Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Opzwepen Oranjelegioen noodzakelijk
Jack van Gelder populairste voetbalcommentator
Rotterdam, 22 mei 2008 - Steun bij de voorbereiding van de Nederlandse supporters is nodig, want het legioen kan nog wat leren als het gaat om het aanmoedigen van Oranje. Het grootste deel van de Nederlandse voetbalkijkers viert doelpunten namelijk op bescheiden wijze: slechts eenderde van de Nederlanders is een uitbundige supporter. Dit blijkt uit onderzoek van de Goal Celebration Academy van Coca-Cola uitgevoerd door TNS Nipo. Voetbalcommentatoren spelen een grote rol bij het opzwepen van de voetbalkijkers. 37 % van de ondervraagden geeft aan dat Jack van Gelder hier het beste in slaagt.
Ook het gezelschap waarin de supporters verkeren is van belang voor het enthousiasme. 'Geer en Goor' zijn het populairst om 'samen' de finale van het Europees kampioenschap voetbal voor de televisie te beleven. Het duo staat met 30% van de stemmen met stip op de eerste plaats. Jan en Jouri Mulder volgen met 18%.
Familieaangelegenheid
Uit het onderzoek blijkt ook dat voetbal kijken voor veel mensen een huiselijke aangelegenheid is. De meeste Nederlanders kijken voetbal het liefst in de eigen familiekring (57%) en bijna de helft (46%) doet dat thuis. Eenvijfde kijkt meestal met vrienden en 18% kijkt vaak alleen.
Ruud van Nistelrooij steunt voorbereiding supporters
Op 24 mei begint voor het Nederlands elftal de voorbereiding met het eerste oefenduel tegen Oekraïne. Ook het legioen kan beginnen met de voorbereiding, Coca-Cola heeft hiervoor de Goal Celebration Academy opgericht. Ambassadeur Ruud van Nistelrooij is blij met het initiatief: "Als spits weet ik als geen ander hoe heerlijk en belangrijk het is om steun van het Oranjelegioen te krijgen. Daarom juich ik de Goal Celebration Academy van Coca-Cola toe. Zo weet ik zeker dat zowel de fans als het Nederlands elftal goed voorbereid zijn op de wedstrijden van Euro 2008." Op de Goal Celebration Academy van Coca-Cola kunnen Oranjefans terecht om alles te leren over het vieren van doelpunten: van juichtips, en juichhoroscoop tot een test om te bepalen welk juichtype je bent. Om het voetbalpubliek verder op te warmen voor het EK, verspreidt Coca-Cola in supermarkten de geur van vers gras.
Over het Goal Celebration onderzoek
Het Goal Celebration onderzoek is in opdracht van Coca-Cola uitgevoerd door TNS NIPO onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking.
Resultaten onderzoek
De voetbalcommentator die het publiek het beste op kan zwepen tijdens een wedstrijd:
Jack van Gelder: 37%
Evert ten Napel: 10%
Het duo met wie de voetbalkijker het Nederlands elftal het liefst naar de finale wil juichen:
Gerard Joling & Gordon: 30%
Jan & Jouri Mulder: 18%
De Nederlanders kijken het liefst naar een voetbalwedstrijd met:
Familie: 57%
Vrienden: 21%
Men kijkt het liefst naar een voetbalwedstrijd:
Thuis: 46%
Bij vrienden/familie thuis: 12%
Het type juicher dat het meest voorkomt in Nederland:
Ingetogen juicher: 47%
Sociale juicher: 31%
Over The Coca-Cola Company
The Coca-Cola Company is de grootste frisdrankproducent ter wereld. Coca-Cola produceert en exploiteert vier van de vijf grootste frisdrankmerken ter wereld, te weten: Coca-Cola, Coca-Cola light, Fanta en Sprite. Daarnaast biedt het bedrijf een breed assortiment andere dranken, waaronder light frisdranken, waters, vruchtensappen, thee, koffie en sportdranken aan. Met het wereldwijde distributiesysteem levert het bedrijf dagelijks aan miljoenen consumenten, verspreid over meer dan 200 landen, in totaal meer dan 1,3 miljard consumpties.
Kijk voor meer informatie over The Coca-Cola Company en Goal Celebration op de website: