Socialistische Partij
Liever goed Stadstoezicht dan particuliere politie
22-05-2008 * SP-raadslid Laurens Ivens heeft vandaag gepleit voor een
sterke politie en efficiënt Stadstoezicht om te voorkomen dat
Amsterdam een controlestad wordt van particuliere beveiligers.
Burgemeester Cohen wil particuliere beveiligers juist een
belangrijkere rol in het publieke domein geven. Hiermee handelt de
burgemeester tegen de wens van de Amsterdammers, die politietaken niet
aan particuliere beveiligers over willen dragen.
Laurens Ivens
Terwijl Stadstoezicht langzaam steeds verder uitgekleed wordt, is er
een opmars van particuliere beveiligers. Deze beveiligers hebben
echter geen bevoegdheden en kunnen slechts mensen aanspreken en
problemen signaleren voor de politie. Ivens: "De SP heeft liever
beveiligers die niet alleen maar kijken, maar ook kunnen optreden.
Langzaam maar zeker zien we de beveiligers steeds meer het publieke
domein veroveren. Waar vroeger de politie nog hulp van de burgers
vroeg, vertrouwt zij nu volkomen op de particuliere beveiligers."
Lees hieronder de bijdrage van Laurens Ivens vandaag in de Commissie
Algemene Zaken:
In Amsterdam is een wildgroei ontstaan aan particulier toezicht in de
openbare ruimte. Waar vroeger de politie hier nog zorg voor droeg en
later dit werd deels al over ging naar Stadstoezicht, daar is nu
volslagen chaos. Particuliere beveiligers bij supermarkten die ook de
omgeving van de supermarkt met harde hand bewaken, Straatcoaches die
hele dagen rondfietsen en beveiligers die over straten zwerven. Waar
vroeger de politie nog de hulp van de burger inriep, zo wordt nu de
hulp van particuliere beveiligers ingeroepen. Onder het mom van dat
deze beveiligers lekker goedkoop zijn, wordt ondertussen de hele
veiligheidstaak langzaam maar zeker aan de markt over gelaten. En dat
is echt niet goedkoper dan als we weer gezamenlijk de zorgen over onze
buurt oppakken.
Amsterdam kent nu naar schatting al zo'n 4000 beveiligers en het
worden er steeds meer, ook in het publieke domein. Beveiligers die
nauwelijks bevoegdheden hebben. Wettelijke regels voor de particuliere
beveiligingsbranche zijn er nog onvoldoende. En ingrijpen mogen deze
beveiligers ook nauwelijks. Ze mogen geen boete geven en geen
arrestatie verrichten. Ze mogen niets anders dan wat u en ik ook
mogen. Alleen waarom zouden u en ik dat nog doen, want daarvoor hebben
we nu toch immers de particuliere beveiligers? Het publieke domein met
de publieke taak van de veiligheid wordt langzaam maar zeker een
private aangelegenheid.
De vraag is nu wat het effect van deze beveiligers is. Deze effecten
zijn nauwelijks te meten. We zien beveiligers vaak maar wat verveeld
rondhangen, maar wellicht sorteert het wel een enorm effect. Wie zal
het zeggen? Heeft u hier meer inzicht over?
Waar vroeger aan de burgers gevraagd werd om de ogen en oren van de
politie te zijn, wordt dit nu aan de beveiligers gevraagd. Goede
samenwerking met de politie is daarvoor hard nodig. In hoeverre is die
samenwerking goed. Wordt er ook echt iets gedaan met de verslagen en
rapporten van de beveiligers?
Nu zijn beveiligers natuurlijk een relatief goedkope manier om mensen
professioneel in te zetten. Stadstoezicht is duurder, maar je kunt er
wel meer mee. Uw notitie zegt ook dat Stadstoezicht vooral goed is in
leveren van bevoegd en kwalitatief goed toezicht. Dat is toch precies
de vorm van toezicht die we zoeken? Geen cowboys, maar kwaliteit. Niet
kijken en nietsdoen, maar ingrijpen. Waarom breiden we Stadstoezicht
niet uit en versterken het tot een echte veiligheidsorganisatie? Op
die manier houden we controleren en ingrijpen enigszins bij elkaar en
voorkomen we het risico van het ontstaan van een controlecultuur in
het vrije Amsterdam.
Beveiligers zullen vanuit het publiek altijd gezien worden als
overheidsdienaren. Zo dienen zij zich dan ook te gedragen. Een
voorbeeldgedrag. Netjes iedereen een hand schudden, verzorgd uiterlijk
en keurig taalgebruik. Hoe gaat u er op toezien dat dit ook plaats zal
vinden?
Over de criteria heeft de SP ook nog wel een aantal vragen. Zo vragen
we ons af hoe het criterium urgentie gemeten moet worden. En ook de
pogingen om het op een andere manier te regelen. Hoort daar ook bij
dat eerst via politie en Stadstoezicht het geprobeerd wordt? En na
hoeveel tijd proberen wilt u overgaan op particuliere beveiligers? En
als zelfs politie en Stadstoezicht het niet kunnen oplossen, hoe groot
is dan de kans dat het particuliere beveiligers wel lukt?
Dat u aangeeft dat eerst de gemeenteraad akkoord dient te gaan voordat
er overgegaan zal worden tot particuliere beveiligers is er goed. De
raad zal dus aan de hand van deze criteria moeten toetsen en niet
zozeer op de politieke hype. Ik verwacht dat we hier dan ook nog wel
menig felle discussie over zullen krijgen.