Groen!

Brussel, 27 mei 2008

Groen! en Ecolo maken gas- en elektriciteitsfacturen leesbaar

De meeste problemen die consumenten ondervinden op de gas- en elektriciteitsmarkt zijn gerelateerd aan de factuur. Het aantal klachten dat het Directoraat-generaal Controle en Bemiddeling van de FOD Economie jaarlijks moet verwerken ligt in stijgende lijn. In 2007 werden er 5.630 klachten genoteerd, meer dan het dubbele van 2006. Het grootste deel van die klachten ging over onduidelijke facturen.

Daarom lanceren Groen! en Ecolo een standaardfactuur voor gas en elektriciteit. "Onze standaardfactuur levert de consument 3 voordelen op: hij kan makkelijker leveranciers met elkaar vergelijken, kan beter zijn verbruik in de gaten houden en zo geld gericht besparen en zal makkelijker kiezen voor groene energie omdat de bron van de opwekking vermeld wordt", aldus Tinne Van der Straeten. "Dit doen we door die standaardfactuur als een instrument te gebruiken en niet louter als een onleesbaar document met een bevel tot betalen. Ons voorstel voor een standaardfactuur is in eerste instantie leesbaarder dan de huidige facturen en maakt hierdoor de consument mondiger."

Consumenten die weten waarvoor ze betalen, kunnen geld besparen. De standaardfactuur speelt hierop in door de evolutie weer te geven van het verbruik van de voorbije jaren. Daarenboven wordt deze vergeleken met het verbruik van een gemiddeld gezin. De verschillende elementen waaruit de uiteindelijke prijs bestaat, worden op een gestructureerde manier beschreven, zodanig de consument kan zien waarom de prijzen gewijzigd zijn.

De consument die dat wil, kan dankzij de standaardfactuur een groene keuze maken. Een eerste groene keuze werd al aangegeven, namelijk eenvoudigweg besparen. Daarnaast wordt de bron van de energie weergegeven (hernieuwbare energie, warmtekrachtkoppeling, fossiele brandstof of kernenergie) en het effect van de energieopwekking op het milieu. De standaardfactuur geeft de weerslag op het milieu weer in termen van CO2 uitstoot en radioactieve afvalstoffen.

Doordat de standaardfactuur de verschillende gegevens ongeacht de leverancier of de plaats op een gelijke manier weergeeft, wordt het gemakkelijker voor de consument om leveranciers te vergelijken. Dit zal de concurrentie op de markt sterk verhogen. De toegenomen concurrentie zal dan op termijn de prijzen doen zakken. Wanneer de consument beslist om te veranderen van leverancier zal hij alvast ook niet geconfronteerd worden met een factuur die er helemaal anders uitziet.

Een groot voordeel van de standaardfactuur is dat deze de consument een stuk mondiger maakt. De consument wordt aangezet om bij problemen contact op te nemen met de klantendienst, de ombudsdienst of de netwerkbeheerder. "Een betere communicatie tussen klant en leverancier zal enkel de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komen", stelt Tinne Van der Straeten, "en zal de leverancier ook in staat stellen om binnen een concurrentiële markt een duurzame relatie aan te gaan met zijn klanten".

Kortom: een betere kwaliteit aan een lagere prijs en dit door een leesbare standaardfactuur voor gas en elektriciteit.

Als bijlage vindt u het volledige wetsvoorstel met template voor de standaardfactuur.

Klik hier voor de bijlage

Tinne Van der Straeten, federaal parlementslid