Geluk en geheimen in liefdesrelaties


'S-HERTOGENBOSCH, 20080522 -- Nederlanders zijn tevreden over hun liefdesrelatie, maar hebben duidelijk ook geheimen voor de partner. Dit blijkt uit het nationale relatieonderzoek dat online marktonderzoekbureau Multiscope uitvoerde onder ruim 1.000 leden van haar online consumentenpanel.

Nederlander tevreden over relatie
Nederlanders waarderen de eigen liefdesrelatie met het gemiddelde rapportcijfer 8,2. In bijna de helft van de relaties was het ook meteen liefde op het eerste gezicht van beide kanten (46%). Voor ruim 37% geldt dat de liefde is gegroeid aangezien men elkaar al wat langer kende. Karakter blijkt de belangrijkste eigenschap te zijn waarop men de partnerkeuze baseert, gevolgd door uitstraling en uiterlijk.

Vanaf het eerste moment dat men de huidige partner ontmoette, dacht 57% dat men met hem of haar "oud en grijs" zou worden. Het geheim van een succesvolle relatie zit hem volgens de ondervraagden in elkaar de ruimte geven (64%), goed met elkaar kunnen praten (50%) en de tijd nemen voor elkaar (41%). Het elkaar de ruimte geven, brengt 36% ook daadwerkelijk in de praktijk door afzonderlijk van de partner op vakantie te gaan.

De Nederlander blijkt nog steeds een overwegend traditioneel rollenpatroon te hebben. Zo is de vrouw in 44% van de gevallen alleen verantwoordelijk voor de dagelijkse boodschappen en maakt de man in 43% van de gevallen alleen de keuze voor aanbieders op het gebied van telefoon, internet en televisie. Ook is de man veel vaker alleen verantwoordelijk voor de aankoop van een auto (31%) dan de vrouw (3%). Het kiezen van een vakantie (84%) en de keuze/aankoop van apparatuur (72%) zijn zaken die overwegend samen gedaan worden.

Geheimen, ontrouw en ruzie
Ondanks de positieve waardering voor de eigen relatie is zeker niet alles koek en ei in de Nederlandse relaties. Zo blijkt 56% van de ondervraagden geheimen voor de partner te hebben en ruziet meer dan 20% minimaal 1 keer per week met de partner. 45% van de ondervraagden ruziet minimaal eens per maand.

De ruzies gaan voornamelijk over het gedrag van de partner (50%), de kinderen (18%), familie of vrienden (16%), tijdgebrek (16%) en de financiën (15%). Een deel van de ondervraagden (36%) heeft geprobeerd de partner te veranderen, slechts 7% stelt hierin ook geslaagd te zijn. Ongeveer 10% zegt dat men een andere partnerkeuze zou maken als "dit niet zoveel consequenties" zou hebben.

Ruim 23% blijkt in het verleden vreemd gegaan te zijn binnen een relatie. Slechts 17% vertelt dit ook aan de partner. De overige groep kiest er voor om dit soms (12%) of altijd (71%) te verzwijgen.

Over Multiscope
Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoekpanels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (135.000+ leden) en B2B panel (47.000+ leden). Daarnaast ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels.