Verbetering bestaande route binnen bereik
korte vliet De verbetering van de N206 wordt als serieus alternatief
onderzocht in de komende milieustudie naar de RijnlandRoute. Dit
stellen Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland voor aan Provinciale
Staten. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Voorschoten is blij met dit bereikte resultaat.
Onderzoek naar het ingrijpend opwaarderen van het bestaande tracé was
een voorwaarde om in te kunnen stemmen met de MKBA (maatschappelijke
kostenbatenanalyse). De rapporten van TNO en van Witteveen en Bos
wezen al op de kansen van het verbeteren van het bestaande wegennet.
Ook de Randstedelijke Rekenkamer kwam tot de conclusie dat nut en
noodzaak van een geheel nieuwe verbinding nog niet zijn aangetoond.
Het voorkeurstracé dat Gedeputeerde Staten (GS) van Zuid-Holland deze
week bekend hebben gemaakt, heeft niet de voorkeur van Voorschoten.
Dit voorkeurstracé van GS (het N11-west tracé) loopt vanaf de A4 via
Oostvlietpolder door de gemeente Voorschoten ter hoogte van Berbice en
de sportvelden, langs de Stevenshof naar de A44. In Voorschoten heeft
een weg op maaiveld niet de voorkeur en wordt gedacht aan bijvoorbeeld
een tunnel, aldus GS. Het college is zeer teleurgesteld over deze
formulering.
De gemeente Voorschoten blijft zich - op basis van de huidige
rapporten - maximaal inzetten voor een ingrijpende opwaardering van de
N206. Mocht een nieuwe weg nodig zijn, dan is en blijft het Korte
Vliet tracé de beste oplossing. Mocht het onverhoopt het N11-west
tracé worden, dan is voor de gemeente Voorschoten alleen een geboorde
tunnel op Voorschotens grondgebied acceptabel.
Provinciale Staten nemen 25 juni een besluit over nut en noodzaak,
MKBA en het voorkeurstracé van de RijnlandRoute.
* 22 mei 2008
Gemeente Voorschoten