Consument profiteert van concurrentie op de communicatiemarkten

27/05/2008 10:00

Opta

OPTA jaarverslag 2007:

Nederlandse consument profiteert van concurrentie op elektronische communicatiemarkten

Het college van OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, constateert in haar marktmonitor 2007 dat consumentenprijzen voor elektronische communicatiediensten verder gedaald zijn. Meer consumenten bellen vaker via het internet of via de kabel. Dit vertaalt zich ook in een verdere toename van de verkoop van gebundelde communicatiediensten. Zowel op het gebied van mobiele telefonie als breedbandinternet behoort Nederland wat betreft aantal aansluitingen tot de wereldtop. De verstuurde spam vanuit Nederland blijft op een laag niveau, voor het hosten van ongewenste software zakte Nederland in 2007 van de vierde naar de tiende plaats wereldwijd. OPTA deelde dat jaar haar eerste boete uit voor het verspreiden van ongewenste software ter hoogte van 1 miljoen euro. Dit alles maakte de telecomwaakhond vandaag bekend in haar jaarverslag 2007.

Trends marktmonitor 2007

De ingezette trends van consolidatie en convergentie hebben zich het afgelopen jaar doorgezet. Dit zien we onder andere terug in de fusie van kabelbedrijven @home, Casema en Multikabel tot Zesko (of Ziggo), de overname van Tiscali door KPN en Orange door T-Mobile. Uit de marktmonitor 2007 blijkt dat inmiddels 1 op de 3 Nederlandse consumenten bellen via het internet, ten opzichte van 1 op de 4 in 2006. Het aantal mobiele aansluitingen steeg tot bijna 19 miljoen in 2007, het aantal aansluitingen per inwoner komt hierbij in Nederland op ruim 115%: een van de hoogste penetratiegraden ter wereld. Ook qua breedbandpenetratie behoort Nederland tot de wereldtop. Het aantal aansluitingen is de 5,5 miljoen gepasseerd. Dit betekent dat 74% van alle Nederlandse huishoudens in 2007 beschikking had over breedbandinternet. Een gebundeld pakket blijft populair: de verkoop van bundels is met 20% toegenomen in 2007.

Consument winnaar

OPTA zorgt inmiddels ruim tien jaar voor concurrentie op de telecommunicatiemarkt in het belang van de consument. Mede dankzij de concurrentie en door convergentie zijn nieuwe diensten ontwikkeld en hebben bestaande diensten een vlucht genomen, bekende voorbeelden zijn breedbandinternet, bellen over het internet en digitale televisie. Inmiddels kijkt bijna 40% van de televisiekijkers digitaal. De Nederlandse consument profiteert van meer keuze en lagere prijzen. In vergelijking met vijf jaar geleden is mobiel bellen bijna de helft goedkoper geworden. Breedbandinternet (via DSL of de kabel) is 5,5 tot 6 keer zo goedkoop geworden. De tarieven voor bellen over het vaste net zijn, voor een gemiddelde beller, met 10% gedaald in die periode. Een voorzichtige schatting van de besparing door consumenten in Nederland als gevolg van het ingrijpen in de tarieven voor het mobiel bellen in het buitenland ("roaming") komt uit op 37,5 miljoen euro voor het laatste kwartaal van 2007.

Zakelijk segment blijft achter

"Voor de consument is er inmiddels keuze voor het afnemen van internet- of telefoniediensten, in het zakelijk segment zie ik nog onvoldoende dynamiek," aldus OPTA-voorzitter Chris Fonteijn. "Komend jaar zal OPTA daarom bekijken of dit segment extra aandacht behoeft in de regulering om ervoor te zorgen dat zakelijke klanten net zoveel profijt hebben van concurrentie als de consument dat heeft. Wij zetten ons onverminderd in voor de consument op deze markten, bijvoorbeeld door onze voorlichting via ConsuWijzer.nl. Daarnaast volgt later dit jaar een vernieuwd handhavingsbeleid om de consument effectiever te beschermen tegen o.a. telemarketing, spam en misbruik via dure betaalnummers."