SGP
22 - 05 - 08 | 'Verantwoordingsdebat'
Het kabinet moet nu doorpakken. Op zowel materieel als immaterieel
gebied moet het kabinet laten zien dat de voornemens omgezet worden in
concreet beleid.
SGP-fractievoorzitter Van der Vlies werkte deze insteek uit in drie
thema's: duurzaamheid, ondernemerschap en respect.
________________________________________
âVerantwoordingsdebatâ
22 mei 2008
Ir. B.J. van der Vlies
Voorzitter, vandaag houden we opnieuw een Verantwoordingsdebat in deze
Kamer. Deze keer in nieuwe stijl naar aanleiding van de vorig jaar
gehouden discussie. Ook ik deed toen voorstellen om meer kwaliteit in
het Verantwoordingsdebat aan te brengen. Ik ben blij dat het kabinet,
de commissie RU en de Algemene Rekenkamer een nieuwe aanpak
bevorderen. We houden vandaag een meer thematisch politiek debat over
drie belangrijke themaâs: duurzaamheid, ondernemerschap en respect, en
daarnaast komt de voortgang aan de orde van de 10 projecten uit het
beleidsprogramma.
Voorzitter, dit debat is belangrijk, want het gaat over één van de
twee kerntaken van de Tweede Kamer: de controletaak. En hoewel we als
Kamer het kabinet het hele jaar zo goed mogelijk proberen te
controleren, is het goed om het functioneren van het kabinet nog eens
over de hele linie kritisch onder de loep te nemen.
En als ik die hele linie dan bekijk, moet ik toch constateren dat de
resultaten wat tegenvallen. Goed, financieel en economisch stond
Nederland er goed voor in 2007. Maar zeg eens eerlijk: had het
financiële plaatje er zonder de hogere gasproductie ook zo positief
uitgezien? En wat te denken van de positie van de Nederlandse economie
op dit moment, die volgens de minister van Financiën afkoelt? En dan
heb ik het nog niet over de forse koopkrachtvermindering die dit jaar
zal optreden als gevolg van een aantal kabinetsmaatregelen: de 1%
prijsverhoging in de supermarkten en de BTW-verhoging met 1%. Kijk
voorzitter, resultaten uit 2007 bieden geen garantie voor het heden en
de toekomst.
Voorzitter, dat waren de financiën, maar de voortgang van het
kabinetsbeleid kan ook getoetst worden op de immateriële themaâs.
Wanneer worden déze ambities uit het regeerakkoord omgezet in
klinkende munt? En wanneer worden de probleemdossiers nu eens
doorgepakt? In staccato: Defensie kampt met forse overschrijdingen, de
problemen bij de Belastingdienst zijn hardnekkig, het aantal
ambtenaren is niet geslonken maar sterk uitgebreid en de voortgang van
de 40 prachtwijken laat op zich wachten.
Voorzitter, de Algemene Rekenkamer meldde gisteren terecht dat veel
van de 74 doelen zo algemeen zijn geformuleerd dat het onmogelijk is
om te controleren of de regering ook werkelijk iets bereikt. Ik
verzoek de regering daarom dringend deze doelen te actualiseren en te
concretiseren. We leren onze studenten leerdoelen altijd SMART te
formuleren: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en
tijdgebonden. Voor een kabinet dat goed onderwijs hoog in het vaandel
heeft, is dit een uitgelezen kans om het goede voorbeeld te geven.
DUURZAAMHEID
Voorzitter, dit kabinet gaat er prat op dat zij het thema duurzaamheid
hoog op de politieke agenda heeft gezet. En voor een deel is dat
gewoon terecht. Zo zijn in het werkprogramma âSchoon en zuinigâ
ambitieuze doelstellingen voor het jaar 2020 geformuleerd. Maar
voorzitter, nu komt het erop aan de mooie woorden in daden om te
zetten. En daar wringt tot nog toe de schoen. Want met de huidige
beleidsmaatregelen worden de ambitieuze doelstellingen niet behaald.
Ik noem nu alleen het voorbeeld van de nieuwe Stimuleringsregeling
Duurzame Energie, waarbij het beschikbare budget veel te laag is,
belangrijke beslissingen worden overgelaten aan volgende kabinetten en
het extra faciliteren van de kleinere ondernemers - zoals toegezegd in
het coalitieakkoord - in de praktijk veel te weinig gebeurt. Krijg ik
de toezegging dat daar vanaf nu een verandering ten positieve in komt?
Bovendien: plannen kunnen veel potentie hebben, maar ook 2007 heeft
laten zien dat bestaande wet- en regelgeving voor veel stroperigheid
zorgen. Bedrijven die willen investeren in windmolenparken op zee
stuiten op ruimtelijke ordeningsprocedures en haken daarom te vaak af.
Welke maatregelen gaat het kabinet nemen om dit probleem grondig aan
te pakken?
Tenslotte op het thema duurzaamheid: de hete aardappel - het
uitbreiden van kernenergie - is opnieuw vooruit geschoven. We komen op
deze manier onszelf onvermijdelijk een keer tegen!
DYNAMIEK EN ONDERNEMERSCHAP
Voorzitter, dan het thema ondernemerschap. Ondanks de door het kabinet
gepresenteerde resultaten wordt steeds duidelijker dat het
investeringsklimaat in Nederland verslechtert. Nederland verliest zijn
voorsprong op andere Europese landen door ons te complexe en dure
belastingstelsel. Graag zie ik daarom een voorstel van de regering
tegemoet waarbij de vennootschapsbelasting verlaagd wordt om de
internationale concurrentiepositie te verbeteren. De financiering
daarvoor moet dan gezocht worden in de verbreding van de grondslag.
ADMINISTRATIEVE LASTEN EN UITVOERBAARHEID WETTEN
Voorzitter, de uitvoerbaarheid van wat wij hier met elkaar verzinnen
pakt in de praktijk nogal eens anders uit dan wij vooraf denken. Dat
zorgt voor een flinke administratieve lastenverzwaring voor
ondernemers. Uit de brief van de Minister-president blijkt dat het
kabinet zich dat ook realiseert, maar in de praktijk is daar weinig
van te merken. Waarom stelde het kabinet dan anders een nieuwe
administratieve draak voor: de verpakkingenbelasting? De SGP roept het
kabinet met klem op deze nieuwe belastingmaatregel kritisch onder de
loep te nemen, en daar de consequenties uit te trekken.
ARBEIDSPARTICIPATIE
Voorzitter, de goede arbeidsmarktresultaten uit 2007 zijn eerder
dankzij de economische hoogconjunctuur, dan door het beleid tot stand
gekomen. De SGP betreurt het dat de verhoudingen rondom het
ontslagrecht binnen het kabinet rondom op scherp zijn komen te staan.
Door de in beton gegoten houding van de PvdA-fractie konden de
regeringspartijen geen enkel alternatief meer aanvaarden zonder het
gezicht te verliezen. En dat terwijl er een heel mooi compromis ligt
waarbij het ontslagrecht niet versoepeld, maar wel fors vereenvoudigd
wordt.
RESPECT IN PARLEMENT
Voorzitter, met de toon van het politieke debat heeft de SGP steeds
vaker moeite omdat die onmiskenbaar harder is dan vroeger. Discussies
gaan gepaard met grof en ondermaats taalgebruik. Dat betreur ik.
Volgens mij is het mogelijk om dingen duidelijk te zeggen zonder dat
de waardigheid van het debat onder druk komt te staan. Ik houd van
heldere en duidelijke taal, maar niet van taalvergroving.
RESPECT VOOR ELKAAR STANDPUNTEN
De SGP betreurt het ook dat er in de samenleving steeds minder ruimte
lijkt te komen voor minderheden en minderheidsstandpunten. Groepen
komen daardoor steeds meer tegenover elkaar te staan. In het afgelopen
jaar hebben we daar verschillende voorbeelden van gezien: denk aan de
felle discussie over de ruimte voor gewetensbezwaarde ambtenaren.
Jammer!
RESPECT IN DE MEDIA
Het tegengaan van ongewenste media-uitingen vindt de SGP een
belangrijke verantwoordelijkheid van de overheid. De SGP-fractie heeft
in haar nota âWaarden, normen en mediaâ voorstellen gedaan voor een
model van co-regulering dat recht doet aan de rol van de media en het
belang van gebruikers. Het kabinet kiest in haar brief over
mediawijsheid voor een eenzijdige nadruk op zelfregulering van de
media. Met deze werkwijze komt een wezenlijke bestrijding van
ongewenste media-invloeden niet van de grond, zodat ik het niet kan
nalaten het kabinet andermaal en met klem op te roepen tot de vorming
van een mediacode. Deze oplossing is afgelopen week - helaas - extra
urgent geworden. De Publieke Omroep gaat binnenkort 10 pornofilms
uitzenden. Gekker moet het toch niet worden!
RESPECT VOOR HET LEVEN
Voorzitter, tenslotte wil ik het respect voor leven noemen. In het
coalitieakkoord zijn afspraken gemaakt over de medisch ethische
themaâs. Weliswaar hadden wij verdergaande maatregelen gehoopt, maar
het was in ieder geval een stap in de goede richting. Nu valt dat
tegen. Het onderzoek naar de psycho-sociale effecten van abortus op
moeders leidt pas nà deze kabinetsperiode tot conclusies en er wordt
getreuzeld om de definitie van een noodsituatie aan te scherpen. Ik
doe daarom een klemmend beroep op de regering om de aandacht op deze
themaâs niet te laten verslappen.
'Verantwoordingsdebat'