Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid


19 mei 2008

Vervolg `Sociaal Veilig Ontwerpen' dit najaar gereed

Dit najaar verschijnt de publicatie `Veilig Tekenen'. Dit boek, dat onder leiding van de Stichting Veilig Ontwerp en Beheer geschreven wordt, is een vervolg op het populaire boek `Sociaal Veilig Ontwerpen' van Van der Voort en Van Wegen dat een basis vormde voor het PKVW.

Het CCV organiseert, in samenwerking met het SVOB, de uitreiking van het eerste boek.

Het SVOB organiseert regelmatig bijeenkomsten op het gebied van fysieke en sociale veiligheid. Op 9 mei 2008 hield de stichting voor haar leden het congres `Safe and secure public transportation', waarin CPTED-instrumenten zoals regelgeving, symbolische afbakening van gebieden, toezicht, ontwerp en lay-out van een gebied, opgeruimdheid en verlichting van metrostations en treinstations aan de orde kwamen. Gastsprekers kwamen uit diverse landen, waaronder Engeland, de Verenigde Staten en Nederland.

Enkele hoofdpunten uit de presentaties:

* Zorg voor afleiding op stations, zodat wachten minder als wachten en nietsdoen wordt ervaren. Daarbij kan gedacht worden aan informatie-overdracht, bijvoorbeeld d.m.v. TV-schermen.
* De reizigersingang van een station wordt steeds duidelijker afgebakend van winkels en andere faciliteiten die vaak bij de entree van een station aanwezig zijn. Afscheidingen kunnen gemaakt worden met een diversiteit aan materialen, zoals glas, geschilderde tekens op de grond e.d.

* Het gebruik van digitale passen biedt meer voordelen dan alleen het veiligheidsaspect. Elektronische toegangspassen kunnen ook dienen voor het bijhouden van kortingen, het kiezen van de beste abonnementsvorm, en bij vervanging van een verloren pas.
* In veel metrostations zullen de komende jaren extra ruimten, zoals toiletruimten, verdwijnen of niet in het ontwerp opgenomen worden. De focus is verplaatst en daar wordt de beschikbare ruimte op ingericht.

* Het wonen met toezicht op het station wordt op dit moment in de Verenigde Staten volop toegepast, terwijl een station daar voorheen een afgelegen faciliteit was.

* Diverse onderzoeken wijzen uit dat de bewegwijzering in (metro)stations nog steeds een zwak punt is. Het oriƫntatievermogen is ondergronds minimaal, de bewegwijzering dient dus in orde te zijn.

* De mate van beveiliging op stations moet in overeenstemming zijn met de veiligheids- of onveiligheidsgevoelens van de reiziger. In tijden van dreiging is het acceptabel dat de beveiliging wordt aangeschroefd. Bij minder dreiging zorgen zware beveiligingsmaatregelen er juist voor dat de onveiligheidsgevoelens bij de reiziger toenemen.

Voor meer informatie over dit congres, presentaties en gastsprekers kunt u terecht bij Evert Sevenhuijsen, bestuurslid van het SVOB, via evert.sevenhuijsen@hetccv.nl. Het CCV kende in 2007 nog het programma Veilig Verplaatsen. In 2008 is dit programma komen te vervallen en overgedragen aan andere veiligheidspartners. De Veiligheidseffectrapportage (VER) houdt zich wel bezig met sociale veiligheid in en rondom fysieke bouwprojecten. Zo is het stationsgebied in Alphen aan den Rijn ook met een VER tot stand gekomen.