Persbericht

HP maakt milieuverantwoorde keuzes eenvoudig met ongeëvenaard portfolio printing oplossingen

AMSTELVEEN 26 mei 2008 -- HP maakt vandaag een uitvoerige reeks initiatieven bekend waarmee het voor klanten eenvoudiger wordt om de milieubelasting van hun imaging- en printactiviteiten te verminderen.

De breedgeoriënteerde initiatieven zijn gericht op alle klantensegmenten, van consumenten tot en met grote bedrijven, en omvatten elementen als:


* een beoordeling van de printactiviteiten van ondernemingen en een CO2 berekeningsprogramma, waarmee het energie- en papierverbruik, de daarmee samenhangende CO2 uitstoot, alsook de geschatte kostenbesparingen van geoptimaliseerde printomgevingen uitvoerig in kaart worden gebracht;


* een wereldwijd papierbeleid voor een duurzame productie en een verantwoord gebruik van het papier dat HP aan klanten verkoopt en zelf gebruikt voor verpakkingen, documentatie en interne printbehoeften;


* een HP Eco Highlights-label waaraan klanten de milieukenmerken van een HP product of dienst kunnen aflezen.

Het merendeel van deze bekendmakingen past in het nieuwe HP Eco Solutions-programma, dat klanten helpt milieuverantwoorde initiatieven, producten en diensten van HP te identificeren.

"HP wil al zijn klanten -- van consumenten tot en met grote ondernemingen -- helpen om het milieu minder te belasten", aldus Vyomesh Joshi, Executive Vice President van de Imaging and Printing Group van HP. "In de afgelopen negen maanden hebben wij diverse Fortune 500-klanten kunnen helpen om tot 30 procent van de CO2 uitstoot van hun imaging- en printoplossingen te kunnen terugdringen door gebruik te maken van HP hulpmiddelen en diensten."

Om zijn milieuverantwoordelijkheid op het gebied van imaging en printing kracht bij te zetten, heeft HP ook toegezegd om:


* in 2011 de volledige energie-efficiëntie van HP inkjet- en laserprinters met 40 procent te hebben verbeterd1);


* in 2010 de hoeveelheid gerecycled materiaal in HP inkjetprinters te hebben verdrievoudigd (ten opzichte van 2007);


* in 2009 het aantal HP Halo Collaboration Studios in bedrijfsvestigingen wereldwijd te hebben verviervoudigd, waarmee naar verwachting meer dan 20.000 reizen en daarmee jaarlijks miljoenen dollars worden uitgespaard;


* in 2008 cumulatief meer dan 250 miljoen HP inkjet- en LaserJet-cartridges te hebben gerecycled, om de bedrijfsdoelstelling vóór 2010 twee miljard pond aan computer- en printapparatuur in te zamelen, te behalen .

HP Eco Solutions-programma

HP Eco Solutions is een bedrijfsbreed programma dat is opgezet om klanten te helpen op een eenvoudige manier milieuverantwoorde initiatieven, producten en diensten van HP te identificeren. De belangrijkste elementen van het programma worden hier toegelicht.


* Het duidelijke HP Eco Highlights-label geeft klanten inzicht in de milieukenmerken van een product, hulpmiddel of dienst. Het label zal voor alle productcategorieën van HP worden gebruikt, te beginnen met de printers HP LaserJet P4015x, LaserJet P4515x en LaserJet P4515xm2). Klanten kunnen het Eco Highlights-label vinden op verpakkingen, op het Internet en in specificatiebladen.


* Met HP's Auto-On/Auto-Off-technologie kan vanaf 2009 de energie-efficiëntie van persoonlijke HP LaserJets LaserJet printers tot driemaal worden verbeterd, en meer dan vertwintigvoudigen als de technologie in het gehele LaserJet-assortiment is doorgevoerd. Deze besparingen worden behaald doordat de printers, na een periode van inactiviteit, automatisch in een slaapstand worden gebracht (waarin


* Met de HP Carbon Footprint Calculator voor printactiviteiten kunnen klanten de CO2 uitstoot van hun bestaande printerpark vergelijken met die van een nieuw, geoptimaliseerd printerpark, om inzichtelijk te maken hoe zij de milieubelasting kunnen beperken. Het berekeningsprogramma analyseert het energie- en papierverbruik van de printer en evalueert de daarmee samenhangende CO2 uitstoot en geldelijke kosten op basis van geografische energie-evaluaties. Klanten kunnen vanaf eind juni gebruikmaken van dit online berekeningshulpmiddel of rechtstreeks met HP om de jaarlijkse CO2 uitstoot van hun printerpark berekenen.


* Met de HP LaserJet Power Calculator kunnen MKB-klanten productspecifieke energiegegevens van HP LaserJet-printers vergelijken met de gegevens van producten van concurrenten. Klanten kunnen ook nieuwe HP LaserJet-producten vergelijken met oudere HPâ¤'modellen om een idee te krijgen van de energiebesparing (in kilowattuur) en de besparing die een upgrade van hun oudere apparatuur oplevert. Het berekeningshulpmiddels is beschikbaar via www.hp.com/large/ipg/environment.


* Een nieuwe toevoeging aan HP's bestaande dienstenpakket is de HP Eco Printing Assessment, waarmee klanten inzicht krijgen in hun energieverbruik, papierverbruik en CO2 uitstoot. Daarbij krijgen zij suggesties aangereikt om minder energie en papier te verbruiken, meer te recyclen en de milieu impact van imaging- en printing terug te dringen.


* Tot slot wil HP deze zomer een printer introduceren die deels is vervaardigd uit gerecycled kunststof, dat voortkomt uit HP's kunststof recyclingsprogramma. Hierbij wordt gebruikgemaakt van gerecycled plastics, variërend van HP-inkjetcartridges tot en met plastic flessen.

