EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
PERSBERICHT

22 mei 2008

EVO JUICHT GOEDKEURING BESTEMMINGSPLAN TWEEDE MAASVLAKTE TOE

EVO juicht de goedkeuring van het bestemmingsplan voor de Tweede Maasvlakte door de Rotterdamse Gemeenteraad toe. Volgens EVO zou verder uitstel leiden tot enorme congestie in de havens en een rem op de economische ontwikkeling.

Met het gemeentebesluit komt de realisatie van dit project een stap dichterbij. Provincie Zuid-Holland moet vervolgens het groene licht geven voor het bestemmingsplan, waarna het in augustus aan de Raad van State wordt voorgelegd.

De wereldhandel zal in 2020 zijn verdubbeld ten opzichte van 2005. Omdat 90% hiervan via zeehavens loopt, is de aanleg van deze extra havencapaciteit voor zowel Nederlandse als Europese importeurs en exporteurs over zee absoluut noodzakelijk. Verder uitstel of zelfs afstel zou leiden tot ernstige congestie in de goederenstroom met alle economische en milieugevolgen van dien. EVO vindt de eerdere aankondiging van Milieudefensie om via juridische procedures alles in het werk te stellen om de aanleg van de Tweede Maasvlakte te voorkomen dan ook hoogst onverantwoord.

Bovendien schiet Milieudefensie met deze opstelling naar de mening van EVO in eigen voet omdat uitgerekend het milieu de grote verliezer zal zijn wanneer de Tweede Maasvlakte er niet komt. De alsmaar groeiende goederenstroom zal zijn weg naar de afnemer toch wel vinden, maar dan over land. Wanneer goederen vele honderden extra kilometers over land zullen moeten afleggen, zal dit een grote negatieve impact hebben op het milieu.

Het door Milieudefensie aangevoerde argument dat de winsten van de transportsector nooit ten koste mogen gaan van de luchtkwaliteit is uiterst dubieus en is bovendien een klassieke denkfout. Het vervoer van goederen vindt immers niet plaats in het belang van de transportsector, maar staat slechts in dienst van een ander belang. Zonder het vervoer van goederen zijn economische en sociale welvaart namelijk ondenkbaar. Sterker nog, er zou überhaupt geen economie bestaan.

Een karikaturale Milieu Effect Rapportage van meer dan 6000 pagina's toont aan hoe de milieuorganisaties dit noodzakelijke infrastructurele project al hebben gegijzeld. EVO hoopt dat het ook "Raad van State proof" zal zijn en dat in de tweede helft van dit jaar met de aanleg van de Tweede Maasvlakte kan worden begonnen.