SGP


22 - 05 - 08 | 'Verantwoordingsdebat'

Het kabinet moet nu doorpakken. Op zowel materieel als immaterieel gebied moet het kabinet laten zien dat de voornemens omgezet worden in concreet beleid.
SGP-fractievoorzitter Van der Vlies werkte deze insteek uit in drie thema's: duurzaamheid, ondernemerschap en respect.
________________________________________

âVerantwoordingsdebatâ
22 mei 2008
Ir. B.J. van der Vlies

Voorzitter, vandaag houden we opnieuw een Verantwoordingsdebat in deze Kamer. Deze keer in nieuwe stijl naar aanleiding van de vorig jaar gehouden discussie. Ook ik deed toen voorstellen om meer kwaliteit in het Verantwoordingsdebat aan te brengen. Ik ben blij dat het kabinet, de commissie RU en de Algemene Rekenkamer een nieuwe aanpak bevorderen. We houden vandaag een meer thematisch politiek debat over drie belangrijke themaâs: duurzaamheid, ondernemerschap en respect, en daarnaast komt de voortgang aan de orde van de 10 projecten uit het beleidsprogramma.
Voorzitter, dit debat is belangrijk, want het gaat over één van de twee kerntaken van de Tweede Kamer: de controletaak. En hoewel we als Kamer het kabinet het hele jaar zo goed mogelijk proberen te controleren, is het goed om het functioneren van het kabinet nog eens over de hele linie kritisch onder de loep te nemen. En als ik die hele linie dan bekijk, moet ik toch constateren dat de resultaten wat tegenvallen. Goed, financieel en economisch stond Nederland er goed voor in 2007. Maar zeg eens eerlijk: had het financiële plaatje er zonder de hogere gasproductie ook zo positief uitgezien? En wat te denken van de positie van de Nederlandse economie op dit moment, die volgens de minister van Financiën afkoelt? En dan heb ik het nog niet over de forse koopkrachtvermindering die dit jaar zal optreden als gevolg van een aantal kabinetsmaatregelen: de 1% prijsverhoging in de supermarkten en de BTW-verhoging met 1%. Kijk voorzitter, resultaten uit 2007 bieden geen garantie voor het heden en de toekomst.
Voorzitter, dat waren de financiën, maar de voortgang van het kabinetsbeleid kan ook getoetst worden op de immateriële themaâs. Wanneer worden déze ambities uit het regeerakkoord omgezet in klinkende munt? En wanneer worden de probleemdossiers nu eens doorgepakt? In staccato: Defensie kampt met forse overschrijdingen, de problemen bij de Belastingdienst zijn hardnekkig, het aantal ambtenaren is niet geslonken maar sterk uitgebreid en de voortgang van de 40 prachtwijken laat op zich wachten.
Voorzitter, de Algemene Rekenkamer meldde gisteren terecht dat veel van de 74 doelen zo algemeen zijn geformuleerd dat het onmogelijk is om te controleren of de regering ook werkelijk iets bereikt. Ik verzoek de regering daarom dringend deze doelen te actualiseren en te concretiseren. We leren onze studenten leerdoelen altijd SMART te formuleren: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Voor een kabinet dat goed onderwijs hoog in het vaandel heeft, is dit een uitgelezen kans om het goede voorbeeld te geven.

DUURZAAMHEID
Voorzitter, dit kabinet gaat er prat op dat zij het thema duurzaamheid hoog op de politieke agenda heeft gezet. En voor een deel is dat gewoon terecht. Zo zijn in het werkprogramma âSchoon en zuinigâ ambitieuze doelstellingen voor het jaar 2020 geformuleerd. Maar voorzitter, nu komt het erop aan de mooie woorden in daden om te zetten. En daar wringt tot nog toe de schoen. Want met de huidige beleidsmaatregelen worden de ambitieuze doelstellingen niet behaald. Ik noem nu alleen het voorbeeld van de nieuwe Stimuleringsregeling Duurzame Energie, waarbij het beschikbare budget veel te laag is, belangrijke beslissingen worden overgelaten aan volgende kabinetten en het extra faciliteren van de kleinere ondernemers - zoals toegezegd in het coalitieakkoord - in de praktijk veel te weinig gebeurt. Krijg ik de toezegging dat daar vanaf nu een verandering ten positieve in komt? Bovendien: plannen kunnen veel potentie hebben, maar ook 2007 heeft laten zien dat bestaande wet- en regelgeving voor veel stroperigheid zorgen. Bedrijven die willen investeren in windmolenparken op zee stuiten op ruimtelijke ordeningsprocedures en haken daarom te vaak af. Welke maatregelen gaat het kabinet nemen om dit probleem grondig aan te pakken?
Tenslotte op het thema duurzaamheid: de hete aardappel - het uitbreiden van kernenergie - is opnieuw vooruit geschoven. We komen op deze manier onszelf onvermijdelijk een keer tegen!

DYNAMIEK EN ONDERNEMERSCHAP
Voorzitter, dan het thema ondernemerschap. Ondanks de door het kabinet gepresenteerde resultaten wordt steeds duidelijker dat het investeringsklimaat in Nederland verslechtert. Nederland verliest zijn voorsprong op andere Europese landen door ons te complexe en dure belastingstelsel. Graag zie ik daarom een voorstel van de regering tegemoet waarbij de vennootschapsbelasting verlaagd wordt om de internationale concurrentiepositie te verbeteren. De financiering daarvoor moet dan gezocht worden in de verbreding van de grondslag.

ADMINISTRATIEVE LASTEN EN UITVOERBAARHEID WETTEN Voorzitter, de uitvoerbaarheid van wat wij hier met elkaar verzinnen pakt in de praktijk nogal eens anders uit dan wij vooraf denken. Dat zorgt voor een flinke administratieve lastenverzwaring voor ondernemers. Uit de brief van de Minister-president blijkt dat het kabinet zich dat ook realiseert, maar in de praktijk is daar weinig van te merken. Waarom stelde het kabinet dan anders een nieuwe administratieve draak voor: de verpakkingenbelasting? De SGP roept het kabinet met klem op deze nieuwe belastingmaatregel kritisch onder de loep te nemen, en daar de consequenties uit te trekken.

ARBEIDSPARTICIPATIE
Voorzitter, de goede arbeidsmarktresultaten uit 2007 zijn eerder dankzij de economische hoogconjunctuur, dan door het beleid tot stand gekomen. De SGP betreurt het dat de verhoudingen rondom het ontslagrecht binnen het kabinet rondom op scherp zijn komen te staan. Door de in beton gegoten houding van de PvdA-fractie konden de regeringspartijen geen enkel alternatief meer aanvaarden zonder het gezicht te verliezen. En dat terwijl er een heel mooi compromis ligt waarbij het ontslagrecht niet versoepeld, maar wel fors vereenvoudigd wordt.

RESPECT IN PARLEMENT
Voorzitter, met de toon van het politieke debat heeft de SGP steeds vaker moeite omdat die onmiskenbaar harder is dan vroeger. Discussies gaan gepaard met grof en ondermaats taalgebruik. Dat betreur ik. Volgens mij is het mogelijk om dingen duidelijk te zeggen zonder dat de waardigheid van het debat onder druk komt te staan. Ik houd van heldere en duidelijke taal, maar niet van taalvergroving.

RESPECT VOOR ELKAAR STANDPUNTEN
De SGP betreurt het ook dat er in de samenleving steeds minder ruimte lijkt te komen voor minderheden en minderheidsstandpunten. Groepen komen daardoor steeds meer tegenover elkaar te staan. In het afgelopen jaar hebben we daar verschillende voorbeelden van gezien: denk aan de felle discussie over de ruimte voor gewetensbezwaarde ambtenaren. Jammer!

RESPECT IN DE MEDIA
Het tegengaan van ongewenste media-uitingen vindt de SGP een belangrijke verantwoordelijkheid van de overheid. De SGP-fractie heeft in haar nota âWaarden, normen en mediaâ voorstellen gedaan voor een model van co-regulering dat recht doet aan de rol van de media en het belang van gebruikers. Het kabinet kiest in haar brief over mediawijsheid voor een eenzijdige nadruk op zelfregulering van de media. Met deze werkwijze komt een wezenlijke bestrijding van ongewenste media-invloeden niet van de grond, zodat ik het niet kan nalaten het kabinet andermaal en met klem op te roepen tot de vorming van een mediacode. Deze oplossing is afgelopen week - helaas - extra urgent geworden. De Publieke Omroep gaat binnenkort 10 pornofilms uitzenden. Gekker moet het toch niet worden!

RESPECT VOOR HET LEVEN
Voorzitter, tenslotte wil ik het respect voor leven noemen. In het coalitieakkoord zijn afspraken gemaakt over de medisch ethische themaâs. Weliswaar hadden wij verdergaande maatregelen gehoopt, maar het was in ieder geval een stap in de goede richting. Nu valt dat tegen. Het onderzoek naar de psycho-sociale effecten van abortus op moeders leidt pas nà deze kabinetsperiode tot conclusies en er wordt getreuzeld om de definitie van een noodsituatie aan te scherpen. Ik doe daarom een klemmend beroep op de regering om de aandacht op deze themaâs niet te laten verslappen.

'Verantwoordingsdebat'