Ingezonden persbericht


Persbericht: Meldpunt Kinderporno lanceert campagne online grooming

Kick-off van de campagne vond plaats tijdens de conferentie over online grooming die het Meldpunt Kinderporno organiseerde op 22 mei j.l.. Met de campagne vraagt het Meldpunt aandacht voor grooming. Grooming is het benaderen en verleiden van minderjarigen via internet en social networking sites of chatrooms met als doel seksueel

misbruik.

Onderdeel van de campagne is een TV-spot gericht op jongeren tussen de 12 en 18 jaar. Met deze TV-spot wil het Meldpunt jongeren bewust maken van het bestaan van grooming. Hierdoor hoopt het Meldpunt dat jongeren grooming signaleren en zelf actie ondernemen, nog voordat ze slachtoffer worden.

Cyberlokker

De TV-spot is te downloaden op www.cyberlokkers.nl. Op deze site staat informatie over grooming en cyberlokkers. Ook staat duidelijk beschreven wat jongeren kunnen doen wanneer ze te maken hebben met grooming. Zo kan er melding worden gedaan van ongewenste seksuele ervaringen en seksueel misbruik via een meldknop die direct leidt naar de website HelpWanted (www.helpwanted.nl) van het Meldpunt Kinderporno. De spot is te zien op diverse televisiezenders en wordt verspreid via online jongerenkanalen. Ook verspreidt het Meldpunt posters via scholen, huisartsen en politiebureaus en plaatsen verschillende jongerensites banners van de campagne.

Preventie

Grooming vindt ook plaats buiten het internet, maar juist op internet zijn de mogelijkheden voor deze vorm van misbruik groot. Internet maakt het mogelijk relatief anoniem contacten te leggen, via bijvoorbeeld chatboxen. De afgelopen jaren zag het Meldpunt het aantal meldingen over chat en webcam misbruik toenemen. Aangezien preventie het sleutelwoord is ter voorkoming van online seksueel misbruik, heeft het Meldpunt het initiatief genomen voor deze voorlichtingscampagne. Op die manier wil het Meldpunt bijdragen aan minder gevallen van online grooming en seksueel misbruik.


---

Amsterdam, 23 mei 2008



Ingezonden persbericht