Team Repsol Mitsubishi Ralliart wint Transiberico Rally
(5/27/2008)
De tweede ronde in de FIA Cross Country World Cup werd verreden in een
nogal nat en daardoor erg modderig Portugal. Mitsubishi realiseerde
desondanks een dubbele doelstelling: de rally winnen en de Pajero Evo
diesel doorontwikkelen.
Het debuutoptreden van de door een biodieselgestookte drieliter V6
DI-D turbodieselmotor (260 pk/650 Nm) aangedreven Mitsubishi Pajero
Evolution MPR14 in de Central Europe rally was vorige maand al
veelbelovend.
In het door regen geteisterde Portugal werden wederom beloftes
waargemaakt. Nani Roma en Lucas Cruz slaagden erin de nieuwe auto voor
het eerst winnend over de streep van een klassementsproef te sturen.
Daarmee werd het potentieel dat in deze auto schuilt nogmaals krachtig
aangetoond. Helaas waren ze door een probleem met de
stuurbekrachtiging al te ver teruggevallen in het algemeen klassement
om nog kans te maken op de podiumplaatsen, maar de ontwikkelingsdoelen
werden ruimschoots gehaald.
Daarnaast werd door Stephane Peterhansel getest met nieuwe banden van
BFGoodrich en ook daaruit werden waardevolle lessen voor de toekomst
getrokken. De veelvoudig Dakarwinnaar sloot de rally (die hij voor het
eerst reed) af op een vijfde plaats. Waarmee overigens nog eens wordt
onderstreept dat een CC-rally niet zomaar even gewonnen wordt als de
inspanningen niet volledig op een overwinning zijn gericht.
Het enige probleem(pje) waar Alphand mee werd geconfronteerd betrof
een defecte ruitenwissermotor, waardoor de voormalig skikampioen zich
met bewonderenswaardige consistentie aan de kop van het klassement kon
handhaven. Hij prees na afloop de gepolijste organisatie van het team,
zân volstrekt foutloos opererende (en jubilerende) navigator Gilles
Picard en de kwaliteit van het evenement. Inderdaad, zoals een blije
winnaar dat gewoonlijk doet...
AutoRai