plaats van openbaar vervoer? Had dit debat dan ook vandaag
plaatsgevonden? Hoe verhoudt de huidige situatie zich met andere
pontverbindingen over bijvoorbeeld de rivieren? Strikt genomen is er
volgens hem pas sprake van openbaar vervoer als er een bus op de boot
staat.
Wat is de grondslag voor een marktconforme vergoeding van
de veerdiensten voor voorzieningen die het Rijk tot zijn
verantwoordelijkheden rekent? De eilanden zijn afhankelijk van deze
aanleginrichtingen; een uitzondering voor de veren zou dan ook te
verdedigen zijn. Hoe gaat dit bij de aanleginrichtingen voor ponten
over de rivieren? Wordt voor andere rijksinfrastructuur ook altijd een
marktconforme vergoeding gevraagd?
Hij vraagt een reactie van de staatssecretaris op de
baggerproblematiek op de route naar Ameland. Kan deze problematiek nu
opgelost worden?
Hoe gaat het verder met rederij EVT, die al een boot heeft
aangeschaft? Zijn er nog risico's op claims voor de Staat?
De situatie van Texel is anders dan die van de andere vier
eilanden. Rederij TESO vaart al meer dan 100 jaar zonder winstoogmerk
en de eilanders zijn aandeelhouders. De heer Cramer ziet niet in
waarom aanbesteding nodig is. Het lijkt juridisch haalbaar een
uitzondering te maken op de concessieverplichting. Wanneer kan
hierover definitief uitsluitsel worden gegeven?