donderdag 22 mei 2008:
Openbaar onderwijs Groningen verzelfstandigd
De openbare scholen in Groningen hebben zich in de afgelopen jaren
ontwikkeld tot professionele en zelfstandige organisaties die goed in
staat zijn zelfstandig vorm en inhoud te geven aan het onderwijs en
hun maatschappelijke opdracht. Het college van B&W heeft nu besloten
om door te gaan op de ingeslagen weg en stelt de gemeenteraad, in de
nota Openbare scholen in de stad `op eigen benen' , voor om het
openbaar onderwijs in Groningen te verzelfstandigen. Dat het college
hierbij niet over één nacht ijs is gegaan mag blijken uit de boeiende
dialoog die de afgelopen tijd aan de hand van een discussienota met
alle betrokkenen is gevoerd. Uit deze gesprekken is gebleken dat er
een breed draagvlak is voor verzelfstandiging van het openbaar
onderwijs in een stichting. Daarnaast kiest het college er voor om als
lokale overheid een rol te blijven spelen, daar waar het gaat om de
borging van de identiteit en kwaliteit van het openbaar onderwijs. Dit
zal nader uitgewerkt worden in het model `De Groninger aanpak'.
De discussienota Verzelfstandiging Openbaar Onderwijs Groningen is met
alle betrokkenen besproken: de gemeenteraad, directies van scholen,
medezeggenschapsraden, personeel, ouders en leerlingen, de werknemers
van het bestuursbureau en de ondernemingsraad van OCSW. De conclusie
die uit deze gesprekken valt te trekken is, dat er een breed draagvlak
is voor verzelfstandiging van het openbaar onderwijs in Groningen. De
belangrijkste discussiepunten waren het vormgeven van de stichting en
de uitwerking van de randvoorwaarden. Het college heeft naar
aanleiding van deze discussie dan ook een nadere afweging gemaakt en
gekozen voor het model `De Groninger aanpak'. Een stichtingsmodel
waarin een professioneel college van bestuur, ondersteunt door een
stafbureau, verantwoording aflegt aan een interne raad van toezicht
met een duidelijke verantwoordingslijn naar de lokale overheid. De
gemeenteraad benoemt de leden van de raad van toezicht.
Ook na de verzelfstandiging wil het gemeentebestuur - naast de
wettelijke verplichtingen - actief betrokken blijven bij het openbaar
onderwijs in de stad en op hoofdlijnen richting kunnen blijven geven.
Het gaat hierbij vooral om de borging van de identiteit en de
kwaliteit van het openbaar onderwijs. Identiteit is het garanderen van
het karakter en de inrichting (op hoofdlijnen) van het openbaar
onderwijs. Kernbegrippen zijn brede toegankelijkheid, maatschappelijke
voorbereiding, actieve pluriformiteit en actieve participatie. Bij
kwaliteit gaat het om het zorgen voor voldoende, breed, gevarieerd en
innovatief openbaar onderwijs in de stad. Dit zal vastgelegd worden in
de statuten van de stichting.
De medezeggenschapsgeledingen van de openbare scholen en de dienst
OCSW gaan het voorstel de komende tijd bespreken. Zij hebben hierop
instemmingsrecht. De gemeenteraad behandelt het voorstel in juni. Naar
verwachting wordt het definitieve voorstel na de zomer vastgesteld.
Gemeente Groningen