Vereniging Milieudefensie


Europees Parlement steunt luchtvaart ETS

Het Europees Parlement heeft vandaag nogmaals duidelijk gemaakt dat het emissiehandels-systeem voor de luchtvaart geen wassen neus mag zijn. De milieucommissie stemde vandaag in tweede lezing over de voorstellen van de lidstaten. De lidstaten, waaronder Nederland, willen minder ver gaan en bepleiten een ETS dat geen effect heeft op de groei van de luchtvaart. Uiteindelijk moeten Parlement en lidstaten er samen uitkomen. Milieudefensie is blij dat het Parlement voor de luchtvaart dezelfde regels wil als voor de rest van de samenleving.

Zo stemde het Parlement voor een start van het systeem in 2010 en voor een uitstootplafond van 90% van het niveau in 2005. Belangrijk voor de toekomst is dat het Parlement vindt dat het plafond voor de luchtvaart na 2012 op dezelfde manier naar beneden moet worden gebracht als later dit jaar wordt afgesproken voor de rest van de industrie.

Ook voor het veilen van rechten kiest het parlement deze benadering. Voorlopig wordt 25% van de uitstootrechten geveild. De rest wordt uitgedeeld. Na 2012 geldt het maximum percentage zoals dat wordt afgesproken voor andere industrie-sectoren.

Het Parlement onderstreepte nogmaals dat de vliegtuigen door de hoogte waarop ze vliegen een extra groot effect hebben op het klimaat. In het emissiehandelssysteem wordt hiermee rekening gehouden met een vermenigvuldigingsfactor van 2 voor het aankopen van uitstootrechten uit andere sectoren.

Om te voorkomen dat de luchtvaartsector zelf haar uitstoot van broeikasgassen niet reduceert maar massaal uitstootrechten gaat kopen van ondernemeningen in andere sectoren stelt het Parlement een ventiel voor: Luchtvaartmaatschappijen mogen alleen uitstootrechten uit andere sectoren aankopen als ze zelf aantoonbaar zuiniger zijn gaan vliegen.

Tot slot blijft het, wat het Parlement betreft, voor lidstaten toegestaan om aanvullende maatregelen te nemen. Dat is maar goed ook, want dit emissiehandelssysteem alleen zal de groei van de broeikasgasuitstoot door vliegtuigen nauwelijks beperken. Zolang er niet een veel strenger systeem is, blijven belastingmaatregelen hard nodig om de groei van de luchtvaart, die vrijwel geen belasting betaald, af te remmen.