Vereniging Milieudefensie
Europees Parlement steunt luchtvaart ETS
Het Europees Parlement heeft vandaag nogmaals duidelijk gemaakt dat
het emissiehandels-systeem voor de luchtvaart geen wassen neus mag
zijn. De milieucommissie stemde vandaag in tweede lezing over de
voorstellen van de lidstaten. De lidstaten, waaronder Nederland,
willen minder ver gaan en bepleiten een ETS dat geen effect heeft op
de groei van de luchtvaart. Uiteindelijk moeten Parlement en lidstaten
er samen uitkomen. Milieudefensie is blij dat het Parlement voor de
luchtvaart dezelfde regels wil als voor de rest van de samenleving.
Zo stemde het Parlement voor een start van het systeem in 2010 en voor
een uitstootplafond van 90% van het niveau in 2005. Belangrijk voor de
toekomst is dat het Parlement vindt dat het plafond voor de luchtvaart
na 2012 op dezelfde manier naar beneden moet worden gebracht als later
dit jaar wordt afgesproken voor de rest van de industrie.
Ook voor het veilen van rechten kiest het parlement deze benadering.
Voorlopig wordt 25% van de uitstootrechten geveild. De rest wordt
uitgedeeld. Na 2012 geldt het maximum percentage zoals dat wordt
afgesproken voor andere industrie-sectoren.
Het Parlement onderstreepte nogmaals dat de vliegtuigen door de hoogte
waarop ze vliegen een extra groot effect hebben op het klimaat. In het
emissiehandelssysteem wordt hiermee rekening gehouden met een
vermenigvuldigingsfactor van 2 voor het aankopen van uitstootrechten
uit andere sectoren.
Om te voorkomen dat de luchtvaartsector zelf haar uitstoot van
broeikasgassen niet reduceert maar massaal uitstootrechten gaat kopen
van ondernemeningen in andere sectoren stelt het Parlement een ventiel
voor: Luchtvaartmaatschappijen mogen alleen uitstootrechten uit andere
sectoren aankopen als ze zelf aantoonbaar zuiniger zijn gaan vliegen.
Tot slot blijft het, wat het Parlement betreft, voor lidstaten
toegestaan om aanvullende maatregelen te nemen. Dat is maar goed ook,
want dit emissiehandelssysteem alleen zal de groei van de
broeikasgasuitstoot door vliegtuigen nauwelijks beperken. Zolang er
niet een veel strenger systeem is, blijven belastingmaatregelen hard
nodig om de groei van de luchtvaart, die vrijwel geen belasting
betaald, af te remmen.