Ervaringen van cliënten gehandicaptenzorg op kiesBeter.nl

27/05/2008 12:06

RIVM

Vanaf vandaag, de "Dag van de Gehandicaptenzorg", kunnen bezoekers van kiesBeter.nl de kwaliteit van aanbieders van gehandicaptenzorg bekijken. Aan het onderdeel Gehandicaptenzorg zijn kwaliteitskaarten toegevoegd. Deze kwaliteitskaarten geven ervaringen van cliënten weer. Het is voor het eerst dat oordelen van cliënten, gemeten met de zogenaamde CQ-index (Consumer Quality Index) op kiesBeter.nl worden gepubliceerd.

De kwaliteitskaarten zijn het resultaat van een groot landelijk onderzoek in de gehandicaptenzorg dat plaatsvond in 2006 en 2007, waarbij gebruik gemaakt is van de CQ-index. Het aantal sterren op de kaart laat zien hoe een zorgaanbieder presteert in relatie tot de gemiddelde score van alle zorgaanbieders die deel hebben genomen aan het onderzoek. De oordelen hebben betrekking op onder andere de woonomstandigheden, deskundigheid van medewerkers en kwaliteit van de dienstverlening. De informatie over de gehandicaptenzorginstellingen wordt door de instellingen zelf aangeleverd en onderhouden via de VGN (Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland).

CQ-Index

Met de CQ-index wordt op gestandaardiseerde wijze de kwaliteit van zorg vanuit cliëntenperspectief in kaart gebracht. De systematiek is ontwikkeld door het NIVEL, in samenwerking met de afdeling Sociale Geneeskunde van het AMC.

KiesBeter.nl

Het RIVM ontwikkelt kiesBeter.nl in nauwe samenwerking met vele andere organisaties, die zowel de aanbieders (bijvoorbeeld ziekenhuizen en verzekeraars) als de vragers (patiënten en consumenten) vertegenwoordigen. Opdrachtgever is het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De website biedt onafhankelijke informatie over zorg en gezondheid, die de consument in staat stelt keuzes te maken. Op de site kunnen bijvoorbeeld ziekenhuizen, maar ook fysiotherapeuten of psychologen met elkaar worden vergeleken. KiesBeter.nl geeft antwoord op vragen zoals: Wat houdt mijn aandoening in? Wat voor behandelingen zijn mogelijk? Waar kan ik daarvoor terecht? Moet ik bijbetalen voor mijn behandeling of medicijnen? Of wat zijn mijn rechten als er een medische fout is gemaakt?





http://www.kiesbeter.nl/gehandicaptenzorg/ZoekDirect/Kwaliteitskaart/