Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 26 mei 2008
Dagbladsites: maandelijks 6 miljoen unieke bezoekers
De populariteit van dagbladsites blijft groeien. Uit de STIR Webmeter blijkt dat de dagbladsites
in de eerste drie maanden van 2008 maandelijks gemiddeld 43% van de Nederlanders (13 jaar
en ouder) bereiken. Dit was in het eerste kwartaal van 2007 33%, een stijging van 30% dus ten
opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Meer jongeren
Meer dan een derde van de bezoekers aan dagbladsites behoort tot de leeftijdscategorie 35-49 jaar.
Tien procent valt in de groep jongeren van 13-19 jaar. Opvallend is de groei van deze groep. In het
eerst kwartaal van 2007 surfden 355.000 naar een dagbladsite. In 2008 zijn dat er 584.000. Het bereik
stijgt van 26% naar 42%.
Aantal visits per bezoeker neemt toe
Het aantal bezoeken (gemiddeld per maand) komt in het eerste kwartaal uit op 94 miljoen, een stijging
van 60% in vergelijking met 2007. Gemiddeld legt een bezoeker 16 visits per maand af. Dat was in
2007 nog 13. Vooral mannen bezoeken vaak een dagbladportal, namelijk 18 keer. Per bezoek worden
gemiddeld 4 tot 5 pagina's geraadpleegd. De sites stijgen dus niet alleen in bereik, ook de gebruiksin-
tensiteit neemt toe.
Aantrekkelijke doelgroepen
Al eerder bleek dat er op dagbladportals voor adverteerders aantrekkelijke doelgroepen te vinden zijn:
het bereik is namelijk hoog bij koopkrachtige jonge volwassenen.
Het hoge aandeel van 20-49 jarigen (een bereik van 52%), personen die tot de hogere welstandsklas-
se behoren (53%) en hoogopgeleid zijn (52%) is opvallend. Ook het bereik onder de verantwoordelij-
ken voor de dagelijkse boodschappen is zonder meer hoog. Dagbladportals bereiken maandelijks
53% van alle boodschappers met kinderen
"Dat de senioren aan een inhaalslag op internet bezig zijn, is bekend. Opvallend is vooral de groeien-
de groep jonge internetters die dagbladsites bezoeken. Hoewel misschien niet verknocht aan papier
zie je dat de dagbladmerken ook op hen een grote aantrekkingskracht hebben. Wij zullen deze ont-
wikkeling nauwgezet blijven volgen", aldus Erik Grimm, Hoofd Onderzoek bij Cebuco.