BedrijfsautoRAI

MAN truck & bus levert 24 TGX trekkers aan Hessing Logistiek

(5/26/2008)
Hessing Logistiek in Zwaagdijk heeft 24 nieuwe MAN TGX 18.360 trekkers in gebruik genomen. Samen met haar dealer BTS Bedrijfswagens & Trailer Service in Wognum leverde een delegatie van MAN truck & bus deze witte âTrucks of the Year 2008â af aan de Logistiek-afdeling van groentensnijderij Hessing. De nieuwe Euro 4-trekkers gelden voor de helft als vervanging van bestaande voertuigen, de rest is uitbreiding. Het familiebedrijf, waar Frank Hessing leiding aan geeft, werd ruim veertig jaar geleden door zijn vader opgericht. âHij begon destijds klein met een snijbedrijf voor verse groenten. Dat was in Broek op Langedijk, vlak bij de veiling. Inmiddels staat Hessing voor een onderneming met eigen groentesnijderijen in Zwaagdijk, Uden en Sint Annaparochie. Een bedrijf met een jaaromzet van 135 miljoen euro waar in totaal 1100 mensen werken. Wij bewerken verse groenten tot panklare verpakkingen die in diverse supermarkten te koop zijn. Het merendeel van die grondstoffen komt uit de buurt van onze bedrijven. Je spreekt hier van een tijdkritisch proces waar je als producent een volledige controle op wilt hebben. Dat verklaart waarom wij een jaar of vijf geleden onze eigen logistiek afdeling begonnen. Wij zien dat als een kerntaak omdat wij graag de volledige keten in eigen hand hebben. Dus van de aanvoer van koude grond producten tot aan de aflevering van de op vestiging gesorteerde trolleys bij de distributiecentra van de supermarktketensâ, legt directeur Frank Hessing uit.

Bert Kruiskamp is directeur van Hessing Logistiek. âMet de komst van deze 24 MAN TGX trekkers komt het totale aantal trekkende eenheden op 45. Daarnaast hebben wij plusminus vijftig eigen koeltrailers. En ook daar zijn wij momenteel met een grote vernieuwingsgolf bezig. Aan de keus voor de MANâs ging een brede marktverkenning vooraf. Samen met de chauffeurscommissie bekeken wij meerdere merken toen bekend werd dat

wij ons toch wel verouderde wagenpark zouden vervangen. Uiteindelijk viel de keus op de MAN TGX, omdat deze auto volgens onze chauffeurs alles aan boord heeft wat zij wensen. In technische zin hebben wij gekozen voor een automaat in combinatie met de 360 pk D20 Euro 4-motor. Wij hebben bewust gekozen voor een oplossing zonder AdBlue. Uiteraard speelden ook economische aspecten een belangrijke rol. Uit eerdere ervaringen wisten wij dat de verbruikscijfers goed waren. Om ook de toekomstige kosten goed te beheersen hebben wij met MAN en BTS een uitgebreid onderhoudscontract afgesloten. Op verzoek van de chauffeurs zijn de trekkers van de nodige extraâs voorzien. Zoals een geisoleerde Nordic achterwand. Niet zo zeer om de kou buiten te houden, maar het geluid van de koelmotor, op het moment dat de chauffeurs slapen. De door de chauffeurs gevraagde zwaailampen zijn eveneens door de fabriek gemonteerd. Voor de ritten op donkere dijkweggetjes of het laden bij de teler zijn naast de verstralers op het dak ook op de trailer de nodige verlichtingspunten aangebracht. Een belangrijk aandachtspunt is zeker de uniforme uitstraling en daarin spelen de lichtbakken boven het voorraam een duidelijke rol. â Hessing hecht aan een goede herkenbaarheid van de voertuigen. Op de trailers staat de bedrijfsnaam geschreven met als ondergrond verschillende soorten verse groenten. Dit logo straalt de basiswaarden van het bedrijf uit: deskundigheid, professionaliteit, frisheid en versheid. Zaken die passen bij de ingebruikname van deze moderne, zuinige en schone MAN TGX trekkers.

The European Road Transport Show 2007