abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
27 mei 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
V&W/DGTL-2008/1229 -
Onderwerp
Lelystad Airport
Geachte voorzitter,
Tijdens het AO over Schiphol, op 6 februari 2008, heb ik toegezegd de Kamer nader te
informeren over de stand van zaken van de aanwijzingsprocedure voor Lelystad Airport.
Aan deze toezegging wil ik, mede namens de Minister van VROM, hierbij invulling geven.
Aanwijzingsprocedure Lelystad Airport
Eerder heb ik u geïnformeerd over de uitspraak van de Raad van State in de
beroepsprocedure over het aanwijzingsbesluit voor het huidige gebruik van
Lelystad Airport. De Raad van State heeft mij en de Minister van VROM, bij uitspraak van
10 oktober 2007, opgedragen om voor oktober 2009 een nieuw en beter onderbouwd
besluit te nemen. Aan dit besluit moet ook een milieueffectrapport ten grondslag liggen
dat de verwachte effecten van de totale voorziene ontwikkeling in beeld brengt.
Met de exploitant en vertegenwoordigers van provincie en gemeenten in Flevoland heeft
overleg plaatsgevonden over de aanwijzingsprocedure, op basis van de geldende PKB.
De PKB voor de luchtvaartterreinen Maastricht en Lelystad (2004) vormt immers het
huidige ruimtelijke en juridische kader en bevat een aantal eisen ten aanzien van het
verkeer dat mogelijk is op Lelystad Airport. In deze PKB is onder andere opgenomen dat
Lelystad Airport general aviation van Schiphol moet kunnen overnemen. Dit is ongeregeld
vliegverkeer dat van minder belang is voor de mainportfunctie op Schiphol. Ook biedt de
PKB het kader voor een baanverlenging tot 2100 meter. Vanwege de daarmee gepaard
gaande investeringen voor de exploitant en omdat de exploitant moet aantonen dat een
rendabele operatie mogelijk moet zijn, is het ook nodig om ruimte te bieden aan
lijndienstverkeer.
Postadres Postbus 20901 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
V&W/DGTL-2008/1229
De exploitant heeft recent een aanvraag ingediend voor een nieuwe aanwijzing. Ik zal,
samen met mijn ambtsgenoot van VROM, de aanvraag inhoudelijk beoordelen op basis
van de resultaten van een milieu-effectrapportage waarin meerdere alternatieven worden
vergeleken. Tevens zal een economische onderbouwing - waartoe de exploitant zich in het
verzoek bereid heeft verklaard een belangrijk onderdeel zijn van onze beoordeling. De
MER-procedure en economische onderbouwing zullen gedurende de komende maanden
worden uitgevoerd. Het doorlopen van de procedure voor het nemen van een
aanwijzingsbesluit vergt, inclusief inspraak en advisering, circa 14 maanden waarmee
voldaan kan worden aan de door de Raad van State gestelde termijn om binnen 2 jaar na
de uitspraak een besluit te nemen.
De thans voorziene besluitvorming zal plaatsvinden onder vigeur van de huidige
Luchtvaartwet. Het wetsvoorstel Regionale Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens,
dat het nieuwe wettelijk kader vormt voor besluitvorming met betrekking tot regionale
luchthavens, ligt thans voor in de Eerste Kamer. Wachten op inwerkingtreding heeft als
risico dat de door de Raad van State gestelde termijn van 2 jaar niet wordt gehaald.
Relatie met andere trajecten
Zoals u weet, werk ik momenteel ook aan een luchtvaartnota, die in 2008 zal verschijnen,
waarin ik onder andere zal aangeven hoe ik op middellange termijn (vanaf 2015) wil
omgaan met de luchthavencapaciteit in Nederland en in welke mate en op welke wijze
luchthavens, naast Schiphol, een rol kunnen vervullen bij het accommoderen van de
verwachte ontwikkeling van de luchtvaart. In de luchtvaartnota zal ook het advies van de
Tafel van Alders worden verwerkt, waarin naar verwachting zal worden ingegaan op de
gebondenheid van segmenten van het vliegverkeer aan de mainport Schiphol en welke
segmenten in potentie elders kunnen worden geaccommodeerd.
Onlangs heb ik u het Verkenningendocument `Lange termijn verkenning Schiphol'
aangeboden. Deze ruimtelijke verkenning is uitgevoerd ter voorbereiding van de
besluitvorming over de lange termijn ontwikkeling van Schiphol, na 2020. Ik acht het van
belang om inzicht te krijgen in de mogelijkheden van verdere ontwikkeling van Schiphol
ook op lange termijn, evenals inzicht in de ruimtelijke mogelijkheden van verdere
ontwikkeling in combinatie met regionale luchthavens zoals Lelystad Airport en Eindhoven
in samenhang met Twente. Dit is in lijn met het coalitie-akkoord. Daarvoor zullen
benoemde alternatieven eerst verder uitgewerkt en onderzocht worden. Gelet op de
status van de Verkenning zijn uitspraken over een eventuele toekomstige ontwikkeling
van de luchthaven Lelystad na 2020 op dit moment niet aan de orde.
De noodzaak om nu op korte termijn met een aanwijzingsprocedure op basis van het
huidige beleidskader te beginnen en deze op zo kort mogelijke termijn af te ronden, kan er
niet aan in de weg staan dat de beleidsvorming over de verdere ontwikkeling van Lelystad
Airport in relatie tot de ontwikkeling van Schiphol wordt voortgezet.
---
V&W/DGTL-2008/1229
Naar verwachting zal eventuele in de toekomst volgende besluitvorming met betrekking
tot de ontwikkeling van Lelystad Airport kunnen plaatsvinden onder vigeur van de nieuwe
Wet Regionale Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens.
Luchtverkeersleiding
Tenslotte, de exploitant heeft recent aangedrongen op het invoeren van
luchtverkeersleiding op Lelystad Airport, bij voorkeur vooruitlopend op het moment van
het in gebruik nemen van de baanverlenging. Ik heb het initiatief voor een voorstel,
conform mijn toezegging aan uw Kamer, bij de exploitant van de luchthaven neergelegd
en hem gevraagd mij een onderbouwd en met betrokken partijen afgestemd voorstel te
doen toekomen. Het voorstel moet gericht zijn op het aantonen van de haalbaarheid van
een (interim) oplossing met betrekking tot de installatie en de financiering van
vraaggerichte en efficiënte luchtverkeersleiding op de luchthaven Lelystad. Naar
aanleiding van het voorstel van de exploitant zal V&W met de exploitant en LVNL overleg
voeren over de haalbaarheid van een (interim) oplossing.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat