Vlaamse Overheid
door studenten
Meer dan 1600 kansarme leerlingen begeleid door studenten
Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en
Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming
vrijdag 23 mei 2008
Persbericht Frank Vandenbroucke en Koning Boudewijnstichting
Evaluatie toont meerwaarde, Vandenbroucke verlengt projecten
Als leerlingen na de lessen begeleid worden door een student, is dat
goed voor de leerling én voor de student. Dat blijkt uit de studie
`Tutors maken het verschil. Tutoring- en begeleidingsinitiatieven in
het Vlaamse onderwijs' die de Koning Boudewijnstichting en Vlaams
minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke lieten maken door de
Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit van Gent en waarvan de
resultaten op vrijdag 23 mei 2008 werden besproken tijdens een
studiedag te Leuven. De minister maakte er bekend dat hij 200.000 euro
uittrekt om de bestaande projecten met een jaar te verlengen. Dat is
nodig om na te gaan onder welke voorwaarden de aanpak eventueel
veralgemeend kan worden.
Recent doken in Vlaanderen onafhankelijk van elkaar initiatieven op
waarbij leerlingen (tutees) uit het basis- of secundair onderwijs
begeleid worden door studenten (tutors) uit het hoger onderwijs. De
betrokken leerlingen zijn kinderen of jongeren die het moeilijk hebben
op school, vaak omdat ze uit een kansarm milieu komen of de
onderwijstaal onvoldoende onder de knie hebben.
Om na te gaan wat het effect van deze projecten is, sloot minister
Vandenbroucke een overeenkomst met de Koning Boudewijnstichting. Onder
de hoede van de KBS liepen immers 11 partnerschappen in Vlaanderen,
waar in totaal 650 studenten en 1630, vaak kansarme, leerlingen bij
betrokken waren. Met de financiële steun van Vandenbroucke kon de
Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit van Gent de 11
KBS-projecten evalueren. Bovendien kwamen ze nog 24 gelijkaardige
initiatieven op het spoor. Een ruwe schatting leert dat bij deze 35
projecten samen zeker 3000 leerlingen betrokken waren en meer dan 1000
studenten.
De informatie voor het gevoerde onderzoek werd in eerste instantie
verzameld aan de hand van interviews met projectverantwoordelijken,
tutors, tutees en betrokkenen uit de partnerscholen en het hoger
onderwijs. Daarnaast vond er ook een kwantitatief onderzoeksluik
plaats aan de hand van een online bevraging onder de betrokken
partijen.
Wat zijn de voornaamste bevindingen?
Er is eensgezindheid over de positieve effecten, zowel voor tutors als
voor de tutees. Het bevordert de studiemotivatie, het zelfvertrouwen
en het zelfbeeld van de leerlingen. Bovendien leren leerlingen
efficiënter studeren, dankzij de begeleiding die individueel of in
kleine groepen gebeurt. Voor de tutors biedt deze aanpak een
uitgelezen kans om meer sociaal-communicatieve en
begeleidingsvaardigheden op te doen. Bovendien krijgen ze een beter
zicht op de invloed van het thuismilieu van leerlingen en leren ze
omgaan met diversiteit in het onderwijs.
De onderzoekers besluiten dat het succes van `student tutoring'
afhangt van de manier waarop de scholen en het hoger onderwijs het
project echt inbouwen in hun beleid. Bij de verschillende betrokken
partners moet ook duidelijk een coördinator aanwezig zijn. De tutors
moeten permanente ondersteund worden en elke betrokken partij moet
goed op de hoogte zijn van de werkzaamheden en verwachtingen.
Beleidsmakers worden verzocht om kwaliteitsstandaarden te ontwikkelen
voor `student tutoring' en blijvend aan visieontwikkeling te doen.
Omdat zeker deze laatste zaken nog bijkomende inspanningen vragen zal
Vlaams minister Frank Vandenbroucke de nodige middelen vrijmaken om de
projecten verder te verlengen, te begeleiden en te laten onderzoeken
voor het schooljaar 2008-2009. De Europese Commissie (DG Educatie)
neemt deze maatregel ook op in haar ontwerp van groenboek, die ze in
juni zal lanceren, rond de toekomst van onderwijs en migratie in
Europa.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Ward Verhaeghe, woordvoerder van minister Vandenbroucke
Tel: 02 552 68 00
GSM: 0476 60 02 15
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be