Papierbeleid van HP

HP's mondiale papierbeleid speelt een belangrijke rol bij de inspanningen om de milieubelasting van het bedrijf zelf en zijn klanten te verlagen door middel van besparingen op energie en materialen, digitale alternatieven en hergebruik- en recyclingprogramma's. Door een voor de industrie ongekend omvangrijk papierbeleid in te voeren, wil HP de milieueffecten terugdringen van het papier dat het bedrijf inkoopt, gebruikt en verkoopt. Het papierbeleid van HP is ontwikkeld rond zes hoofdprincipes die wereldwijd gelden voor papier van het HP-merk èn het papier dat voor interne bedrijfsactiviteiten, externe marketing en productverpakking wordt gebruikt.

De richtlijnen van het HP-beleid beslaan de gehele levenscyclus van papier. Het bedrijf zal er allereerst voor zorgen dat grondstoffen efficiënt worden gebruikt. Verder zal HP de voorkeur geven aan leveranciers die vezels betrekken van gecertificeerde, duurzame bossen en hun CO2 uitstoot en afval tijdens het productieproces tot een minimum beperken. Daarnaast maakt het bedrijf verantwoord gebruik en recycling van papier mogelijk. HP zal verslag uitbrengen over de vorderingen die het bedrijf boekt met betrekking tot de implementatie van dit beleid en de verlaging van de milieueffecten van zijn papierverbruik.

In het kader van dit papierbeleid zegt HP toe dat 100% van het consumentenfotopapier tegen het einde van 2009 afkomstig zal zijn van leveranciers gecertificeerd volgens een 'forestry certification program'3). Met deze toezegging wordt HP, als 's werelds meest verkochte merk van inkjet fotopapier4), het eerste bedrijf dat in de gehele papiertoevoerketen, duurzame inkoop- en productiekeuzes waarborgt.

Milieuverantwoord, transparant verpakkingsontwerp

HP heeft een verpakkingsmethode voor zijn high-end printers bedacht, waarbij de hoeveelheid verpakkingsmateriaal dat nodig is voor het transport van deze producten, met gemiddeld de helft wordt teruggebracht. Dankzij het nieuwe, doorzichtige verpakkingsontwerp zijn de kartonnen doos en het vele schuimmateriaal overbodig geworden; in plaats daarvan wordt minimaal schuimmateriaal gebruikt, in combinatie met steunstukken en een duurzame, transparante folie om het product gereed te maken voor transport. De transparante, plastic folie is vervaardigd van recyclebaar materiaal en klanten blijven met minder verpakkingsmateriaal zitten wanneer zij hun producten hebben uitgepakt.

HP is de eerste in de technologie industrie die deze verpakkingsmethode hanteert voor printing producten. Met ingang van deze zomer wil het bedrijf het nieuwe verpakkingsontwerp gebruiken voor grotere printers met kopieerfuncties die op een voet of op wielen staan. HP heeft het concept eerst toegepast op bestaande multifunctionele printers en gaat het gebruiken voor onlangs geïntroduceerde producten zoals de HP LaserJet M5035x MFP.

Digitale printalternatieven

HP brengt sinds jaren digitale printing alternatieven op de markt waarmee de milieubelasting door de klant wordt beperkt.

Eerder dit jaar heeft het bedrijf digitale oplossingen voor de retail fotoprinting markt gedemonstreerd die drie keer minder energie verbruiken dan vergelijkbare 'silver halide' producten en die minder chemisch afval en afvalwater produceren dan bij traditionele fotoverwerking het geval is.

Bovendien heeft HP het afgelopen jaar de trend van print-on-demand-publicaties bevorderd met de introductie van diverse nieuwe digitale drukpersen en werkstroomoplossingen. Volgens Pira International wordt tot 30 procent van de traditionele boekvoorraad niet verkocht en uiteindelijk weer verwerkt tot pulp5); door boeken digitaal, on demand te publiceren, zijn overdadige voorraden aanzienlijk verminderd.

Het bedrijf heeft onlangs ook de HP Latex Printing-technologie geïntroduceerd, die print service providers een interessant alternatief biedt voor de traditionele, grootformaat-printmethoden door gebruik te maken van inkten op waterbasis in plaats van inkttechnologie op basis van oplosmiddelen, die schadelijk kunnen zijn voor het milieu.

Meer informatie over deze aankondigingen en HP's staat van dienst op sociaal- en milieugebied kunt u vinden op www.hp.com/go/ecosolutions.

HP en het milieu

Gedurende decennia heeft HP gewerkt aan het beheersen van haar ecologische impact door het invoeren van milieuverantwoorde processen in productontwikkeling, operations en de supply chain. Het bedrijf streeft ernaar om leidend te zijn in het verminderen van zijn carbon footprint, beperken van afval en verantwoorde recycling. HP's inspanningen hebben erkenning gekregen als een van de 'Ten Green Giants' volgens Fortune Magazine in april 2007. Meer informatie over het werk van het bedrijf in relatie tot het milieu is beschikbaar op www.hp.com/environment

Over HP

HP maakt het gebruik van technologie eenvoudiger voor al haar klanten -- van de individuele consument tot de grootste multinational. Met een breed portfolio op het gebied van printing, personal computing en IT infrastructuur behoort HP tot 's werelds grootste IT-bedrijven. HP behaalde wereldwijd een omzet van $ 110,4 miljard over de laatste vier kwartalen, eindigend op 30 april 2008. Meer informatie over HP (NYSE: HPQ) is te vinden op www.hp.nl.