Ingezonden persbericht


Bang & Olufsen gaat naar het museum

Bang & Olufsen opent een innovatief, multimediaal museum dat het fascinerende verhaal vertelt achter een van de meest vooraanstaande merken ter wereld.

Struer, juni 2008

Op 25 mei opende het gloednieuwe Bang & Olufsen Museum voor het eerst zijn deuren voor het publiek. Het museum is gevestigd in het Deense stadje Struer, al ruim tachtig jaar de thuishaven van de Deense aanbieder van exclusieve thuistheaters en centraal aangestuurde ('multi-room') video- en muzieksystemen. De collectie toont de ontwikkeling van

Bang & Olufsen tot een van 's werelds meest vooraanstaande merken vanaf het prille begin in de jaren twintig van de vorige eeuw tot de 21ste eeuw.

"Wij zijn trots op de opening van het Bang & Olufsen Museum op deze plek waar onze geschiedenis ruim tachtig jaar geleden begonnen is," aldus Peter Thostrup, Vice-President van Bang & Olufsen. 'Net als het bedrijf is ook het museum stevig geworteld in de plaatselijke gemeenschap en haar geschiedenis, terwijl het tegelijk sterk internationaal georiënteerd is,' voegt hij daaraan toe.

Door het gebruik van multimedia en interactieve technologieën zullen er voortdurend wisselende tentoonstellingen zijn, waarin de bedrijfsgeschiedenis in het juiste perspectief wordt geplaatst door historische periodes uit te beelden: vanaf de eerste technologische stappen in de jaren twintig, via het begin van de mediarevolutie in de jaren vijftig tot aan de hedendaagse convergentie van mediavormen. Daarnaast belicht het museum een geweldig scala aan historische producten en grote delen van het huidige productaanbod. Die komen niet alleen aan bod door archiefopnames te projecteren op schermen en wanden, maar ook via een reeks historische verzamelobjecten en memorabilia zoals pamfletten, posters, brochures, catalogi, afbeeldingen en films, die het brede scala van tentoongestelde Bang & Olufsen-artikelen in een culturele en historische context plaatsen en duidelijk maken waarom zovele tot iconen zijn verheven in de wereld van ontwerp, constructie en uiteraard technologie.

"Wij streven ernaar om alle tentoonstellingen zo flexibel en belevingsgericht mogelijk in te richten, en we hopen dat sommige wisselende tentoonstellingen over enige tijd kunnen worden uitgeleend aan andere musea in Denemarken en daarbuiten," aldus museumdirecteur Torben Holm.

De bouwkosten van het museum bedroegen ruim ¤ 5 miljoen; de helft daarvan was afkomstig van een donatie door Peter Bang, medeoprichter van Bang & Olufsen, en zijn vrouw Kirsten Bang.

De collectie

De collectie van het nieuwe Bang & Olufsen Museum telt ruim 3.000 voorwerpen en omvat de gehele geschiedenis van de Deense specialistische aanbieder van exclusieve artikelen. De tentoonstelling omvat op elk moment meer dan 300 voorwerpen, waaronder producten die nergens anders ter wereld te vinden zijn zoals de Hyperbo 5RG, een uit 1934 daterende, door Bauhaus geïnspireerde radio annex grammofoon.

Een ander uniek exemplaar in de collectie is de Mains Receiver, het allereerste product van Bang & Olufsen en tevens de eerste radio op netspanning in Denemarken en mogelijk zelfs in Europa. Hoewel er slechts tien van gefabriceerd zijn, herbergde de radio vanbinnen het eerste commercieel levensvatbare Bang & Olufsen-product: de Eliminator. Toen dit vernieuwende onderdeel eenmaal op de markt gebracht werd als los artikel, kon de Eliminator worden aangesloten op volledig door batterijen gevoede radio's en kon het deze van netstroom voorzien. Hierdoor behoorden ongemakken als batterijen en lege accu's tot het verleden.

Omdat het steeds kan putten uit een brede collectie zal het museum allerlei exposities samenstellen rond een thema als de mediarevolutie van radio en televisie, of specifiekere onderwerpen zoals de geschiedenis van Bang & Olufsens unieke pick-up: de eerste stereo platenspeler ter wereld. Producten uit verschillende tijdvakken worden in een historisch perspectief geplaatst zodat bezoekers een goed beeld krijgen van zowel de technologische ontwikkeling als de manier waarop vernieuwende producten en technologieën vorm geven aan het dagelijks leven.

Het museum omvat drie grote expositieruimtes: het 'Hedendaagse universum' geeft een overzicht van de ontwikkelingen in de afgelopen tien jaar tot op heden; de 'Media-explosie' omvat het tijdvak van 1950 tot eind jaren negentig; het onderdeel 'Ver verleden/Nabije toekomst', ten slotte, werpt een blik vooruit op de (nabije) technologische toekomst en blikt daarnaast terug op de beginjaren van het bedrijf -- 1925 tot 1950 -- met speciale aandacht voor het verhaal van grondleggers Peter Bang en Svend Olufsen.

Om de museumcollectie zo compleet mogelijk te maken heeft Bang & Olufsen zijn archieven opengesteld voor de medewerkers van het museum en een grote groep toegewijde vrijwilligers, onder wie een flink aantal (voormalige) Bang & Olufsen-werknemers. Al deze mensen zijn momenteel druk bezig met het catalogiseren en digitaliseren van de aanzienlijke hoeveelheid artefacten die in de kelders liggen.

Functionele, no-nonsense architectuur

Als een kleiner uitgevallen Piramide van het Louvre overkoepelt het piramidevormige, uit glas en metaal opgetrokken dak van het gloednieuwe Bang & Olufsen Museum een ondergrondse expositieruimte met een omvang van 1.000 vierkante meter.

Toen de Deense aanbieder van exclusieve audiovisuele artikelen tekenbureau FN vroeg om het Bang & Olufsen Museum neer te zetten, luidde de opdracht: ontwikkel een innovatief bouwkundig concept dat een brug kan slaan tussen het heden en het verleden. FN heeft dit bewerkstelligd door het museum onder de grond te plaatsen en het te integreren met het bestaande plaatselijke museum, dat gesitueerd is in twee historische gebouwen uit 1847 en 1911 die tot het culturele erfgoed behoren.

Om de unieke collectie artikelen een plaats te geven zonder de twee oude gebouwen weg te drukken, kozen de architecten ervoor een ondergronds museum ter grootte van 1.000 m2 te ontwerpen. Met zijn functionele, no-nonsense-minimalisme weerspiegelt het bouwwerk de kernwaarden van Bang & Olufsen: vakmanschap, voortreffelijke vormgeving en een vastberadenheid om alleen de allerbeste materialen te gebruiken.

Vanuit de hoofdingang van het plaatselijke museum leidt een passage de bezoeker direct naar de bovenverdieping van het Bang & Olufsen Museum, alwaar de expositieruimte baadt in het licht dat van bovenaf door het piramidevormige dak valt. Het is echter mogelijk de ramen van het glazen dak te verduisteren, zodat de tentoonstellingen gebruik kunnen maken van muurprojecties en flatscreens.

Hoewel de twee verdiepingen van het ondergrondse museum worden gescheiden door een plafond dat rust op zuilen, is ook de lagere verdieping verzekerd van licht van buitenaf door een brede opening tussen de bovenste verdieping en de muren. Daarnaast zorgen speciaal aangebrachte nissen in de muren voor een goede akoestiek in de tentoonstellingsruimte, waar bezoekers op een nieuwe en spannende manier kunnen kennismaken met oude en nieuwe producten uit het rijke assortiment van Bang & Olufsen.

De drie voornaamste expositieruimtes -- de 'Media-explosie', het 'Hedendaagse universum' en het onderdeel 'Ver verleden/Nabije toekomst' -- van de glazen piramide en het ondergrondse museum verbinden het heden en het verleden en leiden de bezoeker met zachte hand naar de wereld van morgen door de ogen van Bang & Olufsen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Porter Novelli

Marleen Kerssemakers

020 543 76 00

mkerssemakers@porternovelli.nl

Bang & Olufsen a/s

Bang & Olufsen a/s werd in 1925 opgericht in Struer, Denemarken, en is wereldberoemd om zijn ruime assortiment aan uitzonderlijke elektronische producten van hoge kwaliteit die onze visie weerspiegelen: de moed hebben het gewone voortdurend in twijfel te trekken op zoek naar verrassende en langdurige ervaringen. De Bang & Olufsen-groep produceert unieke collecties van televisies, geluidssystemen, luidsprekers, telefoons en multimediaproducten. Het bedrijf heeft ongeveer 2.500 werknemers en de producten worden in meer dan 100 landen over de hele wereld verkocht. De omzet in het boekjaar 2006/2007 bedroeg 4.376 miljoen DKK (588 miljoen EUR).

Meer informatie over Bang & Olufsen a/s is verkrijgbaar op www.bang-olufsen.com

Bang & Olufsen Mediacenter

Afbeeldingen zijn gratis beschikbaar op http://mediacenter.bang-olufsen.dk . Als u de site voor de eerste keer bezoekt, volg dan de instructies om u als een nieuwe gebruiker te registreren.