Stad Brussel
Stille automobielrevolutie
De Stad Brussel voert « kilometer per kilometer » haar stille
ecologische mutatie door. Haar wagenpark werd versterkt door twee
hybride wagens en momenteel test ze een elektrische auto « nul
uitstoot »
De gevolgde politiek van de Stad Brussel bestaat erin de afgeschreven
wagens te vervangen door hybride voertuigen. Zodoende hebben op
woensdag 21 mei twee nieuwe hybride-thermische wagens (Toyota Prius)
het contingent van de Stad vervoegd, dat zo van 5 naar 7 eenheden
gaat. Deze twee fel begeerde vierwielers van de 21ste eeuw werden met
open armen ontvangen door het College van Burgemeester en Schepenen.
Op elf leden van het College rijden er nu vier met een hybride
voertuig.
Volgens het advies van de deskundigen is dit hybride voertuig het
meest concurrentieele in zijn segment. In een gemengde zone verbruikt
hij maar 4,3 l/100 km voor een CO² uitstoot van 104 g/km. Deze waarden
liggen beduidend lager dan de Europese eisen (120 g/km voor 2012).
Een Indische elektrische wagen onder de loep genomen
In dezelfde lijn testen de diensten van het wagenpark momenteel, en
dit gedurende twee weken, een geruisloze Indische elektrische wagen «
nul uitstoot » (Reva). Gedurende deze intensieve test hebben de
diensten als opdracht om uit te zoeken wat deze elektrische wagen
werkelijk in zijn batterij heeft:
- Autonomie van de batterij en afgelegd parcours per oplading
- Levensduur van de batterij tegenover de kosten
- Veiligheid (remmen, schokken), wegvastheid en comfort
De doelstelling is een evaluatie te maken om zo te kunnen beslissen
over de opportuniteit van het uitschrijven van een offerteaanvraag om
de Stad uit te rusten met elektrische wagens van dit type. Dit zal
maar gebeuren na een grondige analyse.