PvdA Europees parlement


Vliegverkeer krijgt duidelijke grenzen

27 mei 2008

Dorette Corbey De Europese luchtvaartsector gaat een bijdrage leveren in de strijd tegen klimaatverandering. Vliegtuigmotoren moeten efficiënter worden en de luchtvaart mag minder broeikasgassen uitstoten. Het luchtvaartverkeer wordt opgenomen in het Europese emissiehandelssysteem. "Dit is voor de luchtvaartmaatschappijen een goede prikkel om versneld schonere vliegtuigen in te zetten", vindt PvdA-europarlementarier Dorette Corbey.

De milieucommissie in het Europese Parlement is dat vandaag overeen gekomen. Het Europese Parlement gaat hierover nu onderhandelen met de betrokken ministers van de lidstaten.

"Vliegverkeer is verantwoordelijk voor 6 tot 9 procent van het totale broeikaseffect en groeit enorm snel. Toch bleef de sector tot dusver uitgezonderd in het klimaatbeleid, maar er komt nu langzaam maar zeker een einde aan deze voorkeursbehandeling", zegt Dorette Corbey. Goed dat er nu grenzen gesteld worden."

Het Europees Parlement zet in op snelle invoering van de maatregelen. De sector moet met ingang van 2011 de uitstoot verminderen tot 90 procent ten opzichte van het niveau van nu. Na 2012 moet het plafond voor de uitstoot in hetzelfde tempo omlaag gaan als dat van de industrie. Als de luchtvaart dan toch meer broeikasgassen wil uitstoten, moet ze rechten kopen op de emissiehandelsmarkt.

Corbey: "We kunnen de totale doelstelling van 20% minder broeikasgassen in 2020 niet halen als niet elke sector maatregelen neemt om de uitstoot te verminderen."

Het Europees parlement stemde ook in met voorstellen om de luchtvaartsector te houden aan de eigen belofte om voor 2015 de efficiëntie van vliegtuigen met 50% te verbeteren.

Deze nieuwe Europese wetgeving kan leiden tot kleine prijsverhogingen van de vliegtickets.

Een voorstel van de EVP fractie om zakenvluchten uit te zonderen van deze verplichtingen, heeft het niet gehaald in de milieucommissie. Corbey: "Onaanvaardbaar als we vakantiegangers wel belasten, maar zakenlui niet. Dat is de wereld op zijn kop".

Als de luchtvaart straks moet betalen voor de uitstoot van broeikasgassen is het wel de vraag wat er met dat geld gebeurt. De opbrengst van de veiling van die emissierechten moet gaan naar het bestrijden van klimaatverandering, maar vooral naar nodige aanpassingen in ontwikkelingslanden" zo vindt het Europees Parlement.