Consumentenbond
---
22 mei 2008
Consumentenautoriteit pak verkooptrucs aan
Ondernemers overtreden op grote schaal consumentenrechten, dat
concludeert de Consumentenbond na het verschijnen van het jaarverslag
2007 van de Consumentenautoriteit (CA). De bond vraagt de CA daar
slagvaardig en daadkrachtig tegen op te treden en niet alleen streng
maar ook snel in te grijpen. In 2008 zou ook moeten worden opgetreden
tegen misleidende en agressieve verkooptrucs in bijvoorbeeld de
energiesector en de telecommarkt.
De Consumentenautoriteit heeft in zijn eerste jaar laten zien een
toezichthouder te zijn die niet alleen blaft maar ook bijt. Onder
andere naar aanleiding van klachten die de bond aan haar doorspeelde
is de eerste boete uitgedeeld, aan Sana Direct/Naturpost voor het
ongevraagd toesturen van vervolgzendingen. Met de aanstaande
inwerkingtreding van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken krijgt de CA
bevoegdheden om oneerlijke en misleidende handelspraktijken zoals
verkooptrucs effectief aan te pakken. De bond pleit ervoor dat de CA
met deze nieuwe bevoegdheden actief en krachtig zal gaan optreden
tegen dit soort overtredingen.
Belangenbehartiger versus toezichthouder
De Consumentenbond heeft lang gepleit voor de oprichting van een
toezichthouder op consumentenrecht. Een organisatie die controleert of
bedrijven zich aan de regels houden en zonodig boetes kan opleggen.
Met de klachten en signalen die ook bij de bond binnen komen, kan de
Consumentenautoriteit een onderzoek instellen en ingrijpen bij
collectieve overtredingen van het consumentenrecht. De
Consumentenautoriteit zorgt ervoor dat deze praktijken worden
gestaakt, vandaar dat snel ingrijpen van belang is. Als
belangenbehartiger kan de Consumentenbond in onderhandeling met het
bedrijf ervoor proberen te zorgen dat de klachten van groepen
gedupeerde consumenten netjes door de overtreder worden opgelost.