Stad Brussel


Stille automobielrevolutie

De Stad Brussel voert « kilometer per kilometer » haar stille ecologische mutatie door. Haar wagenpark werd versterkt door twee hybride wagens en momenteel test ze een elektrische auto « nul uitstoot »

De gevolgde politiek van de Stad Brussel bestaat erin de afgeschreven wagens te vervangen door hybride voertuigen. Zodoende hebben op woensdag 21 mei twee nieuwe hybride-thermische wagens (Toyota Prius) het contingent van de Stad vervoegd, dat zo van 5 naar 7 eenheden gaat. Deze twee fel begeerde vierwielers van de 21ste eeuw werden met open armen ontvangen door het College van Burgemeester en Schepenen. Op elf leden van het College rijden er nu vier met een hybride voertuig.

Volgens het advies van de deskundigen is dit hybride voertuig het meest concurrentieele in zijn segment. In een gemengde zone verbruikt hij maar 4,3 l/100 km voor een CO² uitstoot van 104 g/km. Deze waarden liggen beduidend lager dan de Europese eisen (120 g/km voor 2012).

Een Indische elektrische wagen onder de loep genomen

In dezelfde lijn testen de diensten van het wagenpark momenteel, en dit gedurende twee weken, een geruisloze Indische elektrische wagen « nul uitstoot » (Reva). Gedurende deze intensieve test hebben de diensten als opdracht om uit te zoeken wat deze elektrische wagen werkelijk in zijn batterij heeft:


- Autonomie van de batterij en afgelegd parcours per oplading


- Levensduur van de batterij tegenover de kosten


- Veiligheid (remmen, schokken), wegvastheid en comfort

De doelstelling is een evaluatie te maken om zo te kunnen beslissen over de opportuniteit van het uitschrijven van een offerteaanvraag om de Stad uit te rusten met elektrische wagens van dit type. Dit zal maar gebeuren na een grondige analyse.