Transferafdeling behaalt kwaliteitscertificaat
22 mei 2008
Op 21 mei heeft de transferafdeling uit handen van TNO het
HKZ-certificaat gekregen. HKZ staat voor harmonisatie
kwaliteitsbeoordeling in de gezondheidszorg. Teamleider Trudy Roek en
haar medewerkers zijn trots op het bereiken van deze mijlpaal.
Op de transferafdeling liggen patinten die zijn uitbehandeld in VUmc.
Vanaf deze afdeling gaan mensen uiteindelijk door naar het
verpleeghuis, het verzorgingshuis of de thuiszorg. De transferafdeling
is onderdeel van de OsiraGroep Thuiszorg, die nu in zijn geheel
HKZ-gecertificeerd is.
Teamleider Trudy Roek en haar dertig medewerkers zijn zeer trots op
het behalen van het certificaat van TNO. "Bij de eerste poging - in
januari - lukt het nog niet. Er zaten toen nog wat hiaten in de
procedure voor de medicatieverstrekking. Met zijn allen hebben we er
hard aan gewerkt om dat te verbeteren. Bij de herbeoordeling in april
was alles helemaal in orde. Het mooi resultaat van onze gezamenlijke
inspanning. Op 21 mei hebben we dat wel even goed gevierd."
Vinger aan de pols
Aan de certificering is een inspannende tijd vooraf gegaan. "Samen met
de manager ben ik een jaar bezig geweest om al onze processen in kaart
te brengen en te implementeren op onze afdeling. Je moet dan denken
aan de processen van indicatie, opname, medicatieverstrekking, het
inwerken van nieuwe medewerkers, noem maar op. Al die processen hebben
we helemaal vastgelegd, met ondersteuning van een externe deskundige",
aldus Trudy Roek.
Voor de transferafdeling heeft het zeker voordelen om een
HKZ-certificaat te hebben, vindt de teamleider. "Zo'n certificaat zegt
iets over de kwaliteit van het werk dat wij hier leveren, zowel voor
andere afdelingen als externe partners. We moeten de kwaliteit van
onze afdeling in de gaten blijven houden, omdat we via interne audits
en evaluaties de komende jaren de vinger aan de pols houden. Dat houdt
ons scherp. Ik vind het heel prettig dat we deze kaders hebben, dat
geeft ons houvast bij de uitvoering van ons werk."
Ook VUmc als geheel kan er zijn voordeel mee doen. "Omdat onze
processen duidelijk zijn vastgelegd, weten andere afdelingen precies
wat we doen en op welke manier. Daar kunnen anderen gebruik van maken.
Ik heb bijvoorbeeld overleg gehad met de apotheek. Zij hebben mij
gevraagd of ze de processen van medicatieverstrekking mogen hebben.
Het is goed om dat soort kennis met elkaar te delen."
Jeroen Kleijne
bron: KwaliteitsKatern
Vrije Universiteit Amsterdam