Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
19 mei 2008
Vervolg `Sociaal Veilig Ontwerpen' dit najaar gereed
Dit najaar verschijnt de publicatie `Veilig Tekenen'. Dit boek, dat
onder leiding van de Stichting Veilig Ontwerp en Beheer geschreven
wordt, is een vervolg op het populaire boek `Sociaal Veilig Ontwerpen'
van Van der Voort en Van Wegen dat een basis vormde voor het PKVW.
Het CCV organiseert, in samenwerking met het SVOB, de uitreiking van
het eerste boek.
Het SVOB organiseert regelmatig bijeenkomsten op het gebied van
fysieke en sociale veiligheid. Op 9 mei 2008 hield de stichting voor
haar leden het congres `Safe and secure public transportation', waarin
CPTED-instrumenten zoals regelgeving, symbolische afbakening van
gebieden, toezicht, ontwerp en lay-out van een gebied, opgeruimdheid
en verlichting van metrostations en treinstations aan de orde kwamen.
Gastsprekers kwamen uit diverse landen, waaronder Engeland, de
Verenigde Staten en Nederland.
Enkele hoofdpunten uit de presentaties:
* Zorg voor afleiding op stations, zodat wachten minder als wachten
en nietsdoen wordt ervaren. Daarbij kan gedacht worden aan
informatie-overdracht, bijvoorbeeld d.m.v. TV-schermen.
* De reizigersingang van een station wordt steeds duidelijker
afgebakend van winkels en andere faciliteiten die vaak bij de
entree van een station aanwezig zijn. Afscheidingen kunnen gemaakt
worden met een diversiteit aan materialen, zoals glas,
geschilderde tekens op de grond e.d.
* Het gebruik van digitale passen biedt meer voordelen dan alleen
het veiligheidsaspect. Elektronische toegangspassen kunnen ook
dienen voor het bijhouden van kortingen, het kiezen van de beste
abonnementsvorm, en bij vervanging van een verloren pas.
* In veel metrostations zullen de komende jaren extra ruimten, zoals
toiletruimten, verdwijnen of niet in het ontwerp opgenomen worden.
De focus is verplaatst en daar wordt de beschikbare ruimte op
ingericht.
* Het wonen met toezicht op het station wordt op dit moment in de
Verenigde Staten volop toegepast, terwijl een station daar
voorheen een afgelegen faciliteit was.
* Diverse onderzoeken wijzen uit dat de bewegwijzering in
(metro)stations nog steeds een zwak punt is. Het
oriƫntatievermogen is ondergronds minimaal, de bewegwijzering
dient dus in orde te zijn.
* De mate van beveiliging op stations moet in overeenstemming zijn
met de veiligheids- of onveiligheidsgevoelens van de reiziger. In
tijden van dreiging is het acceptabel dat de beveiliging wordt
aangeschroefd. Bij minder dreiging zorgen zware
beveiligingsmaatregelen er juist voor dat de
onveiligheidsgevoelens bij de reiziger toenemen.
Voor meer informatie over dit congres, presentaties en gastsprekers
kunt u terecht bij Evert Sevenhuijsen, bestuurslid van het SVOB, via
evert.sevenhuijsen@hetccv.nl. Het CCV kende in 2007 nog het programma
Veilig Verplaatsen. In 2008 is dit programma komen te vervallen en
overgedragen aan andere veiligheidspartners. De
Veiligheidseffectrapportage (VER) houdt zich wel bezig met sociale
veiligheid in en rondom fysieke bouwprojecten. Zo is het
stationsgebied in Alphen aan den Rijn ook met een VER tot stand
gekomen.