AutoRai

Ferry Smith-Freek van den Brule wederom winnaar RAI Klassieker Rit

(5/27/2008)
De RAI Klassieker Rit, die op de zonovergoten zaterdag 24 mei 2008 door Midden-Nederland werd verreden, werd voor het tweede achtereenvolgende jaar gewonnen door de ANWB-equipe Ferry Smith-Freek van den Brule. De jury beloonde ook drie bijzonder fraaie auto's met een hoofdprijs: de Jaguar XK140 uit 1955 in de categorie coupé/cabriolet, de Volvo Amazon uit 1964 in de categorie sedan, en de Mercedes 170V uit 1947 als auto die de jury het meest ontroerde.

De RAI Klassieker Rit kende enkele nieuwe elementen, zoals een fotozoektocht naar veertien locaties langs de route, een andere klassenindeling bij de jurering van de meest bijzondere auto's en vragen over het roemruchte verleden van de AutoRAI. De ruim tachtig deelnemers reden een fraaie route van Kasteel 't Kerckebosch in Zeist naar de vestiging van auto-importeur Hessing in Utrecht, en vandaar weer terug naar de startplek in Zeist.

Onderweg werden de deelnemers getest tijdens een regelmatigheidsetappe, die ze met een gemiddelde snelheid van 40 km/h dienden af te leggen. Voor alle onderdelen werden strafpunten toegekend, waaruit een top-3 naar voren kwam die het beste resultaat boekte.

Op de derde plaats eindigde de equipe Ewout Batstra-Vincent Cools (Citroën Nederland) in een Ford Capri uit 1973 met 90 strafpunten. Nummer twee werd de equipe Bas en Coen van Genderen (Peugeot Nederland) in een Talbot Lago Baby Sport uit 1935, en een totaal van 86 strafpunten. Vooral dankzij een vrijwel foutloze beantwoording van de vragen werd de equipe Ferry Smith-Freek van den Brule in een Fiat 124 Spider 2.0 opnieuw winnaar, met 72 strafpunten.

Nieuwe klassenindeling
Een traditioneel hoogtepunt van de RAI Klassieker vormt elk jaar de jurering van de mooiste en meest bijzondere auto's. De jury, bestaande uit Kees Pereboom (RAI Vereniging, voorzitter), Jaap van den Broek (Classic Jaap) en Erik Verhaest (auto-expert, voorheen Citroën Nederland) let vooral op kwaliteit, authenticiteit en schoonheid. De klassenindeling is dit jaar niet gebaseerd op bouwjaar, maar op categorieën.

In de groep sedans gingen nominaties naar de Fiat 500L uit 1972 van Ymen de Boer en Rik Leunis, de Saab 92 tweetakt uit 1960 van Dik Dekker en Frans Wuijts, en de winnaar, de Volvo Amazon (1964) van Volvo Nederland-directeur Walter Verhaest en echtgenote.

In de categorie coupe/cabriolet werden genomineerd de Alfa Romeo 1300 Bertone (1972) van Alex en Hans Vermeulen, de Jaguar XK140 uit 1955 van John Daalhuisen en bijrijder Van Leeuwen, en de Triumph TR3 (1956) van Leon en Anneke Andriessen. De fraaie zwarte Jaguar werd winnaar in deze categorie.

De auto's die de jury het meest ontroerden waren de DAF 2600 vrachtwagen uit 1970 van Jaap Terlouw van Terlouw Diesel Center, de recent gerestaureerde Lancia Appia Camioncino uit 1957 van Wim Oude Weernink en de Mercedes 170V uit 1947, ingeschreven door Marco de Zwart en Emiel van Kampen van Terberg Specials. De zeer bijzondere, ongerestaureerde Mercedes werd gekozen tot winnaar.

De twaalfde RAI Klassieker Rit wordt georganiseerd door Móbile Passione, in opdracht van RAI Vereniging, met steun van AutoRAI, AutovakRAI en Klomp Grafische Bedrijven.