Kabinet: sterkere positie cliënt, alle keuze-informatie opeisbaar
Persbericht | 23-05-2008
Alle cliënten in de zorg krijgen het recht om informatie over
bijvoorbeeld wachttijden en kwaliteit van de zorg op te vragen bij
zorgaanbieders. Hierdoor krijgen cliënten de beschikking over
begrijpelijke, betrouwbare en te vergelijken informatie. Dit maakt de
keuze voor cliënten in de zorg gemakkelijker en maakt dat
zorgaanbieders zich meer richten op kwaliteit. Het informatierecht is
een van de maatregelen waarmee het kabinet de positie van de cliënt in
de zorg wil versterken. De ministerraad heeft hiermee ingestemd op
voorstel van minister Klink en staatssecretaris Bussemaker van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mede namens minister Hirsch Ballin
van Justitie.
De cliënt moet goede zorg krijgen, die past bij wat hij of zij wil en
bovendien moet hij of zij weten waar die zorg te vinden is. De cliënt
moet er op kunnen vertrouwen dat kwaliteit en veiligheid als hoogste
prioriteit worden beschouwd. Daarom heeft het kabinet zeven rechten
geformuleerd:
1. het recht op beschikbare en bereikbare zorg
2. het recht op keuze en keuze-informatie
3. het recht op kwaliteit en veiligheid
4. het recht op informatie, toestemming, dossiervorming en privacy
5. het recht op afstemming tussen zorgverleners
6. het recht op een effectieve, laagdrempelige klacht- en
geschillenbehandeling
7. het recht op medezeggenschap en goed bestuur.
De rechten zijn uitgewerkt in het programma 'Zeven rechten voor de
cliënt in de zorg: investeren in de zorgrelatie' waarin het kabinet
samenwerkt met cliëntenorganisaties, zorgaanbieders en verzekeraars.
Het vastleggen van cliëntenrechten in wetgeving is een van de
belangrijkste onderdelen van het programma. Per recht zijn concrete
maatregelen geformuleerd, waaronder:
* De rechten voor cliënten worden uitgebreid naar de langdurende
zorg. De zeven cliëntenrechten gelden naast de geneeskundige
behandeling, ook bij verzorging, verpleging en begeleiding.
* Voor cliënten wordt duidelijker wat de minimale eisen zijn waaraan
veilige zorg moet voldoen, in de vorm van minimumnormen voor de
veiligheid.
* Het recht op informatie over fouten die merkbare gevolgen (kunnen)
hebben voor de cliënt wordt vastgelegd. Hierdoor kunnen
aansprakelijkheidsverzekeraars geen beperkingen opleggen in de
polisvoorwaarden. Ook komt voor de cliënt informatie over de
rechtspositie en over de mogelijkheden in de behandeling,
verzorging, verpleging en begeleiding beschikbaar.
* Zorgverleners die een cliënt tegelijk of kort na elkaar zorg
verlenen, moeten de informatie tijdig overdragen en nazorg
verlenen. Dit geldt in zowel de preventieve, curatieve als
langdurende zorg.
* Binnen de zorginstelling wordt de klachtprocedure eenvoudiger.
Cliënten kunnen met hun signaal of klacht minimaal terecht bij een
klachtfunctionaris. Dit voorkomt escalatie.
* Er komt een laagdrempelige en onpartijdige commissie buiten de
zorginstelling die uitspraak kan doen over de toepassing van
cliëntenrechten. De rechtspositie van de cliënt wordt hierdoor
sterker.
* De positie van cliëntenraden wordt versterkt, onder meer door meer
invloed op de samenstelling en de besteding van hun eigen budget
en een verzwaard adviesrecht bij fusies.
Het kabinet vraagt eind dit jaar advies aan de Raad van State over een
wetsvoorstel waarin de rechten in onderlinge samenhang worden
vastgelegd.