BedrijfsautoRAI

MAN TGX met Getrex racetrailer voor Beekman Transport

(5/26/2008)
Voor het vervoer van exclusieve voertuigen heeft Beekman Transport een hightech trailer met dubbele laadvloer in gebruik genomen, met een MAN TGX als trekker.
Ruim zeventig jaar geleden begon Marten Beekman, onder de naam M. Beekman & Zn., vanuit Ugchelen met het vervoer van hout uit de bossen naar handelaren in de buurt. In de tussenliggende periode is het familiebedrijf uitgegroeid tot een moderne onderneming met een wagenpark van ruim zeventig trekkende eenheden en hoogwaardige warehousefaciliteiten. Aan de Oude Berghuizerweg in Apeldoorn beschikt Beekman Transport over 25.000 vierkante meter, voldoende voor 36.000 palletplaatsen. Logistieke activiteiten en op- en overslag zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit het bedrijf, maar het transport vormt nog altijd de solide basis. Alfred Beekman, directeur: âOndanks de snelle groei van onze onderneming zijn de lijnen kort gebleven. En in het besef dat betrouwbaarheid een groot goed is, hebben wij flexibiliteit en het motto âafspraak is afspraakâ hoog in ons vaandel staanâ.

Naast warehousing en distributie heeft Beekman Transport ook speciaal transport als specialiteit. Dat komt tot uiting in het vervoer van nieuwe topklasse voertuigen voor Ponâs Automobielhandel en van racewagens, oldtimers, klassiekers en andere exclusieve autoâs. Onder andere voor dit werk heeft Beekman Transport een nieuwe MAN TGX in gebruik genomen. De antracietkleurige trekker wordt ingezet met een bijpassende oplegger van Getrex Racetrailers uit Mierlo. De heer Beekman: âMet deze combinatie reageren we op de vraag vanuit de automobielindustrie, de racewereld en van de organisatoren van evenementen en showproducties. Daar was men op zoek naar een bedrijf dat hun kostbare en kwetsbare lading veilig en discreet vervoeren kanâ.

Als basis heeft Getrex een semi-dieplader met zeer kleine wielen gebruikt om tot een maximale inwendige hoogte te komen. De wanden van de bijna veertien meter lange, gesloten trailer zijn van zeer sterke kunststof. Binnenin is een hydraulisch verstelbare tweede vloer aangebracht met een hefvermogen van tien ton â voldoende voor het vervoer van vier tot zes autoâs ineens. Om ze te laden is aan de achterzijde een vijf meter lange, horizontaal bewegende liftklep gemonteerd met een hefvermogen van 3.000 kilo. Lichtstraten in het interieur en volop bevestigingpunten staan borg voor een goed zicht en veilige transportomstandigheden.

Overigens bestaat de lading niet altijd uit exclusieve voertuigen, want Beekman Transport is ook de huisvervoerder van MotracLinde, een andere naam uit de Pon-groep. âWij gebruiken zelf al het intern transportmaterieel van dit merk en hebben vier combinaties op de weg voor het transport ervanâ, vertelt Beekman. âEn soms zetten we daar ook deze nieuwe combinatie bij in. Zij het dan zonder gebruik van de tweede laadvloer.â

Beekman Transport heeft een groot aantal MANâs in de vloot. âEen betrouwbaar product met een mooie uitstraling, zeker na de komst van de TGA en de TGX. Bovendien hebben we een prima relatie met onze dealer, MAN Apeldoorn. Weliswaar voeren we al het onderhoud zelf uit, maar ook dan moeten de onderdelenleveranties en de technische ondersteuning goed geregeld zijn. En dat is bij MAN het geval.â

The European Road Transport Show 2007