Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF
Rechten patiënt verankerd
23 mei 2008
De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) ziet het
`zeven-rechtenplan' dat het kabinet vandaag aannam als een grote
doorbraak voor alle burgers in Nederland. Het plan betekent een
kanteling in het denken over zorg en zorgverlening: de patiënt staat
voortaan centraal bij de formulering van zorg-gerelateerde rechten. De
voorgenomen wetgeving biedt ook de lang verwachte kans om een einde te
maken aan de grote versnippering van patiëntenrechten. En lacunes die
zijn ontstaan door de recente introductie van de marktwerking en
ICT-toepassingen in de zorg kunnen door de nieuwe wetgeving goed
worden ondervangen.
Het recht op informatie voor de cliënt in de plannen is cruciaal. Die
informatie wordt bovendien geacht `begrijpelijk, betrouwbaar en te
vergelijken' te zijn. Pas als iemand goed geïnformeerd is, is hij in
staat de keuze te maken voor de zorgverlener of behandeling die bij
hem past. Dat deze vorm van transparantie nu ook kan worden
afgedwongen, is daarom grote winst. Dat een patiënt in de toekomst ook
zonder meer - want wettelijk geregeld - toegang kan krijgen tot
informatie over fouten die zijn gemaakt, betekent een aanzienlijke
versterking van zijn positie.
Een van de andere voornemens is de instelling van een onpartijdige
klachtencommissie. `Nu is het nog zo dat, als mensen zich benadeeld
voelen, vaak niet weten waar zij terecht kunnen met hun klacht. Elke
instelling heeft weer zijn eigen regels. Een eenduidige en
laagdrempelige geschillencommissie voor de hele zorgsector is een
uitkomst, zeker ook omdat de commissie tot een bedrag van EUR 25.000
schadevergoedingen kan opleggen,' aldus Atie Schipaanboord,
adjunct-directeur van de NPCF. `Ook het recht op kwaliteit en
veiligheid is iets waar wij jaren voor hebben gepleit. We weten uit
onderzoek dat veel medische fouten worden veroorzaakt door fouten in
de overdracht door zorgverleners. Dat nu wettelijk verankerd gaat
worden dat dat er goede afstemming tussen zorgverleners plaats moet
vinden, en dat een patiënt daar ook recht op heeft, biedt veel kansen
voor verbetering van de patiëntveiligheid. `
Het recht op kwaliteit is een ander punt dat de NPCF na aan het hart
ligt. Het zal echter nog een flinke klus zijn om het met alle partijen
eens te worden over wat kwaliteit van zorg exact inhoudt. Voor de NPCF
staat vast dat het perspectief van de patiënt hierin een promininente
plaats zal moeten innemen.
De plannen van minister Klink vormen een mijlpaal. Het zal echter nog
enige tijd duren voordat alle voornemens ook daadwerkelijk omgezet
zijn in wetgeving. De NPCF roept de minister op om strak vast te
houden aan de geformuleerde uitgangspunten, zodat de uiteindelijke
wetgeving ook recht doet aan voor de patiënt deze zeer positieve
beleidsvoornemens.