Consumentenautoriteit
Persbericht | 22 mei 2008 | Consumentenautoriteit: informatie aan
consumenten onder de maat
"De consument wordt té vaak slecht geïnformeerd waardoor hij op het
verkeerde been wordt gezet en in zijn rechten wordt beknot. Dat is de
rode draad die wij zien in ons werk van het afgelopen jaar." Dit zegt
Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit, ter gelegenheid van
het uitkomen van het eerste jaarverslag van de Consumentenautoriteit.
Marije Hulshof: "Overal waar wij onderzoek doen, treffen we
overtredingen aan. Of het nu bij de webwinkels is of bij algemene
voorwaarden, of het garantie of SMS-diensten betreft: overal zien wij
dat consumenten onjuist of onvolledig worden geïnformeerd waardoor
hun rechten worden geschonden. Er is volop werk aan de winkel."
Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken die het eerste
jaarverslag in ontvangst nam in reactie : "Daarom is het goed dat de
Consumentenautoriteit er is. Bedrijven die de regels overtreden moeten
hard worden aangepakt. Dat is goed voor consumenten, maar ook goed
voor de bedrijven die zich wél aan de regels houden." Bij de
Consumentenautoriteit werken zo'n 35 mensen.
Jaarverslag 2007
In 2007 heeft de Consumentenautoriteit haar aandacht met name gericht
op prijzenfestivals, internethandel, algemene voorwaarden, garantie en
conformiteit en de reisbranche. Dit heeft geresulteerd in 99
onderzoeken naar nationale inbreuken en 15 naar grensoverschrijdende
Europese inbreuken. In drie zaken is rapport opgemaakt en in één
zaak heeft de autoriteit in 2007 een sanctie opgelegd van EUR 88.000=.
In 41 zaken is op een andere wijze naleving gerealiseerd.
Voorbeelden van onjuiste, onvolledige of misleidende
informatieverschaffing waartegen de Consumentenautoriteit in 2007 is
opgetreden zijn:
* bij 90% van de webwinkels die zijn onderzocht op de naleving van
de regels rond de informatieverplichting werden één of meer
tekortkomingen geconstateerd;
* bij de 13 onderzochte sets (eenzijdige) algemene voorwaarden
bleken er 12 één of meer onredelijke bedingen te bevatten;
* bij kwesties rond een defect product en garantie wordt de
consument ten onrechte doorverwezen naar de fabrikant;
* aanbieders van SMS-diensten bieden een 'gratis' ringtone aan, maar
daarna blijk je een abonnement te hebben afgesloten;
* bij telefonische verkoop wordt niet vermeld dat de consument de
overeenkomst binnen zeven werkdagen kan ontbinden.
* Download het jaarverslag 2007
ConsuWijzer
Wat de voorlichting aan consumenten betreft is ConsuWijzer, het
informatieloket van de Consumentenautoriteit, NMa en OPTA, een
waardevol instrument gebleken. Hulshof: "Wij zien het versterken van
de consument als een belangrijke taak. Een weerbare consument dwingt
ondernemers zijn rechten te respecteren. Een weerbare consument vraagt
door en zoekt naar de addertjes onder het gras. Consumenten hebben
daarin ook een eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast ontvangen wij via
ConsuWijzer belangrijke informatie over waar het mis is. Diverse zaken
die de Consumentenautoriteit heeft aangepakt zijn gestart na meldingen
op ConsuWijzer."
---