PvdA Europees parlement
Vliegverkeer krijgt duidelijke grenzen
27 mei 2008
Dorette Corbey
De Europese luchtvaartsector gaat een bijdrage leveren in de strijd
tegen klimaatverandering. Vliegtuigmotoren moeten efficiënter worden
en de luchtvaart mag minder broeikasgassen uitstoten. Het
luchtvaartverkeer wordt opgenomen in het Europese
emissiehandelssysteem. "Dit is voor de luchtvaartmaatschappijen een
goede prikkel om versneld schonere vliegtuigen in te zetten", vindt
PvdA-europarlementarier Dorette Corbey.
De milieucommissie in het Europese Parlement is dat vandaag overeen
gekomen. Het Europese Parlement gaat hierover nu onderhandelen met de
betrokken ministers van de lidstaten.
"Vliegverkeer is verantwoordelijk voor 6 tot 9 procent van het totale
broeikaseffect en groeit enorm snel. Toch bleef de sector tot dusver
uitgezonderd in het klimaatbeleid, maar er komt nu langzaam maar zeker
een einde aan deze voorkeursbehandeling", zegt Dorette Corbey. Goed
dat er nu grenzen gesteld worden."
Het Europees Parlement zet in op snelle invoering van de maatregelen.
De sector moet met ingang van 2011 de uitstoot verminderen tot 90
procent ten opzichte van het niveau van nu. Na 2012 moet het plafond
voor de uitstoot in hetzelfde tempo omlaag gaan als dat van de
industrie. Als de luchtvaart dan toch meer broeikasgassen wil
uitstoten, moet ze rechten kopen op de emissiehandelsmarkt.
Corbey: "We kunnen de totale doelstelling van 20% minder
broeikasgassen in 2020 niet halen als niet elke sector maatregelen
neemt om de uitstoot te verminderen."
Het Europees parlement stemde ook in met voorstellen om de
luchtvaartsector te houden aan de eigen belofte om voor 2015 de
efficiëntie van vliegtuigen met 50% te verbeteren.
Deze nieuwe Europese wetgeving kan leiden tot kleine prijsverhogingen
van de vliegtickets.
Een voorstel van de EVP fractie om zakenvluchten uit te zonderen van
deze verplichtingen, heeft het niet gehaald in de milieucommissie.
Corbey: "Onaanvaardbaar als we vakantiegangers wel belasten, maar
zakenlui niet. Dat is de wereld op zijn kop".
Als de luchtvaart straks moet betalen voor de uitstoot van
broeikasgassen is het wel de vraag wat er met dat geld gebeurt. De
opbrengst van de veiling van die emissierechten moet gaan naar het
bestrijden van klimaatverandering, maar vooral naar nodige
aanpassingen in ontwikkelingslanden" zo vindt het Europees Parlement.