Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Geannoteerde agenda Landbouw- en Visserijraad en Informele Raad 29 en 25-27 mei 2008

09 mei 2008 - kamerstuk

Kamerbrief van de Raad in Brussel en de infomele Raad in Slovenië met onder meer de volgende onderwerpen: gewasbeschermingsverordening, WTO-onderhandelingen en de rol van kleine landbouwbedrijven.

Meer informatie

* Geannoteerde agenda Landbouw- en Visserijraad en Informele Raad 29 en 25-27 mei 2008
Kamerstuk | 09-05-2008 | PDF-Document, 57 kB
Voor downloaden van PDF-bestanden: Zie het origineel


Geachte Voorzitter,
Op 19 mei 2008 vindt in Brussel de volgende vergadering plaats van de Raad van ministers voor Landbouw en Visserij van de Europese Unie. In deze brief informeer ik u over de onderwerpen die op de agenda staan en de Nederlandse inzet daarbij. Bovendien wil ik u ook informeren over de informele Landbouwraad die van 25-27 mei 2008 plaatsvindt in Slovenië.
Belangrijkste onderwerp op de agenda van de Raad van 19 mei is de gewasbeschermingverordening. Onder diversen zullen de WTO-onderhandelingen worden behandeld. Daarnaast heeft de Roemeense delegatie de rol van de kleinschalige landbouwbedrijven aangekaart en zal het Voorzitterschap informatie geven over de marktsituatie voor landbouwproducten. Het is mogelijk dat er nog meerdere onderwerpen aan de agenda worden toegevoegd of worden uitgesteld tot een volgende vergadering. Tijdens de Informele Raad in Slovenië zal de Commissaris haar - nu nog niet beschikbare - wetgevingsvoorstellen over de health check van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid presenteren.
Gewasbeschermingverordening
(Politiek akkoord)
De Raad zal trachten een politiek akkoord te bereiken betreffende de verordening van het Europees Parlement (EP) en de Raad voor het op de markt brengen van gewasbeschermingsmiddelen. De Commissie heeft in juli 2006 een voorstel voor herziening van de gewasbeschermingrichtlijn 91/414/EEG gepresenteerd. De gewasbeschermingrichtlijn wordt vervangen door een verordening die een classificatie kent van werkzame stoffen in vier klassen (basisstoffen, laag risicostoffen, normale stoffen en substitutiestoffen). In de verordening worden op communautair niveau de criteria ter beoordeling van de veiligheid van de toepasser, consument en milieu vastgelegd. Het gebruik van de stoffen mag geen schadelijk effect tot gevolg hebben voor mens en dier en geen onaanvaardbare invloed op het milieu. Voor de criteria ter goedkeuring van stoffen is door het Voorzitterschap een compromistekst opgesteld, waarmee ik in kan stemmen.

Nieuw is de introductie van een zonale toelating van gewasbeschermingsmiddelen in de lidstaten en de introductie van alternatieve toets voor toegelaten middelen gebaseerd op substitutiestoffen. De EU wordt ingedeeld in drie klimaatzones. Nederland is ingedeeld in de centrale zone (van Verenigd Koninkrijk tot en met Polen). De lidstaten zelf blijven verantwoordelijk voor nationale toelating van gewasbeschermingsmiddelen, maar voor middelen gebaseerd op stoffen met een laag en normaal risicoprofiel wordt een zonale toelating met verplichte wederzijdse erkenning geïntroduceerd, wat inhoudt dat Nederland een toelating van een ander land in dezelfde zone moet overnemen. Ik ben verheugd dat de huidige compromistekst van het Voorzitterschap tegemoet komt aan mijn eerdere bezwaren tegen het oorspronkelijke Commissievoorstel van zonale toelating. Ik zag toentertijd liever meer ruimte voor lidstaten om hun nationale specifieke omstandigheden mee te nemen in de besluitvorming over de toelating. Binnen het systeem van de zonale indeling hebben lidstaten in de huidige compromistekst van het Voorzitterschap alle ruimte hiervoor gekregen.
De mogelijkheid voor een voorlopige toelating verdwijnt. De terugverdientijd voor de industrie wordt hiermee ingekort. Ik heb daarom eerder gepleit voor handhaving van de mogelijkheid van voorlopige toelating en ben blij dat in het huidige compromis die mogelijkheid weer wordt geïntroduceerd. Ik wil waken voor verlies van de terugverdientijd voor de industrie en de mogelijke negatieve consequenties in de vorm van verminderde belangstelling voor de ontwikkeling van nieuwe gewasbeschermingsmiddelen die daarvan uitgaat. De huidige compromistekst van het Voorzitterschap komt hieraan tegemoet. Als de beoordeling voor goedkeuring van de werkzame stof na 30 maanden nog niet is afgerond mogen lidstaten conform de Voorzitterschaptekst een middel weer voor maximaal drie jaar voorlopig toelaten.
De regels voor dataprotectie worden vereenvoudigd. Dataprotectie bij herbeoordeling van het dossier is opnieuw geïntroduceerd. De Commissie en enkele lidstaten hebben hier nog bezwaren tegen. Nederland heeft steeds gepleit voor extra dataprotectie voor kleine toepassingen. De huidige compromistekst van het Voorzitterschap komt mede op verzoek van Nederland volledig tegemoet aan het punt van extra dataprotectie. Lidstaten krijgen de mogelijkheid om een informatieplicht van buren en waterbeheerders in te voeren. De coherentie tussen de Verordening en de Kaderrichtlijn over duurzaam gebruik van pesticiden is, op aandringen van Nederland, nu opgenomen in een schakelbepaling.
Ik sta positief ten aanzien van het voorstel als het gaat om de poging om wetgeving in de EU te harmoniseren en de administratieve lastendruk te verlagen. Ik ben van mening dat de verordening er niet toe mag leiden dat het effectief pakket aan gewasbeschermingsmiddelen (met name voor gebruik in kleine teelten) onder druk komt te staan, als gevolg van de introductie van een alternatieven toets voor middelen met hoogrisico stoffen, het intrekken van de voorlopige toelating en verminderde dataprotectie. Ook coherentie met de Kaderrichtlijn inzake duurzaam gebruik van pesticiden is een aandachtspunt. De huidige Voorzitterschaptekst komt tegemoet aan de bovengenoemde Nederlandse standpunten.

Diversen
a) WTO-onderhandelingen
(Stand van zaken)
Commissaris Fischer Boel zal de Raad een overzicht geven van de stand van zaken in de WTO-onderhandelingen.
De Nederlandse inzet voor een succesvolle WTO-ronde blijft onverminderd. Ik steun de inzet van de Commissie, die gericht is op een ambitieus en evenwichtig akkoord tussen en binnen alle drie de WTO-pijlers (landbouw, industriële markttoegang, diensten), dat rekening houdt met zowel de offensieve als de defensieve belangen en dat ook serieus werk maakt van de ontwikkelingsdimensie van deze ronde. Zoals recentelijk in de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen (RAZEB) is geconcludeerd, zal om tot een dergelijk akkoord te komen nog het nodige werk in de onderhandelingen over de teksten verzet moeten worden. Ik ben van mening dat de EU zich moet blijven inzetten op de behandeling van non-trade concerns als dierenwelzijn en milieu. Bij de EU-keuze van gevoelige producten moet rekening gehouden worden met een aantal dierenwelzijngevoelige producten (pluimveevlees, eiproducten en varkensvlees) en uitfasering van exportrestituties dient plaats te vinden op basis van budget en niet op basis van volume. Ik steun de inzet van de Commissie om de reikwijdte van de bestaande vrijwaringsclausule voor ontwikkelde landen te beperken en om de criteria van de groene box, die niet of nauwelijks handelsverstorende steun vrijstelt van reductiemaatregelen, niet aan te scherpen.
b) Kleinschalige landbouwbedrijven
(Verzoek van de Roemeense delegatie)
De Roemeense delegatie zal aandacht vragen voor de rol van de kleinschalige landbouwbedrijven in de Europese landbouw van de toekomst. Op het moment van dit schrijven is er nog geen verdere inhoud bekend van dit agendapunt. c) Marktsituatie voor landbouwproducten
(Toelichting van het Sloveens Voorzitterschap)
Het Sloveense Voorzitterschap zal een toelichting geven op de marktsituatie voor landbouwproducten. De ontwikkeling van landbouw- en voedselprijzen zal daarbij centraal staan. Door een samenloop van omstandigheden is momenteel sprake van een zeer hoog prijsniveau op de internationale voedselmarkten. De sterk gestegen voedselprijzen zijn prominent op de politieke agenda en in de publieke belangstelling komen te staan. Ik zal aangeven dat het beleid zich onder andere kan richten op drie gebieden om de negatieve effecten van de prijshausse tegen te gaan: sociale vangnetten en voedselinitiatieven voor de korte termijnbehoeften van de armen; investeringen in de landbouw, met name in landbouwkundig onderzoek, infrastructuur en technologie, en in betere marktwerking op nationaal en wereldschaal ten behoeve van lange termijnstimulering van de landbouwproductie; verdere vrijmaking van de wereldhandel, waarbij ontwikkelde landen hun beleid voor de agrarische handel en voor biobrandstoffen zoveel mogelijk ontdoen van handelsverstorende elementen en ontwikkelingslanden onderlinge handelsbarrières voor voedselgewassen eveneens verminderen.

Verder zal ik mijn inbreng baseren op de vijf sporen uit de notitie "Landbouw, rurale bedrijvigheid en voedselzekerheid in ontwikkelingslanden" van 8 mei jl., die ik samen met minister Koenders naar uw Kamer stuurde. Deze vijf sporen zijn: onderzoek en innovatie gericht op productiviteitsverbetering; publieke dienstverlening en instituties; duurzame ketenontwikkeling; verbetering markttoegang en voedselzekerheid en overdrachtsmechanismen. Sterk gelieerd aan dit onderwerp is de eerder besproken conferentie op hoog niveau die de FAO zal wijden aan wereldvoedselzekerheid en de uitdagingen van klimaatverandering en bio-energie, van 3-5 juni 2008 in Rome. De conferentie heeft tot doel om relatie voedselzekerheid, klimaat en bio-energie beter te begrijpen, stappen te zetten richting een politieke verklaring en het definiëren van de rol van de FAO. Ik zal de Nederlandse regering tijdens deze bijeenkomst vertegenwoordigen. Met betrekking tot de marktsituatie voor landbouwproducten zal ik wederom aangeven dat bij bespreking van het vraagstuk van productie voor de 'mond' of voor de 'motor' het vinden van een balans tussen enerzijds de haalbaarheid van kwantitatieve doelstellingen voor bio-energieproductie en anderzijds het realiseren van een voldoende ambitieus duurzaamheidsniveau, met name ten aanzien van de gevolgen voor de voedselzekerheid essentieel is. Zoals ik als ik u al eerder gemeld heb, ben ik van mening dat in het geval van conflict tussen 'mond' of 'motor', de 'mond' prioriteit moet krijgen. Zoals ik u eerder toezegde, zal ik uw Kamer voorafgaand aan de FAO-conferentie informeren over mijn specifieke inzet aldaar. Informele Landbouwraad van Brdo (Slovenië), 25-27 mei 2008 Commissaris Fischer Boel zal tijdens de Informele Raad in Brdo de wetgevingsvoorstellen in het kader van de health check van het GLB presenteren. De Commissie zal deze voorstellen naar verwachting publiceren op 20 mei, enkele dagen voorafgaand aan de Informele Raad. De lidstaten zullen tijdens deze informele Raad hun eerste en voorlopige reactie op de voorstellen kunnen geven. Ik zal mijn inbreng in Brdo baseren op het kabinetsstandpunt over de Mededeling van de Commissie over de health check, zoals verwoord in mijn brief aan uw Kamer van 7 december 2007 (TK 28625, nr. 54). Een kabinetsstandpunt over de op 20 mei verwachte wetgevingsvoorstellen van de Commissie zal ik u doen toekomen voorafgaand aan het Algemeen Overleg van 19 juni ter voorbereiding van de Landbouw- en Visserijraad van 24-25 juni, alwaar de voorstellen voor het eerst formeel zullen worden besproken.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,

G. Verburg