Groen!
Brussel, 27 mei 2008
Groen! en Ecolo maken gas- en elektriciteitsfacturen leesbaar
De meeste problemen die consumenten ondervinden op de gas- en
elektriciteitsmarkt zijn gerelateerd aan de factuur. Het aantal
klachten dat het Directoraat-generaal Controle en Bemiddeling van de
FOD Economie jaarlijks moet verwerken ligt in stijgende lijn. In 2007
werden er 5.630 klachten genoteerd, meer dan het dubbele van 2006. Het
grootste deel van die klachten ging over onduidelijke facturen.
Daarom lanceren Groen! en Ecolo een standaardfactuur voor gas en
elektriciteit. "Onze standaardfactuur levert de consument 3 voordelen
op: hij kan makkelijker leveranciers met elkaar vergelijken, kan beter
zijn verbruik in de gaten houden en zo geld gericht besparen en zal
makkelijker kiezen voor groene energie omdat de bron van de opwekking
vermeld wordt", aldus Tinne Van der Straeten. "Dit doen we door die
standaardfactuur als een instrument te gebruiken en niet louter als
een onleesbaar document met een bevel tot betalen. Ons voorstel voor
een standaardfactuur is in eerste instantie leesbaarder dan de huidige
facturen en maakt hierdoor de consument mondiger."
Consumenten die weten waarvoor ze betalen, kunnen geld besparen. De
standaardfactuur speelt hierop in door de evolutie weer te geven van
het verbruik van de voorbije jaren. Daarenboven wordt deze vergeleken
met het verbruik van een gemiddeld gezin. De verschillende elementen
waaruit de uiteindelijke prijs bestaat, worden op een gestructureerde
manier beschreven, zodanig de consument kan zien waarom de prijzen
gewijzigd zijn.
De consument die dat wil, kan dankzij de standaardfactuur een groene
keuze maken. Een eerste groene keuze werd al aangegeven, namelijk
eenvoudigweg besparen. Daarnaast wordt de bron van de energie
weergegeven (hernieuwbare energie, warmtekrachtkoppeling, fossiele
brandstof of kernenergie) en het effect van de energieopwekking op het
milieu. De standaardfactuur geeft de weerslag op het milieu weer in
termen van CO2 uitstoot en radioactieve afvalstoffen.
Doordat de standaardfactuur de verschillende gegevens ongeacht de
leverancier of de plaats op een gelijke manier weergeeft, wordt het
gemakkelijker voor de consument om leveranciers te vergelijken. Dit
zal de concurrentie op de markt sterk verhogen. De toegenomen
concurrentie zal dan op termijn de prijzen doen zakken. Wanneer de
consument beslist om te veranderen van leverancier zal hij alvast ook
niet geconfronteerd worden met een factuur die er helemaal anders
uitziet.
Een groot voordeel van de standaardfactuur is dat deze de consument
een stuk mondiger maakt. De consument wordt aangezet om bij problemen
contact op te nemen met de klantendienst, de ombudsdienst of de
netwerkbeheerder. "Een betere communicatie tussen klant en leverancier
zal enkel de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komen", stelt
Tinne Van der Straeten, "en zal de leverancier ook in staat stellen om
binnen een concurrentiële markt een duurzame relatie aan te gaan met
zijn klanten".
Kortom: een betere kwaliteit aan een lagere prijs en dit door een
leesbare standaardfactuur voor gas en elektriciteit.
Als bijlage vindt u het volledige wetsvoorstel met template voor de
standaardfactuur.
Klik hier voor de bijlage
Tinne Van der Straeten, federaal parlementslid