Audi TT clubsport quattro: eersteklas open rijdersauto
(5/22/2008)
Audi presenteert tijdens de Wörtherseetour, die nog tot en met 25 mei
duurt, een verder ontwikkelde versie van de TT clubsport quattro. Net
als de TT clubsport quattro uit 2007 is ook dit nieuwe model een
rasechte rijdersauto, die in alle opzichten zeer hoge prestaties
levert.
De Audi TT clubsport quattro is purisme, maar dan wel op
premiumniveau. Hij valt gelijk op door zijn lage voorruit waarin de
A-stijlen vrijwel onzichtbaar zijn weggewerkt. De twee grote
rolbeugels zijn niet alleen een typisch Speedster designelement, maar
ze zorgen ook voor optimale veiligheid van de inzittenden. Diverse
karakteristieke Audi designelementen als de single frame grille en de
markante wielkasten zijn bij de TT clubsport quattro extra aangezet.
Daarbij zorgen de 19 inch wielen in combinatie met de vergrote
spoorbreedte (+ 6,6 cm) voor een verpletterende eerste indruk.
Pure sport, ook van binnen
Ook het interieur van de Audi TT clubsport quattro is puur sportief.
Dat begint met de sportstoelen, die de bestuurder en de passagier
zelfs onder de meest extreme omstandigheden (bijvoorbeeld bij
circuitgebruik) stevig op hun plaats houden. De bestuurder heeft de
beschikking over een afgeplat stuurwiel met extra grip. Achter dit
stuur bevinden zich de âschakelflippersâ, die evenals een groot aantal
andere interieurelementen in aluminium zijn uitgevoerd. Opmerkelijk
detail: diverse interieurdelen zoals armsteunen, dashboard, de
achterzijde van de stoelen en de middenconsole zijn bekleed met oranje
leer.
Echte sportwagen
In de Audi TT clubsport quattro worden veel onderdelen gebruikt die
rechtstreeks uit de autosport stammen. Zo is de 2.0 TFSI goed voor een
vermogen van 220 kW/300 pk. Hij bereikt dus de magische grens van 150
pk/liter. Dankzij de speciale uitlaat laat deze motor ook horen wat
hij in zijn mars heeft.
Het motorvermogen wordt via een S tronic-versnellingsbak met dubbele
koppeling over de vier wielen verdeeld. Deze versnellingsbak
functioneert naar keuze als automaat of handgeschakelde transmissie.
De Audi TT clubsport quattro heeft hetzelfde remsysteem als de zojuist
geïntroduceerde Audi TTS. Dat betekent optimale remwerking én
uithoudingsvermogen dankzij (onder andere) 340 mm-schijven vóór en
310 mm-schijven achter.
Een beperkte serieproductie van de Audi TT clubsport quattro behoort
tot de mogelijkheden.
AutoRai