Stadsdeel Amsterdam Centrum
Inspraak nieuwe regels gevelreclame
27 mei 2008
Het beschermd stadsgezicht van het centrum wordt op sommige plekken
aangetast door te veel of te overdadige reclame die door ondernemers
aan de gevels is bevestigd. Stadsdeel Centrum wil deze ongewenste
vormen van gevelreclame aanpakken en heeft hiervoor de
conceptbeleidsregels Gevelreclame, voorheen bekend als
Reclamerichtlijnen, opgesteld. Deze zijn nu vrijgegeven voor inspraak.
Om tot de nieuwe afspraken te komen is constructief overlegd met de
ondernemersverenigingen en andere belanghebbenden. Het dagelijks
bestuur is al een aantal jaren bezig om ongewenste vormen van
gevelreclame te beperken zodat het beschermde stadsgezicht beter tot
zijn recht komt. Daartoe is een nieuwe overgangsbepaling gemaakt.
Daarnaast wordt een aantal reclamerichtlijnen aangepast.
Drie jaar
Binnen drie jaar na inwerkingtreding van de nieuwe beleidsregels moet
gevelreclame aan die regels voldoen. Er bestaat een mogelijkheid voor
ondernemers om voor vervanging subsidie aan te vragen. Het aantal
toegestane reclame-aanduidingen wordt per vestiging beperkt tot één
uithangbord en één aanduiding in losse letters plat op de gevel.
Inspraak
Van 27 mei tot en met 7 juli 2008 liggen de regels ter inzage en kan
iedereen zienswijzen indienen bij het stadsdeel. Na verwerking van de
inspraakreacties worden de nieuwe regels op 9 oktober 2008 besproken
in de commissie Bouwen, Wonen en Stedelijke Ontwikkeling. Behandeling
door de deelraad staat gepland voor 30 oktober 2008.
Meer informatie
Publicaties > Beleidsnota's (bij "Bouwen en Wonen")
Kennisgevingen > Conceptbeleidsregels gevelreclame