Ingezonden persbericht
Shell Mediacontacten
04/08 Den Haag, 8 februari 2008
PERSBERICHT
Shell Eco-marathon 2008: zes Nederlandse teams aan de start
4000 km op één liter brandstof, futurisme of realiteit?
Lukt het om met een zelfontworpen `futuristisch voertuig' de magische grens van 4000 kilometer op
slechts één liter brandstof te overschrijden? Is het mogelijk om met een zelfontworpen `stadsauto'
op één liter brandstof verder te komen dan het record van 557 kilometer? Maar liefst zes
Nederlandse teams van studenten en scholieren gaan van 22 tot 25 mei 2008 de uitdaging aan.
Tijdens de 24e Shell Eco-marathon stellen ze op het racecircuit van het Franse Nogaro alles in het
werk om de Nederlandse prijzenoogst van een jaar geleden te overtreffen. Met hun zelfontwikkelde
voertuigen nemen ze het op tegen zo'n 200 collega-teams uit 25 Europese landen. Dé talenten van
nu op jacht naar de grenzen van technische innovatie.
De uitdaging van de Shell Eco-marathon: zo ver mogelijk rijden op zo weinig mogelijk brandstof.
Dat gebeurt in twee categorieën: `Prototypes' (futuristische designs, nadruk op lichte materialen en
aerodynamica) en `UrbanConcepts' (`stadsauto' geïnspireerd door de meer conventionele
voertuigen en dagelijks gebruik). Het record uit 2005 bij de `Prototypes' staat op naam van de
studenten van de Polytechnische School van Zürich: 3.836 kilometer op één liter biobrandstof. Bij
de `UrbanConcepts' is het record met 557 kilometer in Nederlandse handen: The Hydro cRuisers
van de Haagse Hogeschool/Academie voor Engineering (voorheen TH Rijswijk) reden het record
tijdens de Shell Eco-marathon van vorig jaar, op waterstof.
De Nederlandse teams
Zes Nederlandse teams geven in mei acte de présence op het Nogaro-circuit. Vier daarvan waren
er al eerder bij:
· The Dutch Painters van het Haagse Hofstad Lyceum (in de categorie `Prototypes' met hun
voertuig Tournesol, een sterk gemodificeerde ligfiets die rijdt op benzine, qua design
geïnspireerd op werk van Vincent van Gogh);
· Eco-Runner Team Delft van de TU Delft (in de categorie `UrbanConcepts' met de slechts 35
kilo wegende Eco-Runner II, die rijdt op waterstof);
· The Hydro cRuisers van de Haagse Hogeschool/Academie voor Engineering, voorheen TH
Rijswijk (de winnaars van vorig jaar, ditmaal met een voertuig met een compleet
driedimensionaal aluminium spaceframe, rijdend op waterstof, in de categorie
`UrbanConcepts');
· Team Phidippides van de Hogeschool Rotterdam (in de categorie `Prototypes' met een
voertuig met een elektromotor met brandstofcel op waterstofbasis: de Phidippides).
De twee andere Nederlandse teams debuteren:
· The LeekBurners van het Lindenborg Lyceum in Leek (hun LeekBurner heeft de
aerodynamische vorm van een druppel, rijdt op benzine in de categorie `UrbanConcepts');
· Triple-X van het Amsterdamse Damstede (in de categorie `Prototypes' met hun voertuig
Amsterdammertje in de vorm van het befaamde hoofdstedelijke paaltje, rijdt op benzine).
Brandstofverbruik
Het gaat in beide categorieën om het brandstofverbruik in een aantal rondjes. Dat wordt
omgerekend naar een equivalent van een liter benzine. De `Prototypes' rijden zeven rondjes met
een gemiddelde snelheid van minimaal 30 kilometer per uur. Elk team mag vier pogingen wagen.
Na elke poging wordt het brandstofverbruik gemeten en omgerekend. De `UrbanConcepts' rijden
drie keer veertien rondjes met een gemiddelde snelheid van minimaal 25 kilometer per uur. Om de
`stadssituatie' zo goed mogelijk te benaderen, maken de teams in deze klasse een aantal verplichte
stops. Ook hier wordt na elke poging het brandstofverbruik gemeten en omgerekend. De
deelnemende teams kunnen kiezen uit vier brandstofcategorieën: benzine, diesel, LPG en
alternatieve energiebronnen (biobrandstof, GTL, waterstof en zonne-energie).
Zeer succesvol
De vier Nederlandse teams die vorig jaar deelnamen aan de Shell Eco-marathon, waren zeer
succesvol. Team The Hydro cRuisers scoorde de eerste plaats in de `UrbanConcepts'-categorie
met een record van 557 kilometer. Ook haalde het een tweede plaats in de `Communications
awards', dankzij de totaalpresentatie van het team. The Dutch Painters sleepten bij de `Prototypes'
de derde prijs in de subcategorie `Design award' in de wacht. Die dankten de studenten van het
Haagse Hofstad Lyceum aan het Mondriaan-ontwerp van hun voertuig, website en helm.
Nieuwe oplossingen
"De meest innovatieve ideeën in de zoektocht naar oplossingen voor het wereldwijde
energieprobleem zullen komen van de jeugd van nu", zegt Jeroen van der Veer (Chief Executive
van Royal Dutch Shell). "Door tijdens het traject van de Shell Eco-marathon te experimenteren met
technologie, kunnen de studenten en scholieren laten zien dat nieuwe, frisse invalshoeken goed
zijn voor nieuwe oplossingen." Shell biedt met de Eco-marathon een uniek platform voor talentvolle
jongeren om te experimenteren met duurzame energie. De wedstrijd is een prachtige proeftuin,
waarin studenten en scholieren hun research kunnen demonstreren. Het is dé etalage om
technische innovaties te laten zien. Een ontmoetingsplek voor aankomende technici en ingenieurs,
waar ze elkaar kunnen inspireren en van elkaar kunnen leren. Centraal staan duurzame mobiliteit,
milieubewustzijn en het ontwikkelen van betaalbare alternatieven voor huidige fossiele
brandstoffen. De resultaten van deze jongeren inspireren anderen een technische studie of
technisch beroep te kiezen.
Meer informatie is te vinden op de speciale website: www.shell.nl/eco-marathon.
Shell Mediacontacten:
Tel.: 070 377 8750
E-mail: media-nl@shell.com
Beeldmateriaal van de Shell Eco-marathon (bijvoorbeeld van de winnende teams van vorig jaar) is te
downloaden vanaf: www.cdp.fr. Beeldmateriaal van de Nederlandse teams kunt u opvragen bij Shell
Mediacontacten.
---- --