Ondertekening ambitieovereenkomst Zandmotor
Toespraak | 23-04-2008 | Ter Heijde aan Zee | Staatssecretaris Tineke
Huizinga-Heringa
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
2008 is een spannend jaar voor de Delflandse kust.
Vandaag zijn we hier bij natuurlijk bijeen voor het pilotproject
zandmotor, dat dit jaar gaat lopen.
Daarnaast beginnen we hier binnenkort met de versterking van de
waterkering gecombineerd met natuurcompensatie voor de aanleg van de
Tweede Maasvlakte.
Vanwege het veranderende klimaat is versterking van de kust van groot
belang.
Daarmee houden we onze delta veilig en leefbaar. Deze kust hier, met
zijn duinen, is cruciaal voor de veiligheid van het achterland.
De maatregelen hier aan de Delflandse kust passen in de Watervisie die
ik vorig jaar heb gepresenteerd.
Daarin staat dat dit kabinet maatregelen tegen onder meer
overstromingen wil combineren met verbetering van de natuurlijke
omgeving.
De maatregelen maken deel uit van het in de Watervisie genoemde
programma `Zwakke Schakels'. Met dat programma versterken we
onderdelen van de zeewering die in 2020 anders niet meer aan de
veiligheidsnormen zouden voldoen.
Vorig jaar zijn we al begonnen met de versterking van twee andere
zwakke schakels, Noordwijk en het Flaauwe Werk.
Het werk bij Noordwijk is morgen al klaar, keurig voor het begin van
het strandseizoen.
Sommigen van u hebben daar veel werk voor verzet. U hebt een prestatie
geleverd om trots op te zijn.
Hoe we de Nederlandse kust op de lánge termijn kunnen beschermen, is
een vraag voor de Deltacommissie, oftewel de commissie Veerman, die ik
vorig jaar in het leven heb geroepen.
De commissie kijkt naar de toekomstige zeespiegelstijging en andere
ontwikkelingen die van belang zijn voor de Nederlandse kust.
De commissie brengt een advies uit over een samenhangend beleid voor
een duurzame ontwikkeling van het Nederlandse kustgebied.
Het is onontkoombaar dat innovatie een cruciale rol in dat beleid zal
spelen.
Daarmee doet Nederland waar het van oudsher goed is in: vernieuwend
bezig zijn om ons tegen het wassende water te beschermen.
Ook in dat opzicht breken er voor de Delflandse kust spannende tijden
aan.
We zijn hier vandaag tenslotte bijeen om bestuurlijke afspraken maken
over de pilot met de zandmotor, hier in Ter Heijde.
In de zandmotorpilot gaan de speerpunten uit de Watervisie hand in
hand: veiligheid, meer ruimte én innovatie.
Dat maakt de pilot niet alleen voor mij interessant, maar ook voor het
bedrijfsleven en voor de provincie Zuid-Holland, die een belangrijke
voortrekkersrol speelt.
U kent het idee van de zandmotor.
We deponeren een grote hoeveelheid zand voor de kust, die via
natuurlijke processen wordt verspreid. Daardoor kan de kust met extra
strand en duinen aangroeien.
Een kwestie van `bouwen met de natuur': wij geven een duwtje en de
natuur doet de rest.
Het innovatieve zit `m juist in dat bouwen met de natuur.
We weten niet precies hoe dat zal gaan, want het is nog niet eerder
vertoond.
De enige manier om erachter te komen is door het te doen.
Learning by doing, zogezegd.
Dan kunnen we onderzoeken hoeveel extra veiligheid deze aanpak
oplevert en wat die betekent voor het onderhoud van de kust.
En natuurlijk hoe het proces precies in zijn werk gaat, of de kust
aangroeit en welke vorm die zal aannemen.
Met de kennis die we opdoen, bevestigen we onze reputatie als
toonaangevend en innovatief land op het gebied van waterbeheer.
En wie weet levert die kennis ons ook nog een paar mooie
exportproducten op.
Er is, kortom, alle reden voor deze pilot.
Vandaag spreken we onze ambitie uit om dit vernieuwende concept te
ontwikkelen.
De ondertekening betekent het groene licht voor een onderzoek naar de
alternatieven, naar wat zo'n aanpak kost en wat die ons uiteindelijk
oplevert.
Na de studie komt er een besluit over de uitvoering. Dan moet er ook
duidelijkheid zijn over de financiering.
Want voor de uitvoering van een grootschalige proef zal meer geld
nodig zijn.
Ik verwacht daarom naast de 10 miljoen euro van V&W ook een financiële
bijdrage van andere partijen.
Dames en heren,
De afspraken die we hier vandaag ondertekenen, zijn bestuurlijke
afspraken.
Ze leiden tot een gedegen studie voor de pilot met de zandmotor.
Ik ga natuurlijk ook kijken hoe de uitkomsten passen in het advies dat
de commissie Veerman in de loop van dit jaar uitbrengt.
Afhankelijk daarvan en van de financiering, komt er eind 2009 een
uitvoeringsovereenkomst voor de pilot.
Ik hoop van harte dat het zover komt, want de zandmotor is uniek en
lijkt veel kansen te bieden voor veiligheid, kustuitbreiding en
innovatie.
Ik ben daarom blij dat we vandaag samen een begin maken met de
uitwerking van de pilot.
Dank u wel.
Verwante onderwerpen
* Staatssecretaris
* Water en toekomst
Ministerie van Verkeer en Waterstaat