AutoRai

Team Repsol Mitsubishi Ralliart wint Transiberico Rally

(5/27/2008)
De tweede ronde in de FIA Cross Country World Cup werd verreden in een nogal nat en daardoor erg modderig Portugal. Mitsubishi realiseerde desondanks een dubbele doelstelling: de rally winnen en de Pajero Evo diesel doorontwikkelen.

Het debuutoptreden van de door een biodieselgestookte drieliter V6 DI-D turbodieselmotor (260 pk/650 Nm) aangedreven Mitsubishi Pajero Evolution MPR14 in de Central Europe rally was vorige maand al veelbelovend.

In het door regen geteisterde Portugal werden wederom beloftes waargemaakt. Nani Roma en Lucas Cruz slaagden erin de nieuwe auto voor het eerst winnend over de streep van een klassementsproef te sturen. Daarmee werd het potentieel dat in deze auto schuilt nogmaals krachtig aangetoond. Helaas waren ze door een probleem met de stuurbekrachtiging al te ver teruggevallen in het algemeen klassement om nog kans te maken op de podiumplaatsen, maar de ontwikkelingsdoelen werden ruimschoots gehaald.

Daarnaast werd door Stephane Peterhansel getest met nieuwe banden van BFGoodrich en ook daaruit werden waardevolle lessen voor de toekomst getrokken. De veelvoudig Dakarwinnaar sloot de rally (die hij voor het eerst reed) af op een vijfde plaats. Waarmee overigens nog eens wordt onderstreept dat een CC-rally niet zomaar even gewonnen wordt als de inspanningen niet volledig op een overwinning zijn gericht.

Het enige probleem(pje) waar Alphand mee werd geconfronteerd betrof een defecte ruitenwissermotor, waardoor de voormalig skikampioen zich met bewonderenswaardige consistentie aan de kop van het klassement kon handhaven. Hij prees na afloop de gepolijste organisatie van het team, zân volstrekt foutloos opererende (en jubilerende) navigator Gilles Picard en de kwaliteit van het evenement. Inderdaad, zoals een blije winnaar dat gewoonlijk doet